Blandaren står och läcker och jag antar att det är någon packning som behöver bytas.
Vad är det för blandare och var hittar man delar?
Står Vårgårda på den.

Om man vill plocka ner den för service eller byta, finns det pluggar att hitta som passar?
Ser ut som att muttern sitter i väggdelen, antar att det finns olika varianter och gängor, men någon kanske ser vad detta är…?

Tacksam för hjälp.

• Kran över handfat, röda kakelväggar, Värgårda märke, använd, kalkavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En termostatblandare från Vårgårda Armatur monterad ovanför ett badkar; röda kakelplattor syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild på en bult och mutter, sannolikt från en maskin eller konstruktion, med röda och silvertonade ytor.
    Skapa konto
Vårgårda Armatur (blandarna) ligger under Gustavsberg.

Vårgårda Armatur (kopplingar) ligger under Vatette, som är en del av Gustavsberg.

https://www.gustavsberg.com/se/

Om muttern sitter på blandarfästet så är det 160 cc mellan anslutningarna.

Är inte identisk med min, men mycket snarlik. Om det läcker ur kranen, så är det troligen en ny packning som behövs. Kolla om du har en avtagbar plastbricka i centrun av den vänstra kranen. Om så, så pilla bort den och skruva bort vredet. Stäng av vattentillförseln. Skruva loss själva ventilen. Titta på ventilkäglan. Om den ser ut så här ( se den gula i bilden ) , så finns det troligen reservdel att köpa hos t.ex. Clas Ohlson. Jag bytte min för några veckor sedan.
En webbsida visar en ventilnippel kallad "Ventilkägla Anti-dropp" prissatt 49,90, två-pack, i lager.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.