Tänker att detta borde gå, men vill ändå försäkra mig om att det blir rätt.

Kan man växla flödesriktning på en plattvärmeväxlare utan att det påverkar värmeöverföringen eller tryckfall.
Tänker såklart att Värma vs Kalla sidan fortfarande går motströms mot varandra.

Se bild för exempel på ena hållet.

• Illustration av värmeväxlare; visar effektiv värmöverföring med vattenflöden, röda och blå pilar indikerar temperaturflöden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fins ju helt klart en fördel med att värmeväxlaren är varm i toppen och kall i botten, i alla fall vid låga flöden. Men det fungerar säkerligen åt andra hållet också.

Jag kommer troligtvis ha min "liggande", med alla 4 uttagen pekande uppåt.

Då borde det fullständigt kvitta.

• Gilla
SuperMarius83 och 2 till
  • Laddar…
M MöIIer skrev:
Jag kommer troligtvis ha min "liggande", med alla 4 uttagen pekande uppåt.
liggande är förmodligen inget problem så länge väskeflödesriktningen inom växlaren är enligt den avsedda.

kör man baklänges kan flödena gå i baklås av strukturmönstren invändigt och flödesmotståndet öka rejält. - om man ändå insisterar, prova först i så fall innan det byggs permanent.

fins avsiktliga sådana 'envägs' ventilfria rör för luft och vätska där det knappt går att blåsa baklänges i dem av flödesmekaniken som motarbetar hårt, men nästa förlustfritt när flödet går i avsedd riktning.

De ser knappast ut som värmeväxlare. Visst går det att bygga den typen av strukturer, men värmeväxlare har inte den funktionen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.