Hej, jag har stängt av vattenutkastaren inför vintern. Detta gjordes för en månad sen men ändå är det kvar lite vatten om jag känner med fingret i understycket. Det har även droppat en droppe idag från utkastaren.(alltså en droppe på 24 timmar) Alltså näst intill obefintligt men vill ändå fråga om detta är någon fara inför vintern? Har dragit åt utkastaren och vågar ej trycka mer.

• Metallfäste för rörledning på vägg med trä och tegelmönster, inklusive skruvhål och skruvstump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dinodoy skrev:
Hej, jag har stängt av vattenutkastaren inför vintern. Detta gjordes för en månad sen men ändå är det kvar lite vatten om jag känner med fingret i understycket. Det har även droppat en droppe idag från utkastaren.(alltså en droppe på 24 timmar) Alltså näst intill obefintligt men vill ändå fråga om detta är någon fara inför vintern? Har dragit åt utkastaren och vågar ej trycka mer.
Du har inte en avstängningskran inomhus tex en ballofix?

D DE73 skrev:
Du har inte en avstängningskran inomhus tex en ballofix?
Nej tyvärr, vad tror du en vvsare skulle ta för att installera det?

D Dinodoy skrev:
Nej tyvärr, vad tror du en vvsare skulle ta för att installera det?
Hur ser det ut inne där röret kommer genom väggen?

Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Hur ser det ut inne där röret kommer genom väggen?
Postar bild. Röret ut har lutning.

• Väggmonterad vattenventil och rörledningar, blå våtrumsmatta, kakelliknande väggbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dinodoy skrev:
Postar bild. Röret ut har lutning.
Okej, möjligtvis inget man ger sig på själv om man inte gjort lite förut och har verktygen, antagligen är det svårt och få in en kulventilen utan att böja till en ny rörbit, men det är väl något en rörkrökare fixar på en timme + körtid + material + administrativa avgifter osv, inget överdrivet dyrt iallafall.

Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Okej, möjligtvis inget man ger sig på själv om man inte gjort lite förut och har verktygen, antagligen är det svårt och få in en kulventilen utan att böja till en ny rörbit, men det är väl något en rörkrökare fixar på en timme + körtid + material + administrativa avgifter osv, inget överdrivet dyrt iallafall
Tack för input! Tror du vi pratar 10k eller mer 3-4k?

D Dinodoy skrev:
Kan inte tänka mig att det skulle bli nå mer än 3-4k

D Dinodoy skrev:
Priset kan bero mycket på var du bor. Skicka bilderna till en rörmokare och fråga. Om minsta debitering och framkörning är hög kanske det är något annat du kan få fixat samtidigt.

Ett något billigare alternativ kan vara att byta packning i utkastaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vill du göra det själv så borde det gå att få till så att det blir en rak bit rör istället då kan du bygga med vinklar. . Sätt en ballofix på den nedre t-kopplingen så kan du jobba vidare utan att vattnet är avstängt.

Nerifrån sett:
Ballofix R15-Cu12
Cu12
Vinkel Cu12-cu12
cu12
Vinke cu12-R15

Detta förutsätter att det är 12mm rör och r15 gänga på rördelarna.

Är du säker på att det inte är en avstängning i vinkeln precis bakom utkastare? Den ser ut att ha ett 6 kantigt lock överst, där under kan det vara en avstängning

Blir det inte perfekt så är det ändå i ett våtrum och inte hela världen om det droppar tills du fixar till det.

L Lorpar skrev:
Ett något billigare alternativ kan vara att byta packning i utkastaren.
Nu var det risken och det ska frysa sönder som han var orolig för. Även fast man har en frostsäker utkastare tycker jag det känns säkrare att stänga av vattnet vintertid. Det blir så stora konsekvenser om det fryser sönder och börjar spruta vatten.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.