C
Har börjat fundera och planera lite för byte av tappvattenrören i huset.

Huset har delvis källare där panna m.m. är placerad. En del avstick går upp direkt från källaren, men en stam går genom torpar-/krypgrunden ca 15 m och sedan upp genom en slits till andra våningen. Grunden är frostfri, men kanske inte garanterat frostfri under extrema omständigheter.

Befintliga rör i denna stam är galvat för kallvattnet och prisol för varmvatten. Men pga fryståligheten och aggressivt vatten är planen att byta till PEX. Pga avståndet har vi också kommit fram till att det är nödvändigt med VVC.

Rören kommer upp från grunden i en slits i en WC på bottenplan. Där tänkte jag placera ett litet fördelarskåp som försörjer WC + provisoriskt köket som kommer att flyttas på lite sikt. Sedan vidare upp genom slitsen till ett badrum på övervåningen där jag tänkte placera ytterligare ett litet fördelarskåp för badrummet.

Har studerat lite olika projekteringsanvisningar, och därav har det uppstått några frågor.
1. Vad är lämpliga rör (fabrikat och typ) att använda i krypgrunden? LK skriver t.ex. ovillkorligen att deras rör inte får dras i krypgrund. Är RiR eller "naken" PEX lämpligast? Givetvis kommer rören behöva isoleras ordentligt.
2. Använder man någon gnagarsäker beklädnad av rörisoleringen i krypgrunden? Vad?
3. Finns det mindre dimensioner lämpliga för VVC-ledningen? Tycker 15-16 känns lite grovt?
4. Vad är lämpliga rör att använda i slitsen/vertikala stammen upp till övervåningen?
5. Hur ordnar jag lämpligast med dränaget till fördelarskåpet på WC där det saknas golvbrunn?
6. Något annat jag bör tänka på?

C
Ingen som dragit PEX i krypgrund?

tommib
Jodå, och just LKs dessutom. Min krypgrund är iofs lite speciell iom att den på sikt ska bli källare.

Draget med LK universal PEX 16 mm RiR, från fördelare uppe på markplan via krypgrunden till varje enskilt tappställe. Jag har alltså inga fördelare i badrummen utan allt är separata rör.

Funkar fint förutom att det tar lite tid för varmvattnet pga att pannan dessutom är en bit från fördelaren.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Jodå, och just LKs dessutom.
Kanon! Hoppas det är OK om jag ställer lite frågor...
Använde du PE-X eller PAL?
Färdigisolerade eller isolerade du själv?
Hur ordnade du med dränage av ytterröret i källaren?

tommib
Kör hårt.

PEX
Ingen isolering (grunden håller ca 16 grader nu, som lägst 12).
Finns inget dränage. Vid läcka kommer det till slut rinna ut uppe i huset vid fördelaren.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Ah, OK. Inga längre sträckor i grunden då antar jag.
Ja, det är ju lite annorlunda förutsättningar för mig.
Jag hade inte tänkt använda någon fördelare i källaren, men jag tänker att man bara kan låta ytterröret sticka ut en bit så får det rinna ner på källargolvet om det skulle hända något. Om man nu skall använda RiR överhuvud taget.

tommib
Nej, inte några långa sträckor. Tror att det max rör sig om fem meter för tappvatten.

Fördelaren sitter inte i krypgrunden/källaren utan uppe i ett utrymme där den gamla pannan satt. Där sitter egentligen två fördelare, en som tar bottenvåningen (fem tappställen, men garage/tvättstuga på en matning) och vattenutkastarna (tre, delar på en matning) och en som tar övervåningen (två tappställen + WC). Alla fördelare är LK Uni Avst så att man kan stänga matningarna individuellt. Därmed sitter det inga kulventiler ute vid tappställena.

Jag gillar RiR som koncept och det är inte så mycket dyrare. Skulle köra samma igen.

C
tommib tommib skrev:
Jag gillar RiR som koncept och det är inte så mycket dyrare. Skulle köra samma igen.
Jo, samma här, och det är inte en prisfråga. Mer att man inte gör bort sig och väljer fel materiel för ändamålet.
Sen påverkar ju den större ytterdiametern så klart dimensionen på isoleringen, även om jag läser att man kan räkna in viss isolerande effekt från skyddsröret.
Det som irriterar mig lite är LK:s total-nej till att använda deras system i krypgrund.
Hittar inte motsvarande i Uponors material, men jag kanske inte läst tillräckligt noga...

Jag har 50 m 25 mm PEX RiR med isolering i min krypgrund för att mata min badtunna med fjärrvärme samt inglasade uterummet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib
Jag tänker mig att det är någon form av helgardering. Kan ju också ha med t.ex. gnagarrisk att göra. Som sagt, jag har struntat i det (omedvetet, jag missade den informationen i deras material). Jag har även inkommande vatten i "krypgrunden" vilket skulle vara big nono enligt rörisen som drog dit det men när jag berättade för honom att jag loggar och att tempen aldrig understigit 12 grader så gav han sig och gjorde som jag ville.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Återuppväcker denna tråd för att se om någon har några andra intressanta förslag då projektet tyvärr hamnade i backloggen då 2020 men nu börjar bli aktuellt igen.

Har kikat lite på PEX kulvertrör som ett (bortsett från priset) intressant alternativ då de är mer robust uppbyggda, färdigisolerade och har sitt skyddsrör som jag tänker ger isoleringen ett skydd mot gnagarattacker.

Tyvärr fastnar jag lite på samma sak. Säker vatten kan man glömma, den säger entydigt nej till installationer i krypgrund. Men för att åtminstone i någon mån gardera mig från framtida tjafs om felbyggt osv. vill jag använda en lösning som åtminstone inte strider mot tillverkarens anvisningar.

tommib
Jag tror att det med krypgrunden handlar om att de (säker vatten) är rädda för att det inte är frostfritt. Kanske gnagarrisken också men jag tror mer på frysrisken.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Jag tror att det med krypgrunden handlar om att de (säker vatten) är rädda för att det inte är frostfritt.
Ja, det är min uppfattning också. Icke desto mindre vill man ju inte att möss gnager på isoleringen :)

Frostfritt är det ju i praktiken, så länge huset är uppvärmt iallafall. Men som jag läser Säker vatten kan jag inte se att det spelar någon roll. Oavsett vill man ju välja den tekniskt mest lämpliga lösningen och en lösning som är i enlighet med materialtillverkarens anvisningar.

Skärmdump av text om att undvika frostskador vid installation av tappvattenledningar, med hänvisningar till illustrationer och byggtekniska förutsättningar.

C cpalm skrev:
Återuppväcker denna tråd för att se om någon har några andra intressanta förslag då projektet tyvärr hamnade i backloggen då 2020 men nu börjar bli aktuellt igen.

Har kikat lite på PEX kulvertrör som ett (bortsett från priset) intressant alternativ då de är mer robust uppbyggda, färdigisolerade och har sitt skyddsrör som jag tänker ger isoleringen ett skydd mot gnagarattacker.

Tyvärr fastnar jag lite på samma sak. Säker vatten kan man glömma, den säger entydigt nej till installationer i krypgrund. Men för att åtminstone i någon mån gardera mig från framtida tjafs om felbyggt osv. vill jag använda en lösning som åtminstone inte strider mot tillverkarens anvisningar.
Är inte dom rören svindyra? När jag drog radiatorerrör i krypgrunden använde jag alu-pex med vanlig billig isolering från Biltema och lite tejp. Temp mellan 8-13 grader

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Inte funderat på prisol eller plussprisol?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.