Ska bygga hus med enskilt avlopp, så har tagit in tre offerter för minireningsverk samt alternativt bdt-verk + svarttank 6kubik.
Samtliga offerter hamnar runt 250-300tsek, inkl installation och gräv.
Marken är mjuk och ingen sprängning krävs.
Vår hustillverkare tycker det låter mycket. 150tsek utan gräv och 200tsek med är vad man kan vänta sig.
Tänkte höra vad det gått på för er? Tips på företag?
Företagen hänvisar prisökning till transportkostnader och lite löst generellt på Ukraina..
Har ju tidigare läst att man bör räkna med 250tsek för vatten/avlopp.
Vi är uppe i 400tsek om man tar med kostnader för vattenbrunn.
Tankar?
Samtliga offerter hamnar runt 250-300tsek, inkl installation och gräv.
Marken är mjuk och ingen sprängning krävs.
Vår hustillverkare tycker det låter mycket. 150tsek utan gräv och 200tsek med är vad man kan vänta sig.
Tänkte höra vad det gått på för er? Tips på företag?
Företagen hänvisar prisökning till transportkostnader och lite löst generellt på Ukraina..
Har ju tidigare läst att man bör räkna med 250tsek för vatten/avlopp.
Vi är uppe i 400tsek om man tar med kostnader för vattenbrunn.
Tankar?
Jag betalade runt 50 000-60 000 inkl. allt. Trekammarbrunn med infiltration. Men jag bor ute på landet. Antar att allt är dyrare i och nära städer. Sen var det inte något stort och välrenommerat företag som utförde det, utan en erfaren lokal grävare, så ett tips kan ju vara att kika lite utanför boxen med vem ni anlitar.
Det är väl som alla andra företag, de har fasta kostnader och för att få det att gå ihop på sista raden så höjer de priserna mot kund.
Troligen går branschen heller inte lika bra längre, de flesta kommuner har tagit sig igenom sin omfattande första tillsynsrunda som för några år sedan tvingade fram mängder av nyinstallationer och småhus byggs ju knappt längre. Så orderingången faller kanske och man försöker täcka upp och hålla varsel och konkurser stången med att överprissätta.
Troligen går branschen heller inte lika bra längre, de flesta kommuner har tagit sig igenom sin omfattande första tillsynsrunda som för några år sedan tvingade fram mängder av nyinstallationer och småhus byggs ju knappt längre. Så orderingången faller kanske och man försöker täcka upp och hålla varsel och konkurser stången med att överprissätta.
Moderator
· Stockholm
· 57 995 inlägg
Nu vet jag inte vad själva minireningsverket kostar. Men arbetsmässigt handlar det om (enl. uppgift från grävfirma) ca 1v arbete (eller mindre om precis allt går bra), med grävmaskin. Så kanske 60 - 70 000 arbete och maskinkostnad. Till det kommer något lass med grus. Och så blir det väl några tusen för rör och lite andra småprylar som behövs. Då låter 250 000 mycket. Men det är klart, kostar reningsverket 150 000, så kanske.
De verk vi sätter, Ecobox, kostar med allt ca 150-175 000:-, då är det allt klart inklusive allt material förutom elektrikerns inkoppling till styrsystem vilken sitter i en liten box bredvid verket, kanske 2 timmar elektriker.
Då är det också finplanerat runtomkring.
Oftast enklare vid nyproduktion då man slipper mecket med att anpassa och plocka bort befintliga brunnar.
För oss brukar det ta ca 3 arbetsdagar + etab-och avetablering, är det berg blir det jobbigare...
Då är det också finplanerat runtomkring.
Oftast enklare vid nyproduktion då man slipper mecket med att anpassa och plocka bort befintliga brunnar.
För oss brukar det ta ca 3 arbetsdagar + etab-och avetablering, är det berg blir det jobbigare...
Våren 2013 betalade jag (inklusive grävarbete) 176' för ett Baga med biomodul vid fritidshuset.
Idag skulle man väl få lägga på en del för inflation och annat elände, så en bit över 200' är nog inte orimligt. Nu kostar bara det reningsverket 136' på Avloppscenter. Men pss.. välj nåt annat än Baga 🙄
Idag skulle man väl få lägga på en del för inflation och annat elände, så en bit över 200' är nog inte orimligt. Nu kostar bara det reningsverket 136' på Avloppscenter. Men pss.. välj nåt annat än Baga 🙄
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick betala 100 000kr fast pris för enskilt avlopp med trekammarbrunn och infiltration i början av det här året i samband med nybyggnation av villa på landet. Samma firma gjorde alla markarbeten samtidigt så om det endast är avlopp som ska grävas borde det landa på lite mer men inte 250-300 000kr som dina offerter ligger på.
Södertälje kommunA Alexn72 skrev:
Mm, så är det säkert. Får den förklaringen i princip från alla företag vi dealar med just nu för att kunna bygga. Utbud/efterfrågan gäller väl inte riktigt i den här branschen..Claes Sörmland skrev:
Ska se mig runt lite lokalt, tack för tipset.L landan81 skrev:
Vilket företag? Har också fått en offert på ecobox. Närmare 300ksek med allt. Är nyproduktion för oss också.mikethebik skrev:
Vi jobbar runt södra Dalarna och jag antar att prisbilden är betydligt bättre (för kunden) där vi håller till, söderut runt större städer är prisbilden en annan eller att man "hugger" mera.S Sandra_R skrev:
Kan väl säga att i ditt fall med nyproduktion och antar källarlöst kommer vi inte upp till 200 000:- om vi gör liknande, förutsätter inget berg eller gamla ledningar och annat jox i backen.
Klicka här för att svara