D rob_t_j72 skrev:
4 säckar! Jag klarar mig på max 3 säckar om året… å andra sidan så avhärdar jag vattnet bara varannan vecka.
Hej,
Tackar för kommentaren, hur mycket är en säck på egentligen?
Förövrigt var jag i kontakt med ett filter företag igår som tittade på min gamla prover från 2019 och som sade att det är lämpligast att ta ett nytt prov och dimensionera filtret efter det. Så nytt provpaket är beställt.
Mvh
Fredrik

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Kom på att jag måste passa på att fråga om filter sätts före hydrofor eller efter?
Jag gissar att det bör sitta efter så det är tryck genom filtret?

Det verkar ju som om filtren kör backspolning av filtret för att rensa dem en gång per dygn. Jag undrar då om detta vatten leds i en vanlig vattenslang till en golvbrunn eller förväntas det vara en PEM-slang? Tror ni det skulle gå att leda det rensvattnet uppåt? Anledningen att jag frågar är för att jag hoppas kunna ha filtret i ett utrymme med höjden 120cm. På ena sidan Utrymmet som är 140cm brett har jag en golvbrunn på andra sidan tänkte jag ha filtret. Helst vill jag juinte ha en slang på golvet som man måste krypa över.
Mvh
Fredrik
De som har mycket problem med vattnet brukar behöva backspola 2-3ggr/vecka - det är ofta.

Har inte märkt någon skillnad på hydrofor som vi hade först och nu hydropress sedan 7 år…

Skaffa också något test för att se hur/när vattnet blir hårt igen, ett exempel: https://www.aquaristikshop.com/aquaristic/JBL-ProAqua-Test-GH-General-Hardness/128426/se/

Har bara sett 25kg påsar.

Inser nu att jag svarade en annan angående eventuell möjlig skillnad mellan hydrofor/hydropress.

Om du kan koppla på innan hydrofor/hydropress så förblir ju den ren utan avlagringar (om den är ny), om den är gammal så kanske avlagringar från tidigare släpper och du kan få problem i vattenledningarna? Min hydropress finns ute i ett pumphus utan avlopp så min avhärdare är inomhus.

D rob_t_j72 skrev:
4 säckar! Jag klarar mig på max 3 säckar om året… å andra sidan så avhärdar jag vattnet bara varannan vecka.
Jag backspolar filtret varje natt så givetvis går det mer salt då än om man bara gör det en gång varannan vecka. Min poäng var dock att det är inte något man behöver fylla på varje dag utan att det håller sig ett bra tag.

F fredand44 skrev:
Hej,

Vi har mycket kalk, mangan och järn i vattnet från vår brunn så bla handfatet blir missfärgat och brunt.
Måste nu fixa någon form av filter.
Tänkte fråga om någon har några erfarenheter av dessa två vattenfilter?

Den ena heter Combi 14-WS. Finns att läsa om på denna sida. En fördel är ju att man bara verkar behöva fixa med filtret vart 8:de år. Driftskostnad per år fick jag höra är ca 900:- (dock med gamla elpriser)
[länk]

Ett annat alternativ är denna:
JMS-Modell 700, här är jag dock osäker på hur ofta filter måste servas.
[länk]

Kanske finns det fler varianter?

Toppen är ju om man inte behöver rodda så mycket med det.

Tacksam för kommentarer och erfarenheter.
Mvh
Fredrik
PS året runt boende fyra personer.
Varning för JMS Stockholm! Oseriösa och försöker bluffa folk. När de sålde på oss vattenfilter var allt bra, trevliga, hjälpsamma och lovade massor. Efter installationen som strulade otroligt mycket blev de väldigt otrevliga. Nu har vi väntat fyra månader på återkoppling om en service de utförde som inte blev bra. De svarar inte på mejl eller telefon. Använd INTE JMS!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.