Hej, nyligen köpt ett hus från dödsbo, ingen info finns . Så här ser det ut o
i den grävda brunnen. En granne tror det är gjort en djupborra, men hittar inget i officiella register .Jag har bara en hydrofor i källaren och nog borde det behövas en annan pump? Ser ingen el ut till brunnen. Men jag vet väldigt lite om brunnar....så snälla hjälp mig. Hur kollar jag vidare? Tack.
i den grävda brunnen. En granne tror det är gjort en djupborra, men hittar inget i officiella register .Jag har bara en hydrofor i källaren och nog borde det behövas en annan pump? Ser ingen el ut till brunnen. Men jag vet väldigt lite om brunnar....så snälla hjälp mig. Hur kollar jag vidare? Tack.
Tag av locket på det tjocka röret som går ner i vattnet.
Försvinner det ner en elkabel och ett plaströr som är typ 32-38 mm så har du en pump i en djupborra.
Hyr eller köp en dränkbar pump för dricksvatten och töm den grävda delen.
Kolla djupet, kan du ställa en al- stege i brunnen att stå på, den grävda stenlavade brunnen brukar bara vara 4-5 m djupa, men det finns undantag.
Försvinner det ner en elkabel och ett plaströr som är typ 32-38 mm så har du en pump i en djupborra.
Kolla djupet, kan du ställa en al- stege i brunnen att stå på, den grävda stenlavade brunnen brukar bara vara 4-5 m djupa, men det finns undantag.
*L Leif i Skåne skrev:Tag av locket på det tjocka röret som går ner i vattnet.
Ett sätt att kolla hur djupt ner en pump sitter är att man kopplar i en manometer och en anslutning för tryckluft och stänger av vattenföretaget uppströms. Man släpper på tryckluft, helst frånoljefri kompressor, och observerar högsta tryck på manometern. Blir högsta tryck t ex 2,3 bar ligger pumpen 23 m under vattenytan i brunnen.
Ett annat sätt är förstås att man drar upp pump med rör och kabel så man kan mäta längden. Det är mer komplicerat men får ändå göras om pumpen behöver bytas.
*
Förstår inte hur ovanstående metod kan fungera. Det brukar sitta en backventil vid insuget.
Ett snöre med en tyngd kan fungera för att känna när man når botten (eller pumpen, som borde sitta en bit ifrån botten).
Varför vill du veta hur djup brunn du har?
Ett snöre med en tyngd kan fungera för att känna när man når botten (eller pumpen, som borde sitta en bit ifrån botten).
Varför vill du veta hur djup brunn du har?
Snöre och tyngd är annan metod om det inte hakar upp sig. Bra metod att försöka börja med.B BSOD skrev:
Har för mig att backventil bara finns när pumpen står i markhöjd och suger, men att dränkpump inte har backventil.
Om man inte har en backventil så kommer ju hydroforen/hydropressen tömmas ut i brunnen igen genom pumpen när den slår av.J Jochi skrev:
Däremot är inte självklart vart backventilen monteras i systemet, vilket innebär att din metod med kompressor långt ifrån alltid fungerar.
B BSOD skrev:
B BSOD skrev:
Hej, är egentligen inte så intresserad av exakt djup. Men vill veta om jag alls har en borra, eller om det bara är ett "spjut" ett par meter ner under botten på grävda ( ca 5 meter). Vill också veta om jag har en pump därnere, vet inte så fall inte var den är inkopplad elektriskt. Vad aktiverar den i så fall? Samna tryckbrytare som på hydroforen?B BSOD skrev:
Vet en som fick borrat ett "spjut" i sin bort, typ 5 meter, då var det fortfarande hydroforen som fick suga.
Mao vad tusan är det jag har 😄
Tryckbrytaren vid hydroforen aktiverar pumpen. Bara att följa elkabeln eller röret mellan brunn o hydropress för att hitta din pump. Om du inte har en pump i ditt hus, så sitter den i brunnen.
Hydroforen är bara en tank, den kan inte suga vatten från brunnen.
Hydroforen är bara en tank, den kan inte suga vatten från brunnen.
Tack för svaret! Det är en hydroforpump jag har, tror en sådan kan suga ca 5 till 8 m vertikalt? Står i källaren 2 m under jord. Kopplar jag av den elektriskt får jag inget vatten när trycket i tanken minskat. Kan inte se någon kabel gå ut till brunnen men den är säkert nedgrävd i så fall.B BSOD skrev:
Jaha, trodde du bara hade en hydrofor inomhus, men då sitter din pump inomhus vid hydroforen helt enkelt. Ja, de kan suga ca 7m över vattenytan ungefär. Men det säger inget om djupet i brunnen. Då är det nog ingen dold elkabel till brunnen.
Fota installationen i källaren så får du mer korrekt svar!B BadMania skrev:
Men i ditt sista inlägg verkar det som om du har en pumpautomat i din källare.
Ser ut såhär tex:
Fota installationen i källaren så får du mer korrekt svar!
Men i ditt sista inlägg verkar det som om du har en pumpautomat i din källare.
Ser ut såhär tex:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp jag har en pumpautomat. Ursäkta om jag var otydlig. Det som förbryllar mig är att det kommer bra med vatten även om den grävda brunnen är tom. Mao måste det komma ur det grova vertikala röret. Om det sen slutar 2 m eller 100 m under botten eller ej, eller innehåller ytterligare en pump eller ej, är det jag lurar på. Det ser inte ut att gå någon kabel fram till röret. Kanske är röret bara 5 till 10m djupt och så orkar pumpautomaten suga. Vad säger ni gott folk. Något smart test utan att öppna locket? Mest rädd jag pajar något som inte är sönder 😄 tex att locket är svårt att täta igen.B BadMania skrev:
Troligen har man borrat i befintlig grävd brunn, då har borrkaxet hamnar i brunnen den ser rätt skiten ut på stenarna, men det har ingen betydelse då vattnet stiger upp i borran från stort djup och stålröret som syns är nerborrat i berggrunden, sedan har man borrat tills man får tillräckligt med vatten/ minut.
Har du en pumpautomat som visas i @Krilleman inlägg så måste vattnet stiga upp tillräckligt högt och i tillräcklig mängd till minst c:a 7 m under den nivån pumpen står på.
Normalt är det inte så, utan vattnet måste hämtas från större djup, och då finns det ett antal metoder antingen ejektorpump eller en pump som sänks ner i borran båda dessa har en hydroforen eller trycksatt hydropress.
Det finns också en modern metod SQE med högfrekvens pumpar som håller trycket uppe utan att man använder en stor behållare, bara några få liter.
Har du en pumpautomat som visas i @Krilleman inlägg så måste vattnet stiga upp tillräckligt högt och i tillräcklig mängd till minst c:a 7 m under den nivån pumpen står på.
Normalt är det inte så, utan vattnet måste hämtas från större djup, och då finns det ett antal metoder antingen ejektorpump eller en pump som sänks ner i borran båda dessa har en hydroforen eller trycksatt hydropress.
Det finns också en modern metod SQE med högfrekvens pumpar som håller trycket uppe utan att man använder en stor behållare, bara några få liter.
Redigerat:
Man ser ju vattennivån på bilden och den ser ut att vara kanske 2-3 meter ner i brunnen?
Precis som i min grävda brunn, med skillnaden att jag har betongringar som foder.
har man såpass hög synlig vattennivå finns det väl ingen anledning att tro att man har djupborrad brunn ?
Precis som hos dig sitter min pump i källaren ungefär 1,5 meter under marknivå med kanske 2 till 5 meter ner till vattenytan beroende på vattenuttag.
Precis som i min grävda brunn, med skillnaden att jag har betongringar som foder.
har man såpass hög synlig vattennivå finns det väl ingen anledning att tro att man har djupborrad brunn ?
Precis som hos dig sitter min pump i källaren ungefär 1,5 meter under marknivå med kanske 2 till 5 meter ner till vattenytan beroende på vattenuttag.