14 507 läst ·
80 svar
15k läst
80 svar
Stänga av varmvattenberedaren
Absolut! Och min beräkning säger att varmvattenberedaren förbrukar någonstans mellan 0 och 26,3 MWh per år, alltså en fullkomligt meningslös siffra då varmvattenberedarens elförbrukning i princip helt bestäms av varmvattenförbrukningen.raveper skrev:
Det känns som jag missförstår dig och vad du försöker tillföra med din förbrukningssiffra. Förklara gärna hur du menar.
Fast din siffra på 1400 kWh/år har inget att göra med en beredare som "underhållsvärmer" i ett år. Det är inte möjligt att ange en förbrukning för detta utan att veta omgivningstemperaturen.raveper skrev:
Jag tror nog att de som skriver bruksanvisningen, och kanske framförallt "EU-kraven", faktiskt antar att varmvattenberedaren används till sitt normala ändamål.
Jag har eg ingen aning, men 3 veckor låter inte som tillräckligt lång tid för att det ska vara vettigt att stänga av den.L LinaOlsson skrev:Hej. Har precis fått varmvattenberedare i min stuga, och nyligen även vatten.
Nu ska jag åka ifrån stugan i nästan tre veckor och tänkte dra ur sladden till varmvattenberedaren. Känns lite onödigt att det drar en massa el. Har en nibe eminent 55 liters. Är det något som är dumt att göra? Blir det rost? Växer det till bakterier?
Hur länge dröjer det innan vattnet är varmt igen?
Varför skulle det inte vara vettigt? Vad menar du skulle vara nackdelen?Mike Gyver skrev:
Jag brukar stänga min på landet om vi åker hem till stan för en arbetsvecka och alltså blir borta i fem nätter. Inte för att det sparar många kronor men jag har svårt att se någon nackdel och det känns bra att ha en elektrisk apparat mindre i drift när man är borta. Mest en irrationell känsla för jag är medveten om att om den skulle ta eld när vi är där, skulle vi antagligen inte upptäcka det innan det är för sent. Är vi bortresta är det dock garanterat omöjligt att upptäcka några problem.
Jag gissar att temperaturen sjunker från kanske 70-80 grader ner till 30-40 på denna knappa vecka. Tar kanske 1-2 timmar att få full temperatur igen. Detta i en beredare på ca 100 liter.
Som jag skrev så har jag eg ingen aning, men att 3 veckor inte låter som tillräckligt lång tid för att stänga av... Ordvalet *Vettigt* kan jag ångra att jag använde dock. Innan man duschar bör man hursomhaver ha låtit temperaturen återgått till fullt och spola ur munstycket m varmt vatten. Det är när vissa bakterier får möjlighet att via duschdimman ta sig in i luftvägarna som det kan bli tal om sjukdom. Ex.vis att sjukhus sänkte sin varmvattentemperatur lite för mycket varpå det gick galet för en tid sen.Alfredo skrev:
Varför skulle det inte vara vettigt? Vad menar du skulle vara nackdelen?
Jag brukar stänga min på landet om vi åker hem till stan för en arbetsvecka och alltså blir borta i fem nätter. Inte för att det sparar många kronor men jag har svårt att se någon nackdel och det känns bra att ha en elektrisk apparat mindre i drift när man är borta. Mest en irrationell känsla för jag är medveten om att om den skulle ta eld när vi är där, skulle vi antagligen inte upptäcka det innan det är för sent. Är vi bortresta är det dock garanterat omöjligt att upptäcka några problem.
Jag gissar att temperaturen sjunker från kanske 70-80 grader ner till 30-40 på denna knappa vecka. Tar kanske 1-2 timmar att få full temperatur igen. Detta i en beredare på ca 100 liter.
Klicka här för att svara