Hej,

Detta är mitt första inlägg på forumet. Jag har läst och lärt mig mycket! Svenska är inte mitt modersmål, förlåt om jag gör några misstag

Vi har nyligen köpt ett hus med egen borrad brunn. Vi har upplevt att vattnet slutar rinna från kranarna efter att vi har använt mer vatten än vanligt (vi klarar inte av att fylla ett medelstort badkar). När vattnet har stannat kommer det tillbaka igen efter att ha väntat ungefär 5 minuter.

Jag kollade på vårt pumphus, och vår inställning är som följer. Vatten kommer in från brunnen, sedan via en hydrofor (vid ca 4,5 bar tryck) går det till ett Olympia filtersystem. Efter det går det till en Radonett B2UV radonavskiljare. Sedan via en slutlig hydrofor (vid ca 3,5 - 4 bar tryck) till varmvattenberedare i huset. Vi har en vattenkran vid pumphuset som ansluts direkt efter första hydroforen och före Olympiafiltret. Idag testade jag för att se om vi har samma problem där, vilket vi inte hade. Jag kunde köra vatten därifrån med fullt tryck i över en timme utan att det stannade. Så det verkar som att det kan vara något i filtersystemet som gör att vattnet stannar? Är det någon som har en idé om vad som kan vara fel?

• Värmesystem med pannor, rör, ventiler och cirkulationspumpar i ett förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump, hydrofor, expansionskärl, rörgenomföringar, teknisk utrustning, installationsrum, vit vägg, golv i betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kranen på utsidan är nog före radonetten.och kommer direkt från pumpen. När ni tar vatten inne så kommer det från den sista exspansionskärlet, den får vatten från radonetten och får tryck. Töms den för mycket så går radonetten in och börjar arbeta, går i ca 3 min, sen öppnar en ventil och sista kärlet fylls på. Radonetten stänger av till huset medans den arbetar och efter tid kommer vattnet igen. Se och ta tid på radonetten, hur länge den arbetar. Den ska gå en tid för att få bort radonet.

• Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kranen på utsidan är nog före radonetten.och kommer direkt från pumpen. När ni tar vatten inne så kommer det från den sista exspansionskärlet, den får vatten från radonetten och får tryck. Töms den för mycket så går radonetten in och börjar arbeta, går i ca 3 min, sen öppnar en ventil och sista kärlet fylls på. Radonetten stänger av till huset medans den arbetar och efter tid kommer vattnet igen. Se och ta tid på radonetten, hur länge den arbetar. Den ska gå en tid för att få bort radonet.
Tack för svaret. Jag ska se och ta tid på radonetten. Finns det något sätt att lösa vattenflödet till huset medan Radonett arbetar? En större expansionskärl?

Jepp det går att koppla in ett större eller ett mindr paralellt, mer volym mere vatten, men samtidigt så tar det längre tid att ladda ( lite pest eller kolera ) Att gå förbi radonetten är inget att stå efter då den ska ta bort radonet. Så det blir liksom att gilla läget, Du har 2 tryckströmbrytare, 1 för pumpen och 1 för radonetten/husvattnet. och det verkar vara rätt inställning på dom. Så för mer vatten att tappa, ett kärl till, storlek kanske 150 liter, räcker nog för att badkar, innan det tar slut och stoppar för laddning från radonetten.

• Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.