Hej,

På mitt landställe i Skåne (byggt 1930) har jag märkt att vi har väldigt dåligt tryck på just varmvattnet. Både på över- och undervåning och likväl i dusch som handfat.

Det konstiga är att trycket är ok när man först drar på vattnet men avtar sen efter några sekunder.

Många av kranarna/ munstycken är nya så jag tror inte det har med det att göra utan snarar något med rören eller just varmvattnet. Varmvattentanken står i källaren. Vet inte om man kan ställa in tryck eller så på den? Luft/vatten värme-pump och kommunalt vatten.

är där bra tryck på kallvattnet ?
det är kallvattnet som trycker ut varmvattnet

T tergo skrev:
är där bra tryck på kallvattnet ?
det är kallvattnet som trycker ut varmvattnet
Ja, kallvattnet är inga problem.

Börja med att kolla att du inte har någon avstängningskran före eller efter beredaren som är halvstängd.

Om det är rör från den tiden så finns risk att du har enorma avlagringar av kalk i rören.

Kan ju vara järnrör någonstans efter beredaren......

S Stefan1972 skrev:
S Stefan1972 skrev:
Dumma frågor kanske:
1. Är järnrör sämre än andra material?
2. Vad gör man då - byter ut till vad?

H hempularen skrev:
Börja med att kolla att du inte har någon avstängningskran före eller efter beredaren som är halvstängd.

Om det är rör från den tiden så finns risk att du har enorma avlagringar av kalk i rören.
Huset är väldigt stort så det blir ju svårt att byta alla rör går det att lokalisera var det eventuellt är igenkalkat?
Just det området är det sjukt mycket kalk i vattnet. Men finns det någon logik i att det bara gäller varmvattnet?

B
FrökenFunkis FrökenFunkis skrev:
Dumma frågor kanske:
1. Är järnrör sämre än andra material?
2. Vad gör man då - byter ut till vad?
Järnrör rostar. Naturligtvis kan det rosta så det går läck efter många år (risk för vattenskada), men det som är vanligt förekommande är att rosten skapar en slags förträngning i röret som gör att väldigt lite vatten kommer fram. Det kan vara väldigt lokalt förekommande, så hittar man platsen det är på så kan felet lösas snabbt.

Enklast är ju om man kan ta isär rören någonstans efter vvb, och se hur det der ut (och om möjligt bedömma om man får bra flöde där, t.ex. genom tillfällig inkoppling av en slang). Är det bra flöde, så får man felsöka längre bort från beredaren.

Man skulle även kunna överväga att backspola rören, om man tagit isär dem vid vvb, för att se om man kan spola bort smutsen.

Har man järnrör är det nog dags att planera för att bytas ut. För då är de gamla och i princip har passerat sin tekniska livslängd och är en onödig risk för huset.

Folk brukar idag ofta byta ut till rör I rör, plast. Men kopparrör förekommer också. I ett hus från 1930 kan jag ju tycka att koppar känns mer rätt.

• Gilla
FrökenFunkis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.