3 167 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Dränering av borrbrunn.
Hej!
Varje vår så har det kommit in ytvatten i vår borrbrunn. Jag konsulterade en yrkeskar som borrar brunnar och han sade att det måste dräneras runt den.
Min plan är att gräva ner dräneringsrör runt brunnen och sedan koppla dem till vårt befintliga dräneringssystem som går runt huset.
Min fråga är att hur djupt bör jag lägga dräneringsrören runt brunnen? Brunnen ligger en brunnsring under marken i vilken borrhålet sedan ligger. Räcker det därmed att jag lägger dräneringsrören lite under brunnsringen, dvs. ca 1m ner, eller bör de ligga djupare?
Pumpen har även en liten tendens att spotta upp vatten ibland. Bör man därmed även dra något annat rör in i brunnsringen som leder bort vattnet som pumpen ibland spottar upp?
Tack på förhand! Ställ gärna frågor ifall något är oklart!
Varje vår så har det kommit in ytvatten i vår borrbrunn. Jag konsulterade en yrkeskar som borrar brunnar och han sade att det måste dräneras runt den.
Min plan är att gräva ner dräneringsrör runt brunnen och sedan koppla dem till vårt befintliga dräneringssystem som går runt huset.
Min fråga är att hur djupt bör jag lägga dräneringsrören runt brunnen? Brunnen ligger en brunnsring under marken i vilken borrhålet sedan ligger. Räcker det därmed att jag lägger dräneringsrören lite under brunnsringen, dvs. ca 1m ner, eller bör de ligga djupare?
Pumpen har även en liten tendens att spotta upp vatten ibland. Bör man därmed även dra något annat rör in i brunnsringen som leder bort vattnet som pumpen ibland spottar upp?
Tack på förhand! Ställ gärna frågor ifall något är oklart!
Hur har det gått med det här? Har liknande problem.J Jonatan_ skrev:Hej!
Varje vår så har det kommit in ytvatten i vår borrbrunn. Jag konsulterade en yrkeskar som borrar brunnar och han sade att det måste dräneras runt den.
Min plan är att gräva ner dräneringsrör runt brunnen och sedan koppla dem till vårt befintliga dräneringssystem som går runt huset.
Min fråga är att hur djupt bör jag lägga dräneringsrören runt brunnen? Brunnen ligger en brunnsring under marken i vilken borrhålet sedan ligger. Räcker det därmed att jag lägger dräneringsrören lite under brunnsringen, dvs. ca 1m ner, eller bör de ligga djupare?
Pumpen har även en liten tendens att spotta upp vatten ibland. Bör man därmed även dra något annat rör in i brunnsringen som leder bort vattnet som pumpen ibland spottar upp?
Tack på förhand! Ställ gärna frågor ifall något är oklart!
Klicka här för att svara