3 720 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Nivågivare larmar trots nytömd tank
Larmanslutningen röret för givaren brukar sitta ca 1 meter från en manlucka, troligtvis till vänster om betongen på fotot, Det som syns är sugröret och det går ner till ca 1 decimeter från botten och ett luftrör. Om du ska byta larm, kan lägga en PEM-slang 16 mm och skrapa ner i backen 1 decimeter för larmkabeln och hänga givaren genom luftröret ca 3 decimeter ner från tanktoppen. Att den ska larma vid nästan full, är för att det ska gå dassa några dagar till innan tömning.
Ja, det är en jäkligt dum lösning på tanken.H Håbbe01 skrev:
Vet inte varför man gjort såhär.
Jag kan inte se var kabeln till tanken går ut genom vägg heller så den är inte lätt att följa.
Jag skulle kanske kunna få in en liten kamera genom luftaren, vi har 1 meters inspektionskameror på jobbet som jag skulle kunna låna. Det är en möjlighet för att inspektera givaren.
Vi har ju inte direkt något problem med tanken så jag skulle kunna låta vänta tills nästa tömning som är i Januari/Februari. Då lär tanken vara ganska full och det kanske får givaren att släppa på det som kortsluter elektroderna (om det nu är det)
Vi märker ofta när det börjar bli fullt genom att det blir lite trögspolat, det brukar klara sig nån dag eller två efter det.
Tack för info!J jonaserik skrev:Larmanslutningen röret för givaren brukar sitta ca 1 meter från en manlucka, troligtvis till vänster om betongen på fotot, Det som syns är sugröret och det går ner till ca 1 decimeter från botten och ett luftrör. Om du ska byta larm, kan lägga en PEM-slang 16 mm och skrapa ner i backen 1 decimeter för larmkabeln och hänga givaren genom luftröret ca 3 decimeter ner från tanktoppen. Att den ska larma vid nästan full, är för att det ska gå dassa några dagar till innan tömning.
Det är ett bra alternativ för att få dit ny givare om så skulle behövas.
Jag ska se om jag kan lyckas spola rent nuvarande givare. Annars lutar det åt denna lösning!
Första kollen att göra är att batteriet är tillräckligt nytt/fräscht - prova med en helt ny osprättad 9V batteri för säkerhets skull.
av hur lödningarna ser ut på undersidan av kortet så verkar allt vara byggt med diskreta komponenter (du får gärna fotografera andra sidan av kortet också - med alla komponenter synliga). en fördel med sådana 'analoga' lösningar är att de är reparerbara i stort sett all oändlighet!.
---
Förstår inte att man gör så dumma lösningar med givare som inte är åtkomliga - givare måste alltid kunna underhållas och i värsta fallet bytas ut, det händer saker med tiden, sätts igen och blir avlagring/överbryggning eller avbrott oavsett hur väl man tänkte designen från början.
av hur lödningarna ser ut på undersidan av kortet så verkar allt vara byggt med diskreta komponenter (du får gärna fotografera andra sidan av kortet också - med alla komponenter synliga). en fördel med sådana 'analoga' lösningar är att de är reparerbara i stort sett all oändlighet!.
---
Förstår inte att man gör så dumma lösningar med givare som inte är åtkomliga - givare måste alltid kunna underhållas och i värsta fallet bytas ut, det händer saker med tiden, sätts igen och blir avlagring/överbryggning eller avbrott oavsett hur väl man tänkte designen från början.
Renoverare
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Jag har haft liknande tank, givaren satt direkt på tanken utanför manluckan. Jag var tvungen att gräva fram den men den gick sedan lätt att skruva av från tanken. I mitt fall var den kass.
Nytt batteri på plats. Verkar ändå som om kontrollenheten fungerar.X xxargs skrev:Första kollen att göra är att batteriet är tillräckligt nytt/fräscht - prova med en helt ny osprättad 9V batteri för säkerhets skull.
---
Kontroll lampan lyser grönt när jag trycker på kontroll lampan och börjar lysa rött när jag lägger på ledarna från givaren.
Vet inte om det säger något men jag får inget Ohm värde när jag mäter över givaren. Jag får inget värde verken via summer eller ohm mätning.
Jag lyckas inte få loss kretskortet för att komma åt baksidan, känns som om jag ska knäcka något när jag ska lossa den. Ser ut som om den är lödd på plats.
Men jag tippar ändå på trasig givare.
Jag fattar inte heller hur man kan "bygga in" givaren, inte lätt när man behöver komma åt den!
Tack för tips!
Ok, den kanske sitter på utsidan av mansluckan.S Stugrenoverare skrev:
Det är lättgrävt där så det borde vara utförbart.
Jag lånar nog en inspektionskamera och se om jag kan se var den sitter så kanske det är lättare att lokalisera var den sitter på utsidan.
Tack för tipset!
Klicka här för att svara