M
maja02: Har en blandare i badrummet (till dusch) som börjat läcka. Det läcker även när den är avstängd och slutar bara läcka när jag stänger balofixen. Så det borde alltså gå att byta en packning... men det står inget märke på blandaren som kan ge en vink om var jag kan hämta information. Och hur jag än försöker får jag inte av vredet ( eller vvärme-väljaren) för att komma åt
0 svar · 886 läst
·
N
Ninox: [citat] Jag hade exakt samma situation. Satte på en avluftning och nu rinner det fint.
11 svar · 8,0k läst
·
B
BPhuset: Hur gick det? Fått något bekräftat? Vedeldad panna som uppvärmning och lukten kommer när de är kallt och speciellt när du eldar. Vad behöver eld? Syre. Så den slukar åt sig syre vart än den kan hitta det. Finns de då någon spricka i källargolvet som kan leda till ett avloppsrör som är sönder/otätt. Kan vara där de kommer ifrån tror jag då?
20 svar · 12,0k läst
Krilleman
Krilleman: Byt plats du, men det där är inte vatette…
4 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: Ett begynnnde stopp i huvudledningen verkar det som, då ytterligare hus har problem. Fråga runt vilka som har problem eller inte. Då kan utrönas var en förträngning kan vara i stammen ut. Tex många till vänster om dig har problem, då går stammen åt andra hållet och dom till höger inga problem, där är det öppet i stammen från dom. Bara spolbil som kan fixa det på ett bra sätt.
7 svar · 1,3k läst
·
H
Hakangustav: Är det någon som vet var man kan köpa strålsamlare med avstängbar luftinblandning? I köket fungerar det vanligtvis bra med luftinblandning men ibland hade det varit bra att kunna stänga av det, t.ex. när man ska fylla vattenkannan.
0 svar · 877 läst
S
Stig-Helmer: Haha, kostar lite mer än jag tänkte mig 😂 Men rörtång med träbit emellan handtagen var ett riktigt bra tips, tackar
3 svar · 1,3k läst
G
gamlahulta: Vilket ful installation. Nej fy fan för vissa vvs:are....Verkar vara en amatör med tummen mitt i handen....
7 svar · 1,8k läst
·
M
Anonymiserad 405730: [citat] Men det har med dina invändigt dragna rör att göra ingett med den inkommande, ett 25mm klarar med enkelhet två blandare som använd samtidigt.
10 svar · 1,0k läst
H
H-Thomasson: Är det inte bättre att åtgärda problemet så ni vet att ni har bra vatten om ni ska bygga för flera miljoner. Vore tråkigt att ha dåligt vatten till ett nytt hus.
1 svar · 935 läst
J
J.Nordblad: [citat] Det var det första jag tänkte på när du säger att det är ditt första hus, brunnarna i källaren är inte det första man tänker på, men oftast används de inte och således torkar ut och börjar lukta och hur mer du spolar och kör maskiner så trycker skitlukten ut där om de är torra. Töm i vatten i alla brunnar i källaren, även de som inte har bytts ut(om de nu bytte i
55 svar · 6,0k läst
·
K
Kråktorpet: Tack för svar!
5 svar · 1,5k läst
·
J
jonaserik: Skruva bort pumpen då lätt tas upp med spänband, nu sitter adaptern kvar och du måste ner igen, inget bra. Om du ska få bort adaptern nu med spännband, så sätter jag en peng på att den hamnar i botten på tanken, med all skit runt och leta i det inget kul. Då sätter du tillbaka en ny pump och fram med spännbandet.
6 svar · 1,5k läst
·
J
jonaserik: [citat] Litar inte på den tätningen utan tar bort och sätter lin på gängan, men upp till var och en att göra vad den tycker. Med lin vet jag att det blir tätt om man linar på rätt sätt, lite i början och tjockare mot slutet, räknat från gängans början.
14 svar · 2,6k läst
F
Fredrik K80: [citat] Sant. Så klammer utifrån förutsättningarna sas. Hålband känns dock inte så optimalt. Röret sitter ju inte alls fast då
3 svar · 1,7k läst
G
guggen: [citat] Efter 10 år av lodande borde hjärnan fungera... inget bly...
11 svar · 2,9k läst
useless
useless: Ja.
3 svar · 1,4k läst
useless
3 svar · 1,4k läst
KJD
KJD: Vi hade en dubbelmuff som satt lodrätt nedför en vägg, monterat av en rörfirma, den började läcka efter 3 mån, som tur var innan den var ingjuten. När dom kom tillbaks sa dom att dom alltid försökte undvika dubbelmuffar. Då satte dom en sk "gumminippel", denna har hållt utan några läckage i mer än ett år. Nu tänkte jag att denna skulle åka bort då vi behöver gjuta in det hela.
4 svar · 4,9k läst
·
H
Heyhop: [citat] Tack ska du ha!
4 svar · 1,4k läst
·
TheKangas
TheKangas: Ny pump på plats, monterad & inkopplad och redo. Nu väntar jag bara på fakturan EMS DX 4-07, 3-fas 0.75kW [bild] Inkoppling av el i brunnen & även ett nytt motorskydd behövdes då det gamla inte gick ner så lågt som det nya behövde ställas in på. [bild]
6 svar · 2,7k läst
·
M
mastner: Rörmokare installerat svart rör med 25x2,3 PEM-RÖR SDR11 PN16. Vilken typ av huvudventil ska han installera? Ventilen han installerade började läcka inom ett dygn. Jag har dock sagt till honom att han säger att han ska fixa det. Och jag tänker att han kanske inte installerade rätt ventil.
10 svar · 4,2k läst
·
Centano
Centano: Jag vet inte riktigt vad som orsakar vibrationerna men det ser ut som att dina rör inte sitter fast som de ska. Tänker framförallt på vattnet till diskmaskinen. [bild]
1 svar · 1,5k läst
·
K
Knight: [citat] Har du använt en insexnyckel och demonterat botten i handfatet ? Där brukar de gömma sig massa elände som tankrämsrester osv.
9 svar · 1,7k läst
·
D
Dilato: Vad säger tryckmätaren?
3 svar · 1,3k läst
J
jonaserik: Kan då tillägga om muttern, dra till den lite och sätt en stor slangklamma ( dras så den klämmer lite inte för mycket ) över och dra till lite till. Är en liten nödlösning, men fungerar. Allt under bänk och syns inte.
11 svar · 1,8k läst
·
Sommarstuga 2017
Sommarstuga 2017: Nu har den slutat pipa och blinkar normal igen??
1 svar · 972 läst
downup
downup: [citat] allt ser normalt ut i mina ögon förutom att ikonen Varmvattenberedning är tänd hela tiden. Kan inget om detta men fungerade som det ska innan service. Gör de firmware updates när de servar? Måste blivit något fel att varmvattenrören och kallvattenrören är varma, men spolar man länge i kallvattnet blir det iskallt.
2 svar · 966 läst
S
Syster.K: [citat] Tack!
15 svar · 2,7k läst
·
S
15 svar · 2,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Dåligt fyllt med fix bara, då blir det en del luft under. Funkar så länge som plattan inte börjar röra sig.
3 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.