Hej!
Jag har en brunn i källaren som användes som vattenkälla innan huset fick kommunalt vatten. Detta var före min tid här i huset så jag har ingen aning om hur det såg ut då. Nu har jag en tanke om att låta installera en pump för att kunna använda brunnen för trädgårdsbevattning, men jag har ingen som helst koll (därav "låta installera"). Men innan detta vill jag gärna själv få lite koll. Så jag har lite frågor till er kunniga här på forumet:
Vad är det jag ser här på bilderna? Kopplingarna har diametrar på ca 40 resp. 47 mm.
Vad för typ av pump (och kapacitet) skulle ni rekommendera för att kunna försörja, säg, 2 trädgårdsslangar?
Mvh
Jag har en brunn i källaren som användes som vattenkälla innan huset fick kommunalt vatten. Detta var före min tid här i huset så jag har ingen aning om hur det såg ut då. Nu har jag en tanke om att låta installera en pump för att kunna använda brunnen för trädgårdsbevattning, men jag har ingen som helst koll (därav "låta installera"). Men innan detta vill jag gärna själv få lite koll. Så jag har lite frågor till er kunniga här på forumet:
Vad är det jag ser här på bilderna? Kopplingarna har diametrar på ca 40 resp. 47 mm.
Vad för typ av pump (och kapacitet) skulle ni rekommendera för att kunna försörja, säg, 2 trädgårdsslangar?
Mvh
Bästa svaret
Aha, om jag bara ska koppla på nåt som funkar behövs typ en sån här:
https://www.bygghemma.se/tradgard-o.../ejektorpump-grundfos-cr-dw/p-1821042-1821043
Plus nån sorts hydrofor eller trycktank för att lagra vattnet. Får en hel del kubikmeter kommunalt vatten för det priset, får nog tänka om. Tack!
https://www.bygghemma.se/tradgard-o.../ejektorpump-grundfos-cr-dw/p-1821042-1821043
Plus nån sorts hydrofor eller trycktank för att lagra vattnet. Får en hel del kubikmeter kommunalt vatten för det priset, får nog tänka om. Tack!
Klicka här för att svara


