Hej alla!
Har ett hus idag med egen brunn. Pumpen skickar dricksvattnet till vår 150L hydrofor, ifrån hydroforen har jag PEX 20mm upp till huset och sen ett avstick bort till garaget, ca 20m
I garaget är det sen övergång från 20 till 15mm med fullflödes ventil.
Eftersom jag idag får ett kraftigt tryckfall från 5 bar till 2.5, vore det lämpligt att installera en till hydrofor innan garaget för att få ett jämnare tryck i garaget? just för att slippa det kraftiga tryckfallet
Så här ser det ut idag: Pump - hydrofor - hus/Garage
.
Så här är min tanke att jag skall göra om det,
Pump - hydrofor- backventil mot garage, sen tryckpump med hydrofor?
Eller räcker det med en hydrofor bara och skippa backventilen??
Tips och åsikter mottages gärna
Har ett hus idag med egen brunn. Pumpen skickar dricksvattnet till vår 150L hydrofor, ifrån hydroforen har jag PEX 20mm upp till huset och sen ett avstick bort till garaget, ca 20m
I garaget är det sen övergång från 20 till 15mm med fullflödes ventil.
Eftersom jag idag får ett kraftigt tryckfall från 5 bar till 2.5, vore det lämpligt att installera en till hydrofor innan garaget för att få ett jämnare tryck i garaget? just för att slippa det kraftiga tryckfallet
Så här ser det ut idag: Pump - hydrofor - hus/Garage
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här är min tanke att jag skall göra om det,
Pump - hydrofor- backventil mot garage, sen tryckpump med hydrofor?
Eller räcker det med en hydrofor bara och skippa backventilen??
Tips och åsikter mottages gärna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du mätt och hur snabbt faller trycket när du börjar spola i garaget? Visst går det att öka trycket med en pump. Men inte vid vilket flöde som helst. En extra hydrofor kommer att öka tiden det tar innan trycket sjunker. Det låter som att det finns en strypning någonstans. Eller att du har ett mycket högt flöde när du använder vatten i garaget. Hur kommer det sig att inte 2,5 bar räcker?
Jag har inte mätt/klockat, men gissningsvis skulle jag säga att det faller från 5 bar till 2,5bar på nästan 2sec.A Avemo skrev:Hur har du mätt och hur snabbt faller trycket när du börjar spola i garaget? Visst går det att öka trycket med en pump. Men inte vid vilket flöde som helst. En extra hydrofor kommer att öka tiden det tar innan trycket sjunker. Det låter som att det finns en strypning någonstans. Eller att du har ett mycket högt flöde när du använder vatten i garaget. Hur kommer det sig att inte 2,5 bar räcker?
Det jag har är en blandare varpå det sitter en manometer ovanför blandaren där jag övervakar trycket.
Jag kommer i framtiden dra ut en utkastare från garaget till trädgården ca 15m ut. då tänker jag rent spontant att det blir för snålt tryck och för svajigt om man vattnar i trädgården, duschar och kanske tvättarhänder osv.
Är det meckigt att byta till grövre slang?
Klicka här för att svara