Behöver koppla på ytterligare en 110 stam på befintlig stam som ligger nedgrävd utanför huset. Jag har ritat en bild på hur jag tänker att man kan göra men undrar om det finns något lättare sätt?
Har en gren två skjutmuffar och en kortbit. Sågar först av en bit av orginal stammen. Sätter på en muff på kortbiten och en på högra sidan där jag kapat. Sätter in grenen på vänster sida. Sätter dit korta passbiten i "hålet" som blir kvar och skjuter över de båda muffarna.
Har en gren två skjutmuffar och en kortbit. Sågar först av en bit av orginal stammen. Sätter på en muff på kortbiten och en på högra sidan där jag kapat. Sätter in grenen på vänster sida. Sätter dit korta passbiten i "hålet" som blir kvar och skjuter över de båda muffarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det räcker med en skjutmuff.
Sätt skjutmuffen över kortbiten, sätt ihop alltihopat, skjut över skjutmuffen. Gör markeringar på rören så att skjutmuffen ligger mitt på skarven.
Lite smörj lär behövas också.
Lite smörj lär behövas också.
När vi nu har en riktig rörmokare på tråden, brukar du låsa skjutmuffar? Jag hade dragit ett par stora buntband tex på var sida?
Skjutmuffar som monteras synligt ska alltid fästas. Dom kan vandra åt alla håll, även uppåt.
Jag sätter alltid en gummiklamma mitt på (självklart ankrad i tak vägg) för att undvika detta.
Skjutmuff i mark har jag aldrig låst på något sätt.
Jag sätter alltid en gummiklamma mitt på (självklart ankrad i tak vägg) för att undvika detta.
Skjutmuff i mark har jag aldrig låst på något sätt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Har inget bra svar varför det inte finns men det finns däremot "skjutmuffar" med slätände på ena sidan som kan lösa detta om det är ett verkligt problem du har att lösa.T Tjimpe skrev:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...412-skarvror-expansionsror-75-x-75-mm-2815434
Klicka här för att svara