Hej!

Jag har en brunn i källaren som användes som vattenkälla innan huset fick kommunalt vatten. Detta var före min tid här i huset så jag har ingen aning om hur det såg ut då. Nu har jag en tanke om att låta installera en pump för att kunna använda brunnen för trädgårdsbevattning, men jag har ingen som helst koll (därav "låta installera"). Men innan detta vill jag gärna själv få lite koll. Så jag har lite frågor till er kunniga här på forumet:

Vad är det jag ser här på bilderna? Kopplingarna har diametrar på ca 40 resp. 47 mm.

Vad för typ av pump (och kapacitet) skulle ni rekommendera för att kunna försörja, säg, 2 trädgårdsslangar?

Mvh
 
  • Gamla, rostiga rör och ventiler mot vit kakelvägg, på ett smutsigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, rostig gasflaska med två ventiler, slitna gängor och patina, står på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en borrad brunn med injektor i botten, Ganska dyr pump behövs för att använda rören som det är tänkt, men om grundvattnet ligger högt så kan kanske det går att suga upp ett mindre flöde vatten
 
  • Gilla
Johei
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.