Hej,

En kort fråga. Vi kan behöva gräva ned en sluten tank för WC-avlopp. (Efter anmälan till miljökontoret såklart). Vi har dock ont om plats på tomten och platsen där bilen parkeras är ett av få ställen där det skulle funka. Klarar tanken och rören av bilens tyngd eller finns det risker med det?
 
Inga bilar ovanpå tanken, det blir ett tryck uppifrån som kommer att trycka ner mot tanken, kan bli sprickor i den. Klart grävs den ner 2 meter under marknivå så går det, med geoduk som mellanlägg på 1 meter..
 
Hur kom du fram till det? Massan av en bil motsvarar inte särskilt mycket jord.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
V Viskan123 skrev:
Hej,

En kort fråga. Vi kan behöva gräva ned en sluten tank för WC-avlopp. (Efter anmälan till miljökontoret såklart). Vi har dock ont om plats på tomten och platsen där bilen parkeras är ett av få ställen där det skulle funka. Klarar tanken och rören av bilens tyngd eller finns det risker med det?
Det finns gjutna tankar, kan vara bra att titta på om det är parkering över.. finns säkert plasttankar som tål det med beroende på konstruktionen..
 
Redigerat:
D
Mina i glasfiber får man inte köra närmare än två meter. Men borde väll finnas angivet av tillverkaren
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vilket material är tanken tillverkad av? Jag tänker att betong klarar högre tryck än plast/ glasfiber.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tankar för avlopp finns bara i glasfiber eller plast vad jag vet. Om det inte är en miss och är skiljebrunn
 
R
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Det finns en del gjorda av betong även minireningsverk svenska finns..
[länk]
Bara slamavskiljare ingen tank.
 
J jonaserik skrev:
Tankar för avlopp finns bara i glasfiber eller plast vad jag vet. Om det inte är en miss och är skiljebrunn
Hur gör du en glasfibertank utan plast?
 
Tack för svar! Vi hade tänkt oss en tank i plast. Får höra med företaget vi tänkt köpa den av om tanken skulle funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.