L
Ludde76: [citat] Nej inte vad jag märkt av iaf. I vårt andra badrum som jag är klar med så valde jag lösningen med förlägningsrör för att slippa just väggbrickan. Den matchar ju så där mot en guldfärgad blandare.
11 svar · 2,5k läst
·
J
jonaserik: Har ingen betydelse om det stryps i mätaren, den korta biten gör bara att hastigheten ökar just där. Brukar vara så för att mätaren ska räkna rätt på flödet/vattenmängden som går igen mätaren.
12 svar · 1,5k läst
·
I
Isa9595: [citat] Vi fick till oss detta har tidigare ägare men kan nog stämma som du säger. Det är jordvärme vi har. Okej tack för svar!
2 svar · 1,2k läst
·
S
SvanteC: Se PM
24 svar · 3,9k läst
S
24 svar · 3,9k läst
W
Winthrow: Hej! Idag har jag två frågor. Jag har tidigare fått hjälp i en annan tråd där jag försökte identifiera vad som var avloppsventilationen på den här bilden. Bland de tips jag där fick var att jag skulle sätta tillbaka ventilen som tidigare fanns på detta rör. Testade detta idag men problemet var att då fick jag helt stopp i kökets båda hoar. När jag tog bort ventilen igen rann det
0 svar · 811 läst
·
P
Plutus: Om du inte eldar med ved så är det läge att fundera på ett byte till ett slutet kärl. Då kan du ta bort kärlet på övervåningen.
12 svar · 2,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det viktiga är att om det rinner någon droppe vatten då och då längs något rör så ska det vattnet ledas fram ovanpå ett skydd så att du ser att det läcker innan dropparna har kommit in i väggen eller ner på/i golvet. Jag kan inte se om det fungerar så på bilderna utan det måste du nog bedöma själv.
7 svar · 3,0k läst
·
L
Lappa123: Renoverar mit huss och upp i detta ska jag flytta hela köket. Till köket kommer jag bara förlänga nuvarande avlopp. Samtidigt som jag gör detta tänkte jag flytta in tryckkärl, vvb, kolfilter och inkommande vatten till grunden. Allt står idag utanför i en liten utbyggnad på långsidan huset. Grunden har plast och isolering mot marken samt att sorptionsavfuktare är under installation.
0 svar · 1,1k läst
T
teo77: Har precis dragit nya stålrör för värme ut till garaget och missade att smörja. En unionare började läcka efter ett tag.
5 svar · 4,5k läst
M
Magnus567: Ok, tack
4 svar · 1,3k läst
·
M
4 svar · 1,3k läst
·
H
Håbbe01: [citat] Ta lite bilder i brunnen om det strular vidare så blir det lättare o se för oss här. Pumpen styrs av tryckströmbrytaren som sitter i närheten av hydropress/hydrofor där vattnet fylls på. När pumpen stannar så har du ett tryck på mer än 2 bar där tills du öppnar tappkranen. Då trycks vattnet från hydropress/hydrofor till tappkranen tills tryckströmbrytaren startar pump
8 svar · 4,4k läst
·
C
Consan85: Hej, skulle behöva lite hjälp. Takduschen läcker i kopplingen som går in i blandaren. Röret har krympt och kopplingen är pressad med en läpp i slutet. Röret är hane koppling och blandaren är hona och röret är 19mm så verkar vara nå udda mått. Finns det någon ersättningsblandare? eller åker man på köpa en ny blandare med dagens mått och en takdusch med R15?. i Så fall vilken
0 svar · 1,0k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: Hittade en begagnad som funkar Tack alla för tipsen!❤️
18 svar · 2,9k läst
putte22
putte22: Ja det ser ju ut som något som skulle kunna fungera ju..
2 svar · 1,5k läst
·
A
Asso: [citat] Absolut inte så. Försöker bara klura ut det hela!
13 svar · 4,4k läst
·
C
Consan85: [citat] Tack Hasse!
4 svar · 1,2k läst
X
xxargs: Har ni hårt vatten ?? Om övertemperaturskyddet löser allt oftare så kan det beror på att ni börja ha ett mindre kalkbrott av kalkbitar från värmeelementet i beredaren och temperaturen höjs lokalt mer och får skyddet att lösa - har sett själv att det kommit hinkvis med sådana bitar ur en 300 liters beredare när man bytte element i den i områden med hårt vatten
6 svar · 3,0k läst
Harecoin
Harecoin: [citat] Såg nu att det sitter ett vred på röret som går ut från nedre delen på värmeväxlaren. Så om man stänger vredet innan pump och den den efter värmeväxlaren så borde det bara vara vattnet i värmeväxlaren som behövs tömmas?
2 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: Blir då ett rör ut genom taket eller kanske en gavelspets om det går, dom där avluftningventilerna som ska sättas på en kallvind har förmågan att frysa och sluta fungera.
7 svar · 1,0k läst
·
J
jonaserik: Skit i brytarens ingång och på gummimembranet, brytaren känner inte trycket, se lite här hur man rensar https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
2 svar · 1,4k läst
·
H
Håbbe01: Precis, tar man upp ett större hål i brunnsväggen så kan man nog gjuta fast slangen sen man stoppat in adaptern med nått snabbtorkande bruk eller liknande spackel
14 svar · 2,4k läst
·
K
Kirre2021: Om du vill skarva 32 + 40 finns det övergångar åt båda hållen, Ex https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/inomhusavlopp/avlopp-synligt/forminskningar/purus-2911303-overgangsmuff-32-x-40-mm-2815718?channable=00a9e8736b750032383135373138aa&VAT=1&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAgeeqBhBAEiwAoDDhn1pXAqqRSNyCtZFXjpY5F6ZRd909abdS87jikVFZivi3cP9LuG67bxoCnSUQAvD_BwE
1 svar · 2,5k läst
G
Gaz: Tackar, Så skulle detta funka: Kallvatten: https://www.vatette.se/produkter/kulventiler/kulventil/product/fg071050405/kulventil-rak-forkromad-dy15-x-dy12 sen https://www.hornbach.se/p/dubbelmutter-vatette-12x12mm/10275170/ 2x med dubbelmutter emellan https://www.hornbach.se/p/koppling-t-ror-vatette-klamringskoppling-med-skruvdel-klamring-och-mutter-invandig-ganga-g1-2xdy12-1948018/10617734/ Sen
4 svar · 2,0k läst
·
T
Tony_S: Hej. Undrar varför det samlas mycket luft i vår varmvattentank (den större). Beskrivning av värmesystemet: IVT värmepump, med två tankar för varm vatten, en större för hushåll varmvatten och en mindre (arbetstank) för Vatnneburen golvvärme. Mellan dessa tankar finns expantionkärl för vattenburen golvvärme. // Tony
0 svar · 657 läst
·
A
Aussiegrit: Jag har en utslagsback i garaget där jag har en sån monterad. Jag har två anslutningar på kranen, en som jag alltid har vattenslangen i och den andra för att tvätta händer fylla på kanna osv. Jag skulle vilja ansluta en vanlig strålsamlare som man har hemma eftersom det med denna skvätter och strålen inte är optimal för tvätta händerna osv :) Stort tack för hjälpen då ska det
3 svar · 999 läst
·
A
Avemo: Det går att bygga ett isolerat skåp runt hydropressen så behöver du inte hålla hela krypgrunden frostfri. Sedan kan du ha värmekabel längs vattenrören och linda in dem i isolering. Om det alls blir minusgrader i krypgrunden beror på hur varmt du har i huset och hur väl isolerat golvbjälklaget är. Och skulle det inträffa är det bäst att inte behöva värma hela utrymmet.
3 svar · 2,0k läst
·
T
Thule-Fredrik: [citat] Jag har faktiskt inte tagit mig för ännu men nu ligger grejerna i varukorgen! Har dragit slang till vardera skåp och det ska fungera enligt kontakt med leverantörer. Har kikat på LK ICS 2 som ska fungera med en sådan dragning, men bra att veta att uponors också är ett alternativ
4 svar · 1,4k läst
P
paseg: Hej Vi byggde pool för några år sedan och det har visat sig att den läcker vatten. Det är inte från poolen utan från någon av slangarna som går till pooltekniken som står en bit bort. Jag vet att de monterade 90 graders skarvar under marken för de tyckte det var svårt att böja slangen, men de svetsade inte. Tyvärr är detta under ett attefallshus så det är inget alternativ att
0 svar · 624 läst
M
maja02: Har en blandare i badrummet (till dusch) som börjat läcka. Det läcker även när den är avstängd och slutar bara läcka när jag stänger balofixen. Så det borde alltså gå att byta en packning... men det står inget märke på blandaren som kan ge en vink om var jag kan hämta information. Och hur jag än försöker får jag inte av vredet ( eller vvärme-väljaren) för att komma åt
0 svar · 886 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.