2 982 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
74 sekunder tills varmvatten. Cirkulationslösning?
Felet du gör i din beräkning är att du räknar med att varmvattenberedaren kontinuerligt drar 2,2 kW.Biggle skrev:
Det gör den inte, den drar bara ström när den värmer. När vattnet nått inställd temperatur slår termostaten av och så länge vattnet i beredaren är varmt går den bara gå igång då och då för att kompensera för förlusten i beredaren.
Det är tyvärr inte helt snutet ur näsan att räkna ut ungefär hur mycket energi en VVB-lösning kommer att dra då det beror på vattenuttagets storlek och mönster.
Ahh, så klart. Det tänkte jag inte på. Tack.C cpalm skrev:Felet du gör i din beräkning är att du räknar med att varmvattenberedaren kontinuerligt drar 2,2 kW.
Det gör den inte, den drar bara ström när den värmer. När vattnet nått inställd temperatur slår termostaten av och så länge vattnet i beredaren är varmt går den bara gå igång då och då för att kompensera för förlusten i beredaren.
Det är tyvärr inte helt snutet ur näsan att räkna ut ungefär hur mycket energi en VVB-lösning kommer att då det beror på vattenuttagets storlek och mönster.
Förmodligen behöver beredaren gå mindre än en timme om dagen i snitt. Vid kortare tappningar behöver den värma kallt vatten, men ingen stor volym. Vid större tappningar kommer den fyllas med varmt vatten från värmepumpen så det blir nästan inget behov alls för beredaren att kicka in.
Dvs kanske 500 kWh per år jämfört 2000 för VVC...
Dvs kanske 500 kWh per år jämfört 2000 för VVC...
Moderator
· Stockholm
· 57 807 inlägg
Men fungerar det med en liten beredare sådär?
Om man tappar ur en större mängd, då kommer ju beredaren att fyllas med det kalla vattnet från de matande rören, innan det kommer fram varmt vatten från värmepumpen. Blir det inte en period med kallt vatten till duschen då iallafall?
Om man tappar ur en större mängd, då kommer ju beredaren att fyllas med det kalla vattnet från de matande rören, innan det kommer fram varmt vatten från värmepumpen. Blir det inte en period med kallt vatten till duschen då iallafall?
Så tänker jag också. Plus att man skall ha plats i badrummet för en liten vattenbererade, och i ett modernt hem ser det inte så kul ut om den hänger på väggen. Självklart kan man bygga in den i en vägg, men vi har två badrum med 3-4 varmvattentappar i varje badrum som skall få varmvatten från beredaren i max ca 70 sekunder. Badrumen är avskiljda med en hall, där matningen sker underifrån, i krypgrunden.H hempularen skrev:
Jag tror att jag lutar åt en sån här lösning med genomströmsvärmare (finns som 4 eller 7kw). En genomströmsvärmare som sitter på matarröret precis innan det delar sig till de två badrummen. Då garanteras man bara ca 3 meter rör innan man är framme vid tappstället. Borde vara ok väntetid i stället för ca 20+ meter som det är till bergvärmepumpen.
Genomströmsvärmare tillsammans med en styrning som startar på 0.8L/m flöde. Sen slår man av värmaren när temperaturen har nått 40 grader eller liknande. Med en angiven verkningsgrad på 99% så borde det ju vara väldigt effektivt. Samt att man slipper eventuella legionella problem med en liten VVB som står på 50 grader och måste hettas upp då och då. Den går också fint att montera i krypgrunden och skulle underlätta fördelningen. Krävs också bara 1 enhet för bägge badrummen vilket underlättar ytterligare.
"
ASKOFLOW genomströmningsvattenberedare, DLE 530 - V2A upp till 4,5 KW, inkl. isolering
Anslutning: 1" AG x 1 1/2" IG
Beskrivning:
inkl. isolering
Lämplig för alla rör med DN40 (1 1/2") AG-anslutning
För uppvärmning av varmvatten med solvärme eller värmepumpar och för installation i rörsystem
Varning vid tappvarmvatten: förkalkning (beroende på plats)
Tekniska data:
Inloppstryck: min. 0,1 bar, max. 6,0 bar
Material flödesvärmare: V2A 1.4301
Isoleringsmaterial: Neopor grå RG30
Isoleringstjocklek: 20 mm
Translated with DeepL.com (free version)"
Klicka här för att svara