2 456 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Måste slå på en kran för att få vatten i de andra
Och vattnet står då djupt det med, svårt fall doktorn grät. Som ett sista tips , från mig. Har du en granne som du kan dra en slang från eller blir att dunka och duscha hos någon eller badhuset. inget kul med sjön, lite svalt nu.
Det verkar ju onekligen rätt besvärligt...
Ett gammalt system som byggts till och om i omgångar kanske?
Man får nog skala av alla okända ledningar så man får igång ett basic enkelt system. Sen koppla in resten efterhand. Men det är klart, det tar tid och kostar pengar.
Läckan. Kan det sitta en siljansnäskran i backen någostans? Vanligt i garage, gäststugor, trädgårdstappar mm. Kortsagt allt som kan kallställas.
Är en sån kran inte helt stängd eller helt öppen så läcker den vatten.
Jag hade nog provblåst de okända slangarna med tryckluft. Jag vet att läckan sannolikt hörs bättre då och läckans storlek är lättare att bedöma.
Men det är klart...jag har utrustningen och intresset. Jag vet ju själv hur timmarna springer iväg när man jobbar med vattenledningarna vid fritidshuset.
Man får nog skala av alla okända ledningar så man får igång ett basic enkelt system. Sen koppla in resten efterhand. Men det är klart, det tar tid och kostar pengar.
Läckan. Kan det sitta en siljansnäskran i backen någostans? Vanligt i garage, gäststugor, trädgårdstappar mm. Kortsagt allt som kan kallställas.
Jag hade nog provblåst de okända slangarna med tryckluft. Jag vet att läckan sannolikt hörs bättre då och läckans storlek är lättare att bedöma.
Men det är klart...jag har utrustningen och intresset. Jag vet ju själv hur timmarna springer iväg när man jobbar med vattenledningarna vid fritidshuset.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Ja så är det ju. Lutar nu åt att försöka ta mig in i huset med nya slangar och ta den smällen. Men det får bli genom vägg i så fall.B Bjober skrev:Det verkar ju onekligen rätt besvärligt...
Glöm då inte det med frysrisken om slangen hamlar i himlen, en värmekabel på 3 meter räcker gott för att komma ner till frostfritt, den ska då ha en termostat med givaren på kallaste stället. V-kabeln får inte gå i en 9 graders metallböj, den rör sig lite av vattenströmningen och kan skava sönder.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Fy fan vilken mardröm detta varit men nu är det löst. Som vi stått och kliat oss i huvudet över detta. Läckan är i allafall hittad och slangen är bytt och svetsskarvad.
Läckan hittades någon halvmeter från husväggen.
Jag trodde väl aldrig att jag skulle sitta på tvättstugegolvet och fånle åt en pumpstyrning som går i intervaller som den ska 🙂
Läckan hittades någon halvmeter från husväggen.
Jag trodde väl aldrig att jag skulle sitta på tvättstugegolvet och fånle åt en pumpstyrning som går i intervaller som den ska 🙂
Hittade du orsaken till att en krav behövde vara öppen? Var de andra inkopplade före backventilen?
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Ja, i det här fallet var det backventilen som ställde till det. Eller rättare sagt den var i alla fall orsaken. Den har ju gjort att vi sparat pumpen tills vi nu hittat läckan.
Läckan var alldeles utanför dörren och i allafall innan vi satte in backventilen så måste det ha läckt ut ofantliga mängder vatten utan att det märktes ett smack på markytan.
Otroligt skönt att det är fixat men nu är det massor att återställa.
Läckan var alldeles utanför dörren och i allafall innan vi satte in backventilen så måste det ha läckt ut ofantliga mängder vatten utan att det märktes ett smack på markytan.
Otroligt skönt att det är fixat men nu är det massor att återställa.
Klicka här för att svara