Hur är det möjligt att firman som årligen tömmer avloppsbrunnen bla. kräver att "brunnslocket ska vara olåst och öppningsbart utan verktyg". Då detta är tillverkat av plast, kan vilket barn som helst med lätthet avlägsna det. Lock av betong ansågs vara för tunga för personalen som skulle utföra jobbet. Vidare är tidsspannet 4 veckor så inte lätt att bevaka det! Vad gällande verktyg för att lossa ett plastlock åtgår endast en liten skiftnyckel. Vilken är ansvarig om olyckan är framme?
 
C
A arvid53 skrev:
Vilken är ansvarig om olyckan är framme?
Du så klart... Inte får du välja vilken firma som skall tömma heller...
 
Verkar helt tokigt, nog borde den personen som kommer med lastbilen kunna ha en skiftnyckel i fickan och därmed lätt kunna öppna locket, med tanke på vilken risk det medför att under 4 W ha det olåst.
 
K
A arvid53 skrev:
Verkar helt tokigt, nog borde den personen som kommer med lastbilen kunna ha en skiftnyckel i fickan och därmed lätt kunna öppna locket, med tanke på vilken risk det medför att under 4 W ha det olåst.
Du kan skruva dit muttern lite lösare för hand så behöver de ingen skiftnyckel när det ska tömmas.
 
Claes Sörmland
Ta det med kommunen som gör upphandlingen. De sätter regelverket för hur locken ska öppnas. Begär de att entreprenören ska kunna hantera vanliga skruvar och muttrar så får entreprenören rätta sig efter det. Eller avstå från att lämna anbud i upphandlingen.
 
  • Gilla
arvid53
  • Laddar…
P
A arvid53 skrev:
Hur är det möjligt att firman som årligen tömmer avloppsbrunnen bla. kräver att "brunnslocket ska vara olåst och öppningsbart utan verktyg". Då detta är tillverkat av plast, kan vilket barn som helst med lätthet avlägsna det. Lock av betong ansågs vara för tunga för personalen som skulle utföra jobbet. Vidare är tidsspannet 4 veckor så inte lätt att bevaka det! Vad gällande verktyg för att lossa ett plastlock åtgår endast en liten skiftnyckel. Vilken är ansvarig om olyckan är framme?
När jag bodde i Helsingborgs kommun så struntade chauffören i att spänna fast locket, då ringde jag till NSVA(Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp) och påstod att en kompis barn hade lyckats lossa locket och påpekade att locket ska vara spänt när de lämnar platsen och krävde att deras personal kom och åtgärdade detta vilket de gjorde då de är skyldiga att tillse att locket är ordentligt låst när de lämnar platsen!
 
  • Gilla
arvid53
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.