Hej, jag har stängt av vattenutkastaren inför vintern. Detta gjordes för en månad sen men ändå är det kvar lite vatten om jag känner med fingret i understycket. Det har även droppat en droppe idag från utkastaren.(alltså en droppe på 24 timmar) Alltså näst intill obefintligt men vill ändå fråga om detta är någon fara inför vintern? Har dragit åt utkastaren och vågar ej trycka mer.
Du har inte en avstängningskran inomhus tex en ballofix?D Dinodoy skrev:Hej, jag har stängt av vattenutkastaren inför vintern. Detta gjordes för en månad sen men ändå är det kvar lite vatten om jag känner med fingret i understycket. Det har även droppat en droppe idag från utkastaren.(alltså en droppe på 24 timmar) Alltså näst intill obefintligt men vill ändå fråga om detta är någon fara inför vintern? Har dragit åt utkastaren och vågar ej trycka mer.
Okej, möjligtvis inget man ger sig på själv om man inte gjort lite förut och har verktygen, antagligen är det svårt och få in en kulventilen utan att böja till en ny rörbit, men det är väl något en rörkrökare fixar på en timme + körtid + material + administrativa avgifter osv, inget överdrivet dyrt iallafall.D Dinodoy skrev:
Tack för input! Tror du vi pratar 10k eller mer 3-4k?Norrbottenssnickare skrev:Okej, möjligtvis inget man ger sig på själv om man inte gjort lite förut och har verktygen, antagligen är det svårt och få in en kulventilen utan att böja till en ny rörbit, men det är väl något en rörkrökare fixar på en timme + körtid + material + administrativa avgifter osv, inget överdrivet dyrt iallafall
Vill du göra det själv så borde det gå att få till så att det blir en rak bit rör istället då kan du bygga med vinklar. . Sätt en ballofix på den nedre t-kopplingen så kan du jobba vidare utan att vattnet är avstängt.
Nerifrån sett:
Ballofix R15-Cu12
Cu12
Vinkel Cu12-cu12
cu12
Vinke cu12-R15
Detta förutsätter att det är 12mm rör och r15 gänga på rördelarna.
Är du säker på att det inte är en avstängning i vinkeln precis bakom utkastare? Den ser ut att ha ett 6 kantigt lock överst, där under kan det vara en avstängning
Blir det inte perfekt så är det ändå i ett våtrum och inte hela världen om det droppar tills du fixar till det.
Nerifrån sett:
Ballofix R15-Cu12
Cu12
Vinkel Cu12-cu12
cu12
Vinke cu12-R15
Detta förutsätter att det är 12mm rör och r15 gänga på rördelarna.
Är du säker på att det inte är en avstängning i vinkeln precis bakom utkastare? Den ser ut att ha ett 6 kantigt lock överst, där under kan det vara en avstängning
Blir det inte perfekt så är det ändå i ett våtrum och inte hela världen om det droppar tills du fixar till det.
Nu var det risken och det ska frysa sönder som han var orolig för. Även fast man har en frostsäker utkastare tycker jag det känns säkrare att stänga av vattnet vintertid. Det blir så stora konsekvenser om det fryser sönder och börjar spruta vatten.L Lorpar skrev:
Liknande trådar
-
Vatten kvar i diskmaskinen efter färdigt program
Vitvaror -
Behöver allt vatten som finns kvar i pemslangen bort inför vintern?
Vatten & Avlopp -
Vatten står kvar under silarna i min diskmaskin
Vitvaror -
Fyrkantsstav har åkt inåt i vattenutkastaren, går knappt att stänga.
Vatten & Avlopp -
Vattenskada från läckande akvarium, hur torrt är "torrt"?
Miljö & Hälsa