2 110 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Är VVC slöseri på energi?
Pannrummet och badrummet är i varsin ände av huset och vi får spola fem liter vatten för att få varmvatten till duschen. Röris föreslår VVC (varmvattencirkulation), men vad innebär det för energiåtgången? Rören går nere i källaren och läcker bevisligen värme trots isolering. Då värmer man ju upp källaren med det cirkulerande varmvattnet om man har VVC. Vintertid är det okej, det är ändå för kallt där nere då och värmen kommer från samma bergvärmepump, men sommartid har vi värmen helt avstängd i huset och behöver inte värma källaren. Det skulle vara tre-fyra månader om året då det cirkulerar ett antal liter 55-gradigt vatten i en 18-19-gradig källare.
Vad tror ni, är det en försumbar energiförlust och värt besväret för att kunna tvätta händerna med varmvatten? Är det någon som har erfarenhet av hur mycket VVC kostar i drift?
Vad tror ni, är det en försumbar energiförlust och värt besväret för att kunna tvätta händerna med varmvatten? Är det någon som har erfarenhet av hur mycket VVC kostar i drift?
Köper du en dyr VVC pump så kan du ställa vilka tider den skall gå och den mäter även temperaturen på det som kommer tillbaka så flödet inte skall bli onödigt stort. Exakt hur mycket energi det hela drar vet jag inte men jag kunde inte se någon ökad energiförbrukning för huset efter att jag kopplat in det hela.
Nu ligger mina rör under golvet ovanför betongplattan till källaren så alla värmeförluster värmer huset, inte en ouppvärmd källare. Jag la dessutom ihop varmvattnets RiR med VVC slingan och satte isolering runt det hela när jag la rören för att minska förlusterna.
Nu ligger mina rör under golvet ovanför betongplattan till källaren så alla värmeförluster värmer huset, inte en ouppvärmd källare. Jag la dessutom ihop varmvattnets RiR med VVC slingan och satte isolering runt det hela när jag la rören för att minska förlusterna.
Vi har VVC och för mig är det värt varenda krona. Innan vi skaffade VVC så tvättade jag alltid händerna i kallvatten och det är svårt att känna sig ren och fräsch då.
För att spara lite på energin så har jag satt en vanlig timer på pumpen så att den bara går kl 16-22 på vardagar och 8-22 på helger. Att jag måste vänta lite längre på duschvattnet på morgonen på vardagarna gör mig ingenting.
För att spara lite på energin så har jag satt en vanlig timer på pumpen så att den bara går kl 16-22 på vardagar och 8-22 på helger. Att jag måste vänta lite längre på duschvattnet på morgonen på vardagarna gör mig ingenting.
Kan inte en annan lösning vara att dra klenare rör till badrummet istället för ett grovt. 20m 12mm PEX har ex bara en volym på 1L och bör inte ge för högt tryckfall om den dras direkt från fördelare till förbrukare. Ev kanske separata rör borde dras till dusch och kran för att minska risken för att störa duschande om någon annan i badrummet spolar i kranen.mrsnhp skrev:
Pannrummet och badrummet är i varsin ände av huset och vi får spola fem liter vatten för att få varmvatten till duschen. Röris föreslår VVC (varmvattencirkulation), men vad innebär det för energiåtgången? Rören går nere i källaren och läcker bevisligen värme trots isolering. Då värmer man ju upp källaren med det cirkulerande varmvattnet om man har VVC. Vintertid är det okej, det är ändå för kallt där nere då och värmen kommer från samma bergvärmepump, men sommartid har vi värmen helt avstängd i huset och behöver inte värma källaren. Det skulle vara tre-fyra månader om året då det cirkulerar ett antal liter 55-gradigt vatten i en 18-19-gradig källare.
Vad tror ni, är det en försumbar energiförlust och värt besväret för att kunna tvätta händerna med varmvatten? Är det någon som har erfarenhet av hur mycket VVC kostar i drift?
Klicka här för att svara