Hej,

Jag har ett hus från tidigt 70-tal där inget är gjort på avloppssidan. Har behövt göra några spolningar pågrund av stopp och när jag tvättade uppfarten (stenläggning) så såg jag i spolbrunnen att det rann vatten i avloppet...

Vid närmare undersökning visar det sig att spolbrunnen har krypit ur sitt fäste, antar det antingen är T-kopplingen längst ner som satt sig lite eller så har själva röret krypit upp lite. I vilket fall så vill jag förstås få det tätt så det inte rinner in mer jord/smågrus i avloppet som behöver spolas ur med spolbil.

Min fråga är vad är det för prylar jag behöver? Ska man återanvända nuvarande rör eller byta till något i plast? Vad är lättast för få grejerna tätt (kan absolut tänka mig betala lite om jag kan spara lite tid)...

Bifogar bilder inifrån röret där man med mycket vilja kan se själva infästningen och en tumstock som är instucken från utsidan...

Tacksam för svar. Allt gott!
//Anders

• Avbildad är en cylindrisk struktur, möjligen en rörformig passage eller hålighet, med oidentifierbart innehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongrör halvt begravet i marken, synligt grävarbete, gul mättejp, grus och gräsytor intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det räcker att du gräver bort en del runt röret, rengöra i "muffen" sätta dit röret och fylla igen runt röret.

Vill du så kan du sätta ett större plaströr utanför betongröret och fylla upp med mackadam mellan.

• Gilla
AndersT1982
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.