Hej!
Skall dra rör från en vattenmantlad kamin till en accumulator tank och fått lite olika förslag till kopplingar. De olika varianterna jag har fått föreslagna är:
- Lödda kopplingar
- Presskopplingar (typ V)
- Klämringskopplingar
En del av de kopplingar som finns sedan tidigare är lödda och andra är presskopplingar, så estetisk kanske det vore att föredra (men vem bryr sig om det estiska i ett "pannrum"). Fördelen med klämringskopplingar är att man kan göra mer själv.
Vad är er åsikt om bästa valet?
Skall dra rör från en vattenmantlad kamin till en accumulator tank och fått lite olika förslag till kopplingar. De olika varianterna jag har fått föreslagna är:
- Lödda kopplingar
- Presskopplingar (typ V)
- Klämringskopplingar
En del av de kopplingar som finns sedan tidigare är lödda och andra är presskopplingar, så estetisk kanske det vore att föredra (men vem bryr sig om det estiska i ett "pannrum"). Fördelen med klämringskopplingar är att man kan göra mer själv.
Vad är er åsikt om bästa valet?
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Hårdlödd koppar är svårslaget. Om man har utrustning att utföra det. Annars presskoppling. Rekomenderar inte att bygga ihop allt med klämringskopplingar (ser hempulat ut).
Rent estetiskt tycker jag personligen att presskopplingarna ser för jäkliga ut, men jag tror att det också beror på att kunskapskravet för att använda dem är så lågt att vilken tomte som helst kan sätta ihop rör med dem och gör det också. Vilket gör att (i alla fall här på BH) de är överrepresenterade vid totalt hjärndöda installationer som färgat av sig på min uppfattning om dem.
Jag tänker att om du ska göra det själv så är det svårt att få till det utan att använda klämringskopplingar (om du inte vill köpa ett lödkit eller presstång). Sen vet jag inte hur hållbarheten är på presskopplingar, är det inte en gummitätning i dessa och hur håller de efter 20-30 år? Jag vet inte så jag kanske oroar mig i onödan men det känns som att läckagerisken är mindre med lödda kopplingar eller klämringskopplingar.
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Det primära problemet med presskopplingar är att det är fantastisk marginal på alla delar vilket tenderar att resultera i att det används väldigt många delar. Att det sen ser förjävligt ut spelar som sagt ingen större roll i ett pannrum.
Även om det pressas så skulle jag rekommendera att se till att det går att ta lös rören i lämpliga sektioner, man vet aldrig när man behöver komma åt något runt panna/tank och då är det tråkigt om allt är pressat så man måste kapa.
Även om det pressas så skulle jag rekommendera att se till att det går att ta lös rören i lämpliga sektioner, man vet aldrig när man behöver komma åt något runt panna/tank och då är det tråkigt om allt är pressat så man måste kapa.
Jag tycker löda är snyggast. Använder en elektrisk lödapparat (Finns beggat till rimligt pris https://www.proffsmagasinet.se/mask...ntact-2000-lodapparat-2000w-4-m-kabel-3015931). Det går mycket fort, betydligt fortare än klämring men inte lika fort som press. Dessutom är delarna billiga.
Men blir väl lite som press, pga lathet bockar jag inte mycket...
Klämring använder jag bara där det behöver vara det.
Men blir väl lite som press, pga lathet bockar jag inte mycket...
Klämring använder jag bara där det behöver vara det.
Mjuklödning gör man enkelt med en billig liten gasbrännare. Klämringskopplingar där det behövs. Annars är det snyggt med gängade rör.
De böjarna är ju ganska enkla att göra med en Fromax 55 vilket jag tycker blir snyggare då man slipper 90-graders böjarna. Smaksak såklart. Ska man mjuklöda så fungerar en billig gasbrännare bra men då går det inte att löda på plats.N nb. skrev:Jag tycker löda är snyggast. Använder en elektrisk lödapparat (Finns beggat till rimligt pris [länk]). Det går mycket fort, betydligt fortare än klämring men inte lika fort som press. Dessutom är delarna billiga.
Men blir väl lite som press, pga lathet bockar jag inte mycket...
Klämring använder jag bara där det behöver vara det.
De långa 90gradersböjarna är väl rätt okej. Jag kör alltid på de långa om det inte finns en bra anledning att ha de tvära. Inte för att jag byggt många system.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

