Behöver koppla på ytterligare en 110 stam på befintlig stam som ligger nedgrävd utanför huset. Jag har ritat en bild på hur jag tänker att man kan göra men undrar om det finns något lättare sätt?

Har en gren två skjutmuffar och en kortbit. Sågar först av en bit av orginal stammen. Sätter på en muff på kortbiten och en på högra sidan där jag kapat. Sätter in grenen på vänster sida. Sätter dit korta passbiten i "hålet" som blir kvar och skjuter över de båda muffarna.
Schematisk illustration av rörkopplingar med skjutmuffar och gren för avloppsstam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det räcker med en skjutmuff.

Hurdå? Om kortbiten har en muff på ena änden så kommer det ju bli en glipa när man trycker in den mot förgreningen. Täcker den enda skjutmuffen upp den glipan?

• Gilla
Slotts86
  • Laddar…
Sätt skjutmuffen över kortbiten, sätt ihop alltihopat, skjut över skjutmuffen. Gör markeringar på rören så att skjutmuffen ligger mitt på skarven.
Lite smörj lär behövas också.

Krilleman
Stumma mått och lite uppgrävt brukar generera problem med en skjutmuff.

Jag kör nästan alltid på din metod ovan. Blir bättre och går både fortare och enklare! (y)

• Gilla
Martin Lj och 2 till
  • Laddar…
När vi nu har en riktig rörmokare på tråden, brukar du låsa skjutmuffar? Jag hade dragit ett par stora buntband tex på var sida?

Krilleman
Skjutmuffar som monteras synligt ska alltid fästas. Dom kan vandra åt alla håll, även uppåt.

Jag sätter alltid en gummiklamma mitt på (självklart ankrad i tak vägg) för att undvika detta.

Skjutmuff i mark har jag aldrig låst på något sätt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hej, kanske en dum fråga men varför finns det inte grenrör med två hanar så att man kan använda en skjutmuff på varje sida? Typ som på bilden ovan fast grenröret tar kortlingens plats s.a.s.

Rickard.
T Tjimpe skrev:
Hej, kanske en dum fråga men varför finns det inte grenrör med två hanar så att man kan använda en skjutmuff på varje sida? Typ som på bilden ovan fast grenröret tar kortlingens plats s.a.s.
Har inget bra svar varför det inte finns men det finns däremot "skjutmuffar" med slätände på ena sidan som kan lösa detta om det är ett verkligt problem du har att lösa.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...412-skarvror-expansionsror-75-x-75-mm-2815434

T Tjimpe skrev:
Men då kan du väl bara såga av ett lite längre rör? Så har du två hanar.

• Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
B
De där 87.5 vinklarna ska man undvika. Ökar risken för stopp. Bättra att gräva lite till och använda snällare vinklar, även om det tar lite större plats / kanske kostar några kronor till.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
T Tjimpe skrev:
En till fråga, är det ok att ansluta med ett grenrör med 87,5 graders vinkel istället för 45 som på bilden?
Typ detta: [länk]
Nej! I detta fallet är reglerna dessutom vettiga då det är en stor källa för stopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.