2 021 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Genomströmningsvärmare eller Varmvattenberedare
Renoverar vårt fritidshus och planerar solceller, egen el och vatten från brunn. Vi funderar över om vi ska ha en genomströmningsvärmare driven på gasol eller varmvattenberedare. El från solceller tillräckligt för genomströmningsvärmare? Tankar, erfarenheter? Tacksamma för råd! 🏡🌞
En genomströmningsvärmare på el drar enorm effekt, eller ger en svag ståle med ljummet vatten. Off grid på solceller tror jag blir svårt.
Gasol funkar ju bättre med en sådan princip, en gasolpanna är ganska lätt att få hög effekt på.
En vanlig enfas-beredare med 1.5 till 2kW effekt är nog lämpligare. På vintern lär elverk krävas för att få el till varmvattenberedaren, men det kanske ni ska ha i alla fall.
Gasol funkar ju bättre med en sådan princip, en gasolpanna är ganska lätt att få hög effekt på.
En vanlig enfas-beredare med 1.5 till 2kW effekt är nog lämpligare. På vintern lär elverk krävas för att få el till varmvattenberedaren, men det kanske ni ska ha i alla fall.
Klicka här för att svara