Halloj! Har precis köpt ett fritidshus och har en känsla av att jag kommer behöva hänga här en del. Här kommer min första fråga.
I köket har vi en varmvattenberedare som ser ut att vara från 1400-talet. Dels blir jag lite nojig av varningstexten. Hur i hela friden ägnar jag säkerhetsventilen regelbunden tillsyn? Vore ju trevligt om den inte exploderade.

Dessutom är vattnet fullkomligt skållhett, men det enda vredet i sikte verkar ju stå på 50 grader. Är det bara att vrida ner den lite tills det känns mer rimligt, eller kan det vara tecken på att något är fel?

Är medveten om att man inte vill ha det alltför ljummet pga bakterietillväxt.
Är också medveten om att det ser fullständigt livsfarligt ut under den där luckan, och kommer inte öppna den igen utan att stänga av strömmen.

Och en sista fråga. Skulle ni rekommendera att man stänger av varmvattenberedarna om man är borta ett tag? Hur länge behöver man vara borta för att det ska vara värt att stänga av? Tänker inte på frost och grejer, utan bara el-slöseri. Har också en gäststuga med egen vvb och den känns ju ännu onödigare att den står på hela tiden.

Tack och hej!
 
  • Skyltar med tekniska specifikationer och varningar för en vattenvärmare. Information på svenska, inklusive kontaktuppgifter till tillverkaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elutrustning med jordkabel, anslutningar, säkring, i en brun rostig låda. Varningsetikett synlig. Installationsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen hit och grattis till stugan! Du kommer förmodligen stöta på många små eller stora överraskningar ;) VVB verkar vara på 15 liter så den drar väldigt lite ström. Om stugan står kall på vinter är det bra att tömma hela vattensystem om det går. Det är dock inte att rek att kallställa en bostad om du frågar mig. Hur stor volym har den andra VVB?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Välkommen hit och grattis till stugan! Du kommer förmodligen stöta på många små eller stora överraskningar ;) VVB verkar vara på 15 liter så den drar väldigt lite ström. Om stugan står kall på vinter är det bra att tömma hela vattensystem om det går. Det är dock inte att rek att kallställa en bostad om du frågar mig. Hur stor volym har den andra VVB?
Tackar! Det är 60L i gäststugan och dessutom en på 35L i vårt badrum. Så totalt blir det 110 liter vatten som hålls varmt.
 
Det brukar sitta en blandningsventil på utgående vatten som ser ut nånting i stil med bild.
Tanken är att du ska kunna ha 80 grader i tanken men få 50 i tappstället.
Tyvärr har dom en tendens att gå sönder och haka upp sig i varmt läge.
Mässingsventil, svart ratt, röranslutningar, tryckinställningsmarkeringar, VVS-komponent, regulator för vatten eller gas.
 
  • Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
Då får du lära dig hur man tömmer beredarna om byggnaderna inte är uppvärmda. Ang värmen bör du ha en blandventil vid vvb för att slippa det problemet i kranen. Testa annars att ställa mer värmen något.
 
Äsch, den där varmvattenberedaren är bara barnet! Jag har en Nibe här i källaren som är från 70-talet och hittills inte har exploderat.
Ibland tillser säkerhetsventiler sig själva genom att droppa lite vatten.
Jag personligen håller inte på och stänger av och på varmvatteberedare beroende på i vilket hus vi befinner oss (har typ fritidshus oxå), men det går att spara en eller annan kWh på att göra det.
 
  • Gilla
Gammalstruts
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då får du lära dig hur man tömmer beredarna om byggnaderna inte är uppvärmda. Ang värmen bör du ha en blandventil vid vvb för att slippa det problemet i kranen. Testa annars att ställa mer värmen något.
Tänker inte i första hand på att kallställa, det får bli något vi funderar på till hösten. Jag tänker mer om vi t ex är här hela sommaren men aldrig har besök – är det då rimligt att ha 60L uppvärmt vatten i gäststugan? Eller om vi har värmen igång över vintern, men aldrig är här, är det då rimligt att ha alla beredare igång?
 
Redigerat:
Gammalstruts Gammalstruts skrev:
De är uppvärmda, men som jag skrev så handlar detta inte riktigt om det.

Tänker inte i första hand på att kallställa, det får bli något vi funderar på till hösten. Jag tänker mer om vi t ex är här hela sommaren men aldrig har besök – är det då rimligt att ha 60L uppvärmt vatten i gäststugan? Eller om vi har värmen igång över vintern, men aldrig är här, är det då rimligt att ha alla beredare igång?
Det verkar lite överdrivet att ha dessa på om de inte används och kanske är det läge att byta plats på två så ni får den större i ert badrum ? I kronor och ören blir det inte så många hundralappar ni kan spara…
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.