Hej. Har precis fått varmvattenberedare i min stuga, och nyligen även vatten.
Nu ska jag åka ifrån stugan i nästan tre veckor och tänkte dra ur sladden till varmvattenberedaren. Känns lite onödigt att det drar en massa el. Har en nibe eminent 55 liters. Är det något som är dumt att göra? Blir det rost? Växer det till bakterier?
Hur länge dröjer det innan vattnet är varmt igen?
Nu ska jag åka ifrån stugan i nästan tre veckor och tänkte dra ur sladden till varmvattenberedaren. Känns lite onödigt att det drar en massa el. Har en nibe eminent 55 liters. Är det något som är dumt att göra? Blir det rost? Växer det till bakterier?
Känns som rätt onödigt att stänga av. Bättre tömma och stänga den på vinter i såfallL LinaOlsson skrev:Hej. Har precis fått varmvattenberedare i min stuga, och nyligen även vatten.
Stäng du av den. Tar max två timmar att få varmvatten igen, troligen mindre…
Kanske även stänga huvudkranen för vattnet. Bra att göra om huset ska stå tomt tre veckor
När du kommer tillbaka, spola ur kranarna för att få fräscht vatten, sen sätter du på beredaren.
Kanske även stänga huvudkranen för vattnet. Bra att göra om huset ska stå tomt tre veckor
När du kommer tillbaka, spola ur kranarna för att få fräscht vatten, sen sätter du på beredaren.
A A bygg skrev:
Ok då ska jag kolla var huvudkranen är. Sitter en spak vid en liten mätare. Tror det är en tryckmätare. Kan det vara den? Sätter in en bildA A bygg skrev:
Att ha den helt avstängd är bättre ur legionellasynpunkt än att ha den på minimum. (Edit: tvåa på bollen här)
Tid att värma:
0,00116 kWh för varje grad och liter.
55 liter antag att det värms från 15->70 grader (diff 55 grader)
0,00116 * 55 * 55 = 3,5 kWh
Är effekten 1 kW tar det alltså 3½ timme att värma upp igen.
Tid att värma:
Alltså att dra ur sladden. Är det risk för rost?M MagHam skrev:Att ha den helt avstängd är bättre ur legionellasynpunkt än att ha den på minimum. (Edit: tvåa på bollen här)
Tid att värma:
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Fysikaliska lagar säger att du spar energi om du stänger av den även för några dagar. Återuppvärmning lär ta några timmar.L LinaOlsson skrev:
Rost är inget tema här.
Vad gäller bakteriell tillväxt eller legionella kan ingen här ge några konkreta svar utan allt är tycke och smak. Legionella trivs bäst i vattenrör som är ljumna och används sällan. Så om dina varmvattenstråk till duschen, köket och annanstädes spolas dagligen finns ingen risk för salmonella.
Därför är det dumt att ha VVB på minimivärme under en längre tid...T Thomas_Blekinge skrev:Fysikaliska lagar säger att du spar energi om du stänger av den även för några dagar. Återuppvärmning lär ta några timmar.
Rost är inget tema här.
Vad gäller bakteriell tillväxt eller legionella kan ingen här ge några konkreta svar utan allt är tycke och smak. Legionella trivs bäst i vattenrör som är ljumna och används sällan. Så om dina varmvattenstråk till duschen, köket och annanstädes spolas dagligen finns ingen risk för salmonella.