E
EB2: [citat] Om den inte används hade jag borstat rent från rost, målat och lagt på en snyggare sil.
1 svar · 1,9k läst
·
ådal
ådal: [citat] Prisolrör är kopparrören som har vit plastbeklädnad på sig. De räknas som mjuka. Är de nya så går de väldigt lätt att böja för hand. Köper du nya rör brukar de benämnas som hårda eller halvhårda. Oftast (kanske alltid?) benämns kromade som halvhårda och vanliga kopparrör som hårda. T.ex.
4 svar · 3,5k läst
·
C
Chokladmonster: Jag tänkte fixa en brunn till min vattenutkastare då det känns dumt att vattnet rinner in mot huset. Har tittat på gjutjärnsspygatten från gustavsberg som ts länkar men funderar på om inte denna hade funkat lika bra? Nån som vet hur kvalitén är? Är ju förhållandevis stor prisskillnad. Amazon känns som helt fel ställe att handla sånt här på egentligen, men å andra sidan varför
2 svar · 4,5k läst
J
JohanLun: Jag monterade en självdränerande utkastare för vattenslang förra sommaren. Drog om allt vatten i källaren samtidigt. När jag använder utkastaren så blir det ett oväsen som fortplantar sig i hela rörsystemet. Har jag kapat stången i utkastaren med fel längd eller monterat nåt annat fel? Den sitter direkt efter vattenmätare och vattenfelsbrytare, med 2 90 graders böjar och röret är
0 svar · 515 läst
kashieda
kashieda: Om du har lite bredd runt avloppsröret kan du ju lägga ett upp-och-ner-vänt U kring röret. Då måste kylan krypa runt isoleringen (eller såklart genom den). Bättre än att bara lägga ett lock ovanpå.
3 svar · 2,0k läst
·
Eklundh
Eklundh: Då kommer även en liten bild på det färdiga projektet. Det som saknas nu är en hylla som ska vara "flytandes" vägg till vägg ovanför toalettstolen. Håller på att leta i skrivande stund. [bild]
14 svar · 4,8k läst
·
J
Jochi: [citat] Skiftat fas som att pumpen går baklänges. Då pumpar den sämre.
7 svar · 1,6k läst
anders07
anders07: [citat] Det finns "adapter" ringar (planadapter) för klämkoppling (den som är vass/konad) för att få den till plan så man kan använda med en gummipackning. https://www.bauhaus.se/planadapter-med-tatn-12mm
17 svar · 2,1k läst
·
E
Emelie5: [citat] Stort tack! Ska undersöka. Låter som ett större projekt men som ska göras så småningom. Baserat på bilderna: kan jag fortsätta med att täcka brunnarna tills dess? Med gott samvete? Verkar inte ha svämmat över tidigare. Mvh
3 svar · 1,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Första bilden visar en halvkoppling, den används mot "rörända"/plan ände. Det går inte att de om aktuella minikulventilen har plantända (rörända) eller klämringsända (konisk). Halvkoppling ska bara användas mot planända, aldrig mot klämringsända. Har man klämringsända och vill använda halvkoppling/planpackning så finns det planadapter att stoppa i klämringsänden.
1 svar · 696 läst
·
Aniekn
Aniekn: Hej. Vi fick vattnet att fungera under 3 dygn men sedan plötsligt slutade vattnet rinna i kranen. Tog slut ganska hastigt när jag spolade i kranen. Kollat säkring och el som är ok. Hur kan man kolla om brunnen sinat eller om det är pumpen som slutat fungera?
19 svar · 2,1k läst
·
Å
åk-lagarn: Om du provar med vatten och vill undvika frysning kan man slå i lite T-sprit. Finns ju detta också! https://allt-fraktfritt.se/luktstoppare-for-avloppsodor-5-liter.html
5 svar · 3,2k läst
·
T
Tärning: Vi planerar att göra ett nytt eget avlopp och då vi odlar en hel del och tycker det känns onödigt med slamtömning om man kan undvika känner vi att det vore intressant att satsa på en lösning där vi sprider urin och komposterar latrin. Vore intressant med input på fungerande lösningar! Gör vi en konventionell lösning verkar vi behöva slamavskiljare, pump, upphöjd markbädd och
0 svar · 1,3k läst
D
Daniel 109: I så fall kortar man av pinnen in till käglan ett par milimeter.
7 svar · 1,3k läst
·
P
Prosit: Strategin bytt: vi går förbi samtliga betongrör och gör det ”riktigt” istället (plaströr gela vägen från huset, som redan har plaströr). Dock är det väldigt besvärligt att komma ner på bra djup första 6-8 meterna så avloppen kommer bara att ligga under max 40 cm krossmaterial.
8 svar · 2,1k läst
S
Sixtenblixten: Hej! Jag har en Grundfos pump i stugan som pumpar från brunnen. Den saknar trycktank så den startar ju så fort man öppnar en kran. Antar att pumpen är byggd för att klara av detta, men skulle ändå kännas bättre med en hydropress. Dock har jag nyligen läst om risken med tillväxt i dessa så nu vet jag inte om det är värt det. Hydrofor tycker jag blir för stor, fast kanske kan
0 svar · 521 läst
·
Kalasgubben
Kalasgubben: [citat] Tack. Ska kolla om jag har en sådan packning. Såg ingen innan men nu vet jag vad jag ska öeta efter.
7 svar · 2,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Vätskan PAX21 är flockningsmedel som används i mängder av minireningsverk. Fredriks fråga ovan är nog rätt väg att gå vidare i ditt sökande.
2 svar · 4,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Nej det där är fel. Monteringsanvisningen är facit, oavsett vad en hantverkare brukar göra "sedan gammalt". [citat] Inte en halvkoppling ordagrant, det kommer aldrig att täta. Men måhända en klämring+mutter.
5 svar · 3,1k läst
·
S
Sutteräng: Tack för alla svar! Jag valde att isolera från sidor och uppifrån men lade rören direkt mot berget nedåt. Återstår att se hur det fungerar.
6 svar · 1,8k läst
·
L
LeiBen: Ett tips: IKEA har duschmunstycken som kan ställas om från normal snål och bred dusch till en mer koncentrerad dusch. Den senare fungerar utmärkt för att duscha igenom ett långt hår.
19 svar · 34,9k läst
·
Coolman
Coolman: Senast online 2013-01-20
14 svar · 6,0k läst
chris_m
chris_m: [citat] Tack! Jag skall pröva detta om ett tag och återkommer. Jag vill också fixa allt och slänga inget! Men alltså du tror inte det har något med ventilen vid vattenintaget att göra? Den ser liksom inte ut att öppna sig helt. Den går in i maskinen när man startar men stannar i ett läge som inte ser öppet ut…
5 svar · 1,5k läst
anders07
anders07: [citat] PEM är samma kvalité överallt, så Bauhaus eller Hornbach duger gott... Annars handlar vi mycket från Billiga Markprodukter till vår sommarvattenförening. EDIT: Rinkaby rör säljer till privatpersoner...
5 svar · 2,0k läst
B
bryggstun: Ser ut att vara ganska korta gängor. Kan gå att såga/slipa bort lite av plast grejjen så att den bottnar helt mot tätningen. Eller tjockare tätning som nånn skrev. Kanske funkar med dubbel packning.
2 svar · 877 läst
·
J
jonko: [citat] Det är en gammal klassiker. Funkar utmärkt om man ska minska volymen snabbt, enkelt och billigt.
4 svar · 1,5k läst
·
G
grozny: [citat] Ja, jag kommer ta upp delen och ta ner regeln, flytta rören en deci till vänster och ner en bit så kanske vi kommer iland. Vi vill ju båda att installationen blir enligt säker vatten
45 svar · 12,3k läst
·
J
Josth: Om jag gissar på något skulle jag då tro att det är en gammal TA termostatventil. TA termostathus finns för dimensionen M28×1,5. Tycker det finns vissa likheter med t.ex. följande insats:
3 svar · 1,2k läst
·
G
GustavSt: 4 år senare, jag har ett likadant. Vad var det?
2 svar · 2,3k läst
·
A
Anders Afzelius: [citat] Tack för att du tog dig tiden att svara. Jag har under dagen testat det och även kört rensband i avloppsröret men utan framgång. Får nog bli att kontakta en VVS-are imorgon för detta är utanför min kompetens.
2 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.