Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Grattis att en enkel lösning fungerade! Eftersom det läckte vatten vid anslutningen kanske fira med en investering i en fräsch gumminippel. Alltså här: [bild] Är det svarta röret 50 mm och det grå 40 mm? I så fall denna: https://www.bauhaus.se/gumminippel-purus-overgangstatning-50-40mm
3 svar · 1,4k läst
·
B
BSOD: För min del så tog jag bort gjutjärn och uppgraderade till plast, i samband med att alla gjutjärnsrör i huset byttes ut. Jag böt även dörr i samband med att jag bilade upp en ränna in i garaget för att kunna byta avloppsröret. För mig var det läge att göra allt samtidigt tyckte jag, det var en kort sträcka, garagedörren var helt slut också, och jag tycker det är snyggare med en
6 svar · 3,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ser ut som en vanlig klämringskoppling vinkel 15mm. Har man inte monterat en Vatette planadapter där så är risken stor att den vassa kanten skär sönder packningen mot plastbussningen. Demontera och kontrollera! Enligt min bild nedan misstänker jag att din vinkel mot plastbussningen ser ut som nr 2. Vad jag pratar om kan du läsa mer om i ett av mina tidigare inlägg här:
2 svar · 1,8k läst
·
N
nevinator: Julas var uttryckligen bara trädgårdspumpar, läcke olja enligt någon. Hornbach hade jag misslyckats att se, bra där. Ska kolla med Debe också. Tack!
5 svar · 785 läst
E
Element-Bosse: [citat] Stort tack för hjälpen. Beställde den här och den funkade perfekt; https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/badrum/blandare/reservdelar-blandare/fm-mattsson-42990100-kranoverdel-sjalvdranerande-3087094
2 svar · 929 läst
·
A
aa11: Kanon. Tänkte att det borde gå men hittar inte rätt dimension någonstans så tänkte att det kanske va fel att proppa denna.
4 svar · 856 läst
·
E
Elfredda: Hej, Har en toalett som jag gissar hängt här sedan 1981. Det låter som att den rinner hela tiden. Jag har bytt utloppsventil och den är inte problemet. Det verkar som att den blå inringade delen inte flyter upp tillräckligt för att det ska sluta rinna. Efter att jag spolat så fylls cisternen till en viss nivå att den inte fylls mer men det låter som att vattnet fortfarande rinner.
0 svar · 2,5k läst
·
D
Dublin: Vattette har även den här muttern och klämhylsan som kan ersätta mutter och klämhylsa för koppar på en T-koppling: https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-pe/product/fg0605480/plasthylsa-och-mutter-for-ror-dy16
5 svar · 1,4k läst
Mammutha
Mammutha: Ah yes, förstod det när jag tog en närmre titt på den gamla slangen hehe. Fanns en packning som jag satte på slangens "sida", korrekt?
2 svar · 1,6k läst
·
M
Magnuz: Jag har det omvända problemet. Rätt vad det var lossnade pipen och vattnet sprutade upp under överskåpen. Jag kan trycka tillbaka pipen utan problem och den lilla piggen hamnar i hålet men det känns som att det sitter väldigt dåligt. Vad är det egentligen som ska hålla pipen på plats?
9 svar · 9,9k läst
·
H
hempularen: Tror inte att man behöver bekymra sig över lite kondensvatten till avloppet. MEN du bör ha ett vattenlås, inte bara trycka ned slangen i ett öppet rör.
19 svar · 7,0k läst
·
J
Josth: Jag skulle absolut vilja ha någon form av skydd runt brunnen så att t.ex. inte elkabeln skadas eller el-röret fylls med vatten. Skulle gräva ner det stora skyddsröret en bit och borra ett antal mellanstora hål i det på sidan och på en lämplig höjd över marken.
1 svar · 2,4k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Rent genrellt kan du troligen dra 40mm rör, men varför drar du inte ett vanligt synligt rör om avloppen går ut genom golvet ? Mindre risker, särkilt om du är ovan, billigare och lättare. Man brukar väl ha minst 95mm för att dra rören , du måste ju få plats med böjarna också tex så även om ett 40mm rör får plats: Kan du få plats med en böj ? Här finns en tråd där man
1 svar · 2,1k läst
G
gogu: [citat] Nej tror jag inte. Men en förminskning är ju definitivt ett ställe där saker kan fastna. Så ska jag förminska ska man nog ha en rensbrunn som nån skrev tidigare så man kan enkelt komma åt skiten. Dock betalar jag heldre 3000 extra för att slippa en brunn mitt i gräsmattan
15 svar · 4,4k läst
B
bvv: [citat] Det ska jag. [citat] Var som jag trodde! Efter ett tag upphörde ljudet dessutom. Tack för hjälpen allihopa!
6 svar · 2,2k läst
Johan nöjd
Johan nöjd: Okok ja det låter rimligt. Hur hade du valt att göra då? ☺️
10 svar · 2,6k läst
·
B
Bäcktorpet: Hej! Har en frågan ang avlopp som jag vill bolla lite idéer om. Ska dra in nytt avlopp i torpargrunden. Men kommer inte åt alla anslutningar under badrummet eftersom det är så trångt där under. På bilden ser man betongavloppet som finns idag och kommer ut från badrummet genom köket. Är det då lämpligt att kapa betongröret och sätta en fernco-koppling över till det nya plaströret?
0 svar · 887 läst
·
M
Metafor: [citat] Underbart att höra. En klok inspektör för en gångs skull.
99 svar · 42,9k läst
·
A
Ante_Storken: [citat] Tackar för svar. Det visade sig att det är en förhöjning på avloppsröret och därmed var dimensionen aningen större än vanligt. Jag använde följande WC manchett ( https://www.hornbach.se/p/faluplast-wc-manschett-84010-120-110-3106421/5508731/) och det verkar ha blivit tätt. Men tiden lär visa - Annars återkommer jag snart med frågan - Hur täta luktande avlopp dvs. icke tät
2 svar · 1,0k läst
·
N
newbadboy: På vår gata ha kommunen dragit nya rör för dagvatten. Innan fick stuprännor och upppumpat dränerings vatten spottas ut på gatan. Men nu måste det kopplas på det nya systemet. Tänkte fixa detta själv. En del grannar har fått det gjort och det har kostat runt 55kkr. Har stuprännor som skall kopplas ihop till en punkt och här skall jag även koppla in dränerings pumparna. Kommunen har
0 svar · 830 läst
·
M
Metafor: [citat] Hej, ser din fråga och att du aldrig fick några svar. Vi står inför in liknande situation. Hur gick det för dig?
1 svar · 2,8k läst
Krilleman
Krilleman: Som så ofta får du vad du betalat för tråkigt nog.
5 svar · 1,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Vilka fler tappställen är i behov av temeprerat vatten enligt aktuell husritning? 🤔
14 svar · 1,6k läst
·
S
somesundaymorning: Damixa svarade först att de inte hade något alternativ men nu svarade de en gång till att de har ett mindre spärrsegment man kan använda och att de skickar detta kostnadsfritt. Tips till er som står i samma sits.
1 svar · 652 läst
·
T
tompatempo: Inställt på 0,5. Problemet uppstod i samband med åskoväder i fredags. Anläggningen är dimensionerad för två skolbyggnader och har snurrat på utan problem sedan vi tog över byggnaderna 2005. Jag kontaktar libradon och hör efter vad de säger. Tack för info. !
2 svar · 868 läst
·
G
Gandalfen: Vår borrade brunn från 2016 har några problem med några ämnen. När jag läser på om vattenfilter så skulle jag behöva tre olika filter. Alltså 3 olika behållare "filter" för att lösa vattenkvalitén. Varför skulle man inte kunna göra en egen häxblandning och lösa "nästan" allt i ett filter? Som kanske är lite större i storlek så klart. Problemet: Managan 3.5 Hårdhet 11 PH
0 svar · 911 läst
E
Emerson Mejia: [citat] Detta hade jag faktiskt ingen aning om, jag tackar så mycket att du sa detta, får gå på det andra alternativet och hoppas på de bästa :)
11 svar · 2,0k läst
·
J
jonaserik: Och framför all ingen snålspolande toa, blir för lite vatten som ska spola bort skiten.
17 svar · 2,6k läst
·
S
Susana Pizarro: [citat] Tusen tack
10 svar · 14,0k läst
·
F
fannmo: [citat] [citat] Nu har jag tänkt om och tänker att jag skiter i slangarna och kopplar de gamla rören direkt på blandarfästet - får det nog att passa utan större insats. G15-gänga på fästet och 16mm rör, då är det en sån här halvkoppling jag ska ha, eller?
9 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.