2 869 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
Hur ska man göra - avlopp och vatten är en enda röra :( USELT TRYCK
Sida 1 av 3
Hej, vi har precis flyttat in till ett hus från 1930-talet. Rören lever lite på övertid, minst sagt (några har dock blivit bytta). Ett problem är dåligt tryck i kranarna, såväl för varmvatten som kallvatten, lite olika för olika kranar. Man kan leva med det, men det är störigt och kanske är det något fel som verkligen behöver åtgärdas?
Så vad beror det dåliga trycket på och vad kan man göra åt det?
Så vad beror det dåliga trycket på och vad kan man göra åt det?
Jag har ju haft ett 30talshus så jag förstår Problemet... Problematiken är att det finns egentligen inget bra svar.J Jörgen Petersson1 skrev:
Man kan ju försöka byta dom sämsta rören, men när man börjar pilla i ett rör så är oftast nästa rör så dåligt så det går inte att återanvända så då måste man byta det med. Det kan vara järnrör i gamla hus och dom mår inte bra av att blandas med kopparrör (galvaniska strömmar).
Så svaret på din fråga är att dra nya rör i huset. Det kan ju vara lite besvärligt beroende på hur dom gamla är dragna.
Min kåk hade både järnrör, asbest isolerade rör samt kopparrör. En del fick vi bila fram... Det var ingen lek att fixa den anläggningen. Vissa rör finns kvar i kåken då dom inte gick att avlägsna utanl allt för stora ingrepp. Det var enklare att dra nya kopparrör under innertak till badrum än att bila i plattan och gräva under torpargrunden. (Vi hade källare under halva huset samt torpargrund under andra halvan) exempelvis.
Man kan ju börja med att montera dit en ny manometer, så man vet vad det är för tryck i systemet. Kan ju vara tryckströmbrytaren som är felställd / halvtrasig.
Eller är det kommunalt vatten? de brukar inte leverera alltför dåligt tryck.
Är det järnrör i systemet så har det nog rostat igen på någon plats. Ibland så blir det som en rostpropp som sitter på ett ställe så efterföljande rör får kasst tryck. Är det järnrör är den tekniska livslängden i princip slut, mer eller mindre en tickande bomb. Förutom att det är irriterande med dåligt tryck så är ju risken för vattenskada förhöjd.
Vi böt ut rören successivt. En hel del blev utanpåliggande, var inte läge att riva vägg o golv.
Är det järnrör i systemet så har det nog rostat igen på någon plats. Ibland så blir det som en rostpropp som sitter på ett ställe så efterföljande rör får kasst tryck. Är det järnrör är den tekniska livslängden i princip slut, mer eller mindre en tickande bomb. Förutom att det är irriterande med dåligt tryck så är ju risken för vattenskada förhöjd.
Vi böt ut rören successivt. En hel del blev utanpåliggande, var inte läge att riva vägg o golv.
Tack! Vad kostade detta dig då och vad kan man räkna med att det kostar oss nu om vi behöver (eller det är smartast att) byta alla rör?Cheesen skrev:
Jag har ju haft ett 30talshus så jag förstår Problemet... Problematiken är att det finns egentligen inget bra svar.
Man kan ju försöka byta dom sämsta rören, men när man börjar pilla i ett rör så är oftast nästa rör så dåligt så det går inte att återanvända så då måste man byta det med. Det kan vara järnrör i gamla hus och dom mår inte bra av att blandas med kopparrör (galvaniska strömmar).
Så svaret på din fråga är att dra nya rör i huset. Det kan ju vara lite besvärligt beroende på hur dom gamla är dragna.
Min kåk hade både järnrör, asbest isolerade rör samt kopparrör. En del fick vi bila fram... Det var ingen lek att fixa den anläggningen. Vissa rör finns kvar i kåken då dom inte gick att avlägsna utanl allt för stora ingrepp. Det var enklare att dra nya kopparrör under innertak till badrum än att bila i plattan och gräva under torpargrunden. (Vi hade källare under halva huset samt torpargrund under andra halvan) exempelvis.
Tack för ditt svar. Kommunalt vatten! Vi ser ju tydligt att vissa rör har rostat redan, det finns rostrosor på något rör tex. Är det smart att byta detta rör direkt? Och kan man spola rören eller filma för att se hur dåligt skick de är i invändigt?B BSOD skrev:Man kan ju börja med att montera dit en ny manometer, så man vet vad det är för tryck i systemet. Kan ju vara tryckströmbrytaren som är felställd / halvtrasig.
Allså om det är gavlade järnrör så kan jag sätta en påse kanelbullar att de är äldre än 30år, och skulle kunna orsaka läcka närsomhelst. Men relativt säkert hålla tätt i 10år till. Jag tror inte man inspekterar sådant (inte samma på avloppssidan) vattenrör borde man planera utbyte av. Det är ju troligen inte akut...J Jörgen Petersson1 skrev:
Hur många meter rör, är det som måste bytas? Ett 2-meters kopparrör på 22mm kostar ca 500kr. Varje skarv, eller böj kostar drygt 200kr. En upphängning ca 100 kr.J Jörgen Petersson1 skrev:
Eller ca halva priset av det på Biltema, om du vill göra det själv.