Hej, har fått ett oroande provsvar.

Vårt dricksvatten är otjänligt på grund av tydlig lukt av lösningsmedel.

Vi har en borrad brunn sedan 10 år tillbaka och har tagit flera vattenprovet, aldrig fått detta svar tidigare.

Vi har installerat en radonett. Och nu senast ett fluoridfilter.

Det är vid tappkranen vi fluoridfilter vi har tagit provet.

Har ni något tips på hur jag kan gå vidare och hitta felkällan?

Har ingen aning om vad som kan orsaka detta om det inte kommer från grundvattnet av någon anledning.

Tacksam för svar, vågar inte använda vattnet mer för tillfället.

Mvh
Nicklas

Har du luktat på vattnet själv? Spill upp i ett glas och låt hela familjen lukta på det.

• Gilla
RageGuitar
  • Laddar…
Ta en nytt prov direkt från brunnen, innan alla filter osv...

• Gilla
RageGuitar och 1 till
  • Laddar…
Jag känner inget, har även kollat med frugan , hon känner inget heller. Men så blir man nojig, kanske känner något, blir osäker.

Måste ta ett prov till, innan fluoridfilter.

Kan det vara något med brunnspumpen som läcker ut i vattnet, packning eller smörjmedel?

Luktprov på labb innebär att 2-3 personer luktar på vattnet som är uppvärmt till ca 20-25gr och gör en bedömning.
Det kan vara flaskan eller nått annat som gör att de känner lukt.

Som någon annan sa, ta ett nytt vattenprov. Eller lita på er näsa.

• Gilla
RageGuitar
  • Laddar…
Ska ringa labbet imorgon så får dom förklara. Måste finnas ett nästa steg för test, vad är det för substans som är detta lösningsmedel, måste kunna gå att testa.

Funderar även på att ta ett annat labb som second opinion.

Har kollat alla tidigare prov, samtliga visar ingen lukt.

är radonett och flouridfilter relativt nya grejor?, har du plastslang? - plast kan avge olika dofter rätt länge så det gäller att spola lite innan provet tas - och i det här fallet också ta provet före de renande utrustningen och se om lösningsmedelsdoften finns innan vattenbehandlingsutrustningen, är det inte så, så kommer doften troligen från just vattenbehandlingsutrustningen.

Radonett har suttit flera år. Fluorid 1 år.
Kanske kunde känna en liten doft. Kopplade ur filter och då försvann det helt.
Ska skicka in nya prover imorgon.
Radonett filter tillsätter en del luft om jag förstår det rätt, så kanske lukten då kom från pumphuset. Eller, jag tror inte jag spolade så mycket när jag tog förra vattenprovet. Vattnet kanske hade stått stilla i fluoridfilter, behållare, samt en plastslang fram till kranen.

Har fått tillbaka ett av dom två vattenproven jag har tagit.

Prov 1. Utan några filter inkopplat: godkänt prov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.