N
Nalleman64: [citat] Jag kollade nu (fick meddelande om hur många procent priset kommer att höjas) och det nya priset blir 6865:-. Har kommunalt vatten (genom samfällighet) men kommunalt avlopp kommer vi aldrig att erbjudas där jag bor.
6 svar · 2,1k läst
S
SnickareHobb: Så kan det ju vara! Tänkte inte på det.
3 svar · 1,1k läst
M
Maledictus: Om jag minns rätt så hade vi en liknande "klump" i vårt förra hus och hittade någon broschyr i pumprummet. Det var tydligen något kalkfilter men helt uppenbart så fungerade det inte hos oss så det revs bort när vi satte in ett riktigt kalkfilter.
5 svar · 1,5k läst
·
T
Tummen_mitt_i_hand: Funkar det med en sådan lösning? Att använda en sådan? Behöver komma in mot väggen och sedan tillbaka mot avloppet. Istället för att hålla på med massa kopplingar? Tack!
12 svar · 1,4k läst
·
C
Cerb: Bra att hen tillslut erkänt sitt fel, men rätt uselt iaf, särskilt att hen försökt försvara det i ett första skede.
10 svar · 3,4k läst
·
G
gaia: mycket möjligt att du har rätt. Fråga granen när han återställer avluftningen?
1 svar · 1,2k läst
T
Tummen_mitt_i_hand: Tack snälla, allihopa!
6 svar · 2,7k läst
M
Mikael Sedin: [citat] Bor i Sundsvall och det står på kartan att det är infiltration, jag vet inte. Ska googla på skillnaden Ska googla på vad spridarledningar är, gissar på röret mellan trekammaren och infiltrationen. Tack för dina synpunkter iaf🙏
4 svar · 2,3k läst
J
jonaserik: Där ser man, nytt igen. det gäller då att få det exakt i rätt läge och med lin behöver inte gängan gå i botten. Är nog en packning mellan med som inte tätar, då blir det lin.🙂
22 svar · 3,6k läst
·
Blueslow
Blueslow: [citat] Det var bara att dra rattarna rak ut, fast de satt fast ordentligt. Jag har fått svar från Grohe. Det är en Grohemix 34405. [bild]
2 svar · 2,8k läst
·
Störstmjölken
Störstmjölken: Du kan ju testa den teorin med att ta lite vatten innan hydropressen
2 svar · 1,4k läst
M
mxlmxlm: Tipsar om min tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/nagonting-skjuter-ut-vatten.492503/#post-5304187 Hade exakt samma problem, du behöver som redan nämnt antagligen byta gummihatten: https://www.vattenfilterbutik.se/tillbeh%C3%B6r-wellmate-backventil-luftinjektor
3 svar · 1,6k läst
·
R
Rolle85: Ok thx
7 svar · 1,3k läst
·
R
7 svar · 1,3k läst
·
T
Tärning: Efter mycket övervägande kom vi fram till att lösa BDT separat och skickade in en anmälan med matala biofilter och en liten upphöjd markbädd (3,6m2). Kommunen godkände att vi anlägger den själva och underströk vikten av dokumentation. Betydligt billigare än alla andra konventionella lösningar till både material och drift om den håller mer än 10 år.
9 svar · 5,1k läst
H
Hans Åke Lindquist: [citat] Tack jonaserik. Jag fick bukt med en tappkran på det viset, Ska nu ge mig på en krånglande, termostatstyrd duschblandare med samma metod. Här misstänker jag kalk/ockraavlagringar kring termostatdelen. Ska stänga av vattnet, skruva isär blandaren och rengöra med ättika. Blandaren är bara 15 år gammal och bör gå att få bukt med. Allt i huset - inklusive jag själv - är gamla
2 svar · 1,1k läst
H
Heliografen: Hej! I dag tog jag bort golvsockeln i köket för att kolla förutsättningarna inför renovering. Jag blev rätt förvånad av att mötas av synen av rördragningarna, eller ska man kalla det fasta installationer? Varför har de hällt bruk (?) över rör och avlopp? Detta är en bostadsrätt och det har gått mer än två år sedan inflytt och det var inte föregående ägare som utförde
0 svar · 688 läst
·
K
Krabbeluring: [citat] Låt gå, vi har olika ståndpunkt helt enkelt och det är helt okej. Men det var märkligt tycker jag i ditt gamla inlägg att du ställde dig skeptiskt till att det överhuvudtaget fanns någon asbest där, när man tydligt ser den trasiga gurmassan på bilden. Det kryllar av rörböjar i gamla hus där det på raksträckorna sitter som du säger kraftpapper och glasull, och i böjarna
19 svar · 7,0k läst
·
A
aka_the_barf: Stoppet sitter längre bort på stammen än jag kommer åt. Ringde en pensionerad rörmokare jag känner och han sa att det är spolbil som gäller. Ringde en som kanske kan komma på måndag annars bokar vi annan tid. En toa och handfat funkar. Det är nästan HEL stopp nu så jag har förvärrat det, rörmokaren sa att det är vanligt om stoppet är långt bort. KUL eller inte [bild]
5 svar · 4,0k läst
·
J
jahallåja: Trion satt fint, den vita packningen pressades samman mer än jag trodde och bottensilen ligger typ flush med botten i vasken, som jag hoppas på. Det andra alternativet var nog en nästan precis sådan som nu bytts ut, så det var nog bra att inte ta en till i plast. Den hade spruckit så att den övre flänsen nästan perfekt hade lossnat från det gängade inre röret. [bild] Så den åker
4 svar · 1,4k läst
·
M
Maxtr1n: Tack så mycket för svaret
2 svar · 566 läst
S
Stegalos: [citat] ok, stort tack för snabbt svar, ska försöka få det gjort i helgen. MVH Micke
4 svar · 925 läst
·
useless
useless: Skarva med en vanlig skarvmuff.
2 svar · 1,9k läst
·
2
2433711: Vid sidan...kommer ut mellan frigoliten.
29 svar · 4,2k läst
·
T
tuxer: [citat] Strålande tack! är black-friday deal på Oras ventilerna och jag har inte fått tag på rörmokaren som skall installera, är en bostadsrätt och man måste stänga vattnet i fastigheten så inget jag vill greja med själv🙂
4 svar · 1,6k läst
·
A
ankan678: Hej, sent svar. Jag stängde av pump och öppnade i botten, det tanniner sakta, öppnade uppe på toppen, samt en kran med öppen slangkoppling på rör mellan pump och tank, allt tömdes fort, dock så städades den inte innan påfyllning, jag misstänker att jag hade behövt en packning till den lilla luckan isåfall. Hur som helst, allt blev bra.
7 svar · 2,2k läst
B
bygges: Finns det några risker som det är nu eller är det bara inbillning?
2 svar · 948 läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Mitt förslag är att du ringer dem och att ni gemensamt kommer fram till en för båda passande arbetsordning. Min kommun (personerna jag hade turen att prata med) var i alla fall väldigt smidiga och hjälpsamma.
16 svar · 8,7k läst
·
C
cpalm: [citat] Det är egentligen ganska enkelt: 1. PEM används för kallvatten (tål inte varmvatten), PEX för varmt (eller kallt) vatten. 2. Värmekulvert behöver dubbla rör av uppenbara skäl - fram- och returledning. Dubbelrör för tappvarmvatten används på motsvarande sätt om man skall ha VVC, dvs. cirkulera varmvattnet så att det inte kallnar i ledningen.
1 svar · 1,3k läst
L
Ludde76: [citat] Nej inte vad jag märkt av iaf. I vårt andra badrum som jag är klar med så valde jag lösningen med förlägningsrör för att slippa just väggbrickan. Den matchar ju så där mot en guldfärgad blandare.
11 svar · 2,5k läst
·
J
jonaserik: Har ingen betydelse om det stryps i mätaren, den korta biten gör bara att hastigheten ökar just där. Brukar vara så för att mätaren ska räkna rätt på flödet/vattenmängden som går igen mätaren.
12 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.