Fairlane
Hej,

Frågan rör svärmors brunn så jag har inte alla fakta, och kan inget om egna brunnar, så saknas information fråga så tar jag reda på det.

Svärmor ha ren grävd brunn, 8 meter djup, cirka 70 cm i diameter (om jag minns rätt). Den har varit med i många år och fungerat väl för det mesta men nu är det tomt. Hon kan få dit en stor behållare med vatten, 1 kubikmeter, och det finns möjlighet att hämta ner vatten några km bort. Tydligen är det ingen bra idé att hälla i direkt i brunnen?! Hennes fråga är om det är någon poäng att hälla vatten bredvid och hoppas att det rinner ner och in, eller om det finns någon annan möjlighet.

Dricksvatten kan hon ta i dunkar, men vatten till dusch, tvättmaskin etc är krångligt utan vatten i brunnen.

Några tankar?
 
Går det inte att koppla om temporärt så vattenpumpen tar vatten från tanken?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane
Ingen aning. Jag kan fråga.
Misstänker dock att det blir svårare för henne då hon blir beroende av någon som kopplar om och tillbaks.
Jag tror också tanken är bara kan lånas temporärt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A Abies koreana skrev:
Du kan börja med att försöka hitta anledningen till att brunnen sinat. Är det grundvattennivåerna som är kritiskt låga så hjälper det inte att fylla på vatten, det rinner bara bort.

SGU tillhandahåller föredömliga och aktuella kartor över landets grundvattennivåer.

[länk]
Stiligt, den kände jag inte till. Det var en nivå under normalt enligt den.
 
Skulle säga att ifall det går och fylla brunnen kan det vara orsaken till att den sinat. En brunn skall inte vara tät utan vatten skall kunna läcka in underifrån, har en brunn varit igång länge kan sediment täppa till vatten tillströmningen
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skulle säga att ifall det går och fylla brunnen kan det vara orsaken till att den sinat. En brunn skall inte vara tät utan vatten skall kunna läcka in underifrån, har en brunn varit igång länge kan sediment täppa till vatten tillströmningen
Jag har fyllt min grävda brunn några ggr, med en
T topmount skrev:
Skulle säga att ifall det går och fylla brunnen kan det vara orsaken till att den sinat. En brunn skall inte vara tät utan vatten skall kunna läcka in underifrån, har en brunn varit igång länge kan sediment täppa till vatten tillströmningen
Jag har fyllt min brunn några ggr från en 1000liters tank kör med en vanlig 12mm vattenslang, så det får rinna efter kanten i brunnen,tar ju ett tag...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tips från någon som har fyllt sin brunn akut med hjälp av brandkåren (japp, dom kan komma ut)

Glöm inte att "mätta" området runt brunnen... och räkna med att nån kubik kommer försvinna ganska omgående... men visst går det att fylla på...

Svårt dock att säga om ovanstående gäller alla... känns som varje brunn lever sitt eget liv 😀
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
En brunn ska ha naturlig tillströmning precis som "topmount" skriver i #6
Finns ingen anledning att försöka fylla den på artificiell väg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
M MagHam skrev:
En brunn ska ha naturlig tillströmning precis som "topmount" skriver i #6
Finns ingen anledning att försöka fylla den på artificiell väg.
Nej normalt inte såklart. Frågan är om det är värt att försöka när den för en gång skull sinat.

Antingen genom att tappa ut en kubik (eller mer) i marken i brunnens närhet, alternativt som Husägaren TD ovan med en 12 mm slang.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej normalt inte såklart. Frågan är om det är värt att försöka när den för en gång skull sinat.

Antingen genom att tappa ut en kubik (eller mer) i marken i brunnens närhet, alternativt som Husägaren TD ovan med en 12 mm slang.
Köra vattenspridare i timmar och förbruka flera kubik mättar inte ens första decimetern under gräsytan nu när det är så torrt.
Lika bra att förbereda en permanent lösning för att köra med extern vattenkälla direkt så att det blir "plug and play" nästa gång, det bör inte vara mer en ett par tusen i material som behövs. En rulle PEM-slang, ett par plastkopplingar, ett hål i väggen och en T-koppling med ventil för att välja vattenkälla.
 
Själv tappar jag en halv till en kubik i taget (per dygn) från brunnen till IBC tank för bevattningsändamål.

Det sänker min brunns nivå med kanske 1,5 meter).

Sen låter jag brunnen återfyllas innan jag tar ut mer vatten, de 100 liter vatten jag har i hydroforen räcker till hushållets behov utan att behöva pumpa medans brunnen återfylls.

Har man egen brunn är det viktigt att ha järnkoll på nivån i brunnen, särskilt när det inte har regnat några större volymer på månader (som här i Skåne).
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Brunnens vattennivå är (ska vara, om den inte är igensatt) samma som grundvattennivån på platsen. Du kan inte själv fylla upp grundvattenmagasinet.

Jag skulle säga, i likhet med flera ovan, att fylla på brunnen är lönlöst mer än i ett väldigt kort perspektiv.
- fungerar brunnen som den ska och grundvattennivån är låg rinner vattnet ut i marken
- är brunnen igensatt kommer vattnet stanna kvar ett tag, men när det är det slut
I det båda fallen låter det lämpligare att koppla direkt på tanken som tas dit; inga förluster.

Sedan är det bara att vänta på höstregnen...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ok,

Jag meddelar svärmor att det är meningslöst.
Jag tror de gör första gången brunnen sinar och huset har nog stått där åtminstone 50 år, kanske längre. Det är ingen vattenspridare som går någonsin där utan det är vatten till dusch, dricka och matlagning, samt tvättmaskin och disk.

Lite bevattning av växter också, men där används mest regnvatten
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Kan vara värt att få dit någon som kan spola brunnen och suga bort eventuellt slam, om det är så att den har satt igen. Viktigt att poängtera att det är dricksvatten när man pratar med spolfirman.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.