Som rubriken säger...

Jag är i full gång att riva ut allt gammalt i mitt badrum, och ska nu börja dra om avlopp.

Lägger upp två bilder med hur det var draget från början och en bild på hur vi vill ha det.

Tittar man på original ritningen så har toalletten stått där vi vill ha den i vårt framtida badrum.

Bild 1 är hur det var draget.

Bild 2 är hur vi har tänkt oss.
 
  • Renoveringsarbete i rum, betonggolv, märkningar, verktyg, hinkar, elektriska kablar, arbetsskor, orenoverade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggarbetsplats med märkningar för VVS-installationer: toalett, avloppsrör och golvbrunn i en renoveringsfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thyselius Thyselius skrev:
Som rubriken säger...

Jag är i full gång att riva ut allt gammalt i mitt badrum, och ska nu börja dra om avlopp.

Lägger upp två bilder med hur det var draget från början och en bild på hur vi vill ha det.

Tittar man på original ritningen så har toalletten stått där vi vill ha den i vårt framtida badrum.

Bild 1 är hur det var draget.

Bild 2 är hur vi har tänkt oss.
Vad var frågan ? :)
Det viktiga är väl att tänka på fall och ev avstånd till vägg osv, annars torde ni bara kunna köra ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vad var frågan ? :)
Det viktiga är väl att tänka på fall och ev avstånd till vägg osv, annars torde ni bara kunna köra ?
Vägleding om hur det skall dras för att få bästa flöde, vi vill ha dusch rännan längst in, WC i mitten och handfat/kommod längst ut. Vill ju inte att det skall krocka i rören osv.

Bjälklaget är endast 150mm.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Du bör inte använda 90 graderskrök som vi ser på bilden, antingen 2x45 grader, eller en 90 graders "långsväng". En ren 90 graders krök får vatten från en toaspolning att studsa tillbaka och stoppar flödet i röret.

Sedan med den layouten du har finns ju även risk att vatten från en toaspolning går bakvägen mot komoden. Du behöver ordna kopplingarna där så att toaavloppet verkligen tvingas in på rätt väg. Tror det kan bli svårt om båda avloppen ligger så nära väggen
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du bör inte använda 90 graderskrök som vi ser på bilden, antingen 2x45 grader, eller en 90 graders "långsväng". En ren 90 graders krök får vatten från en toaspolning att studsa tillbaka och stoppar flödet i röret.

Sedan med den layouten du har finns ju även risk att vatten från en toaspolning går bakvägen mot komoden. Du behöver ordna kopplingarna där så att toaavloppet verkligen tvingas in på rätt väg. Tror det kan bli svårt om båda avloppen ligger så nära väggen
Hade inte tänkt det, gjorde bara provisoriskt för att kunna använda handfatet i wc utrymmet vägg i vägg.
 
Mazen Mazen skrev:
Börja med en dubbel y-gren från vilken du drar 110 till wc, 75 till dusch och 50 till kommod.
Med rätt fall för resp stam.
[länk]
Har funderat på om det är det jag borde införskaffa. Spelar det någon roll då vilken utav dem tre anslutningarna man sätter toaletten?
 
Thyselius Thyselius skrev:
Har funderat på om det är det jag borde införskaffa. Spelar det någon roll då vilken utav dem tre anslutningarna man sätter toaletten?
Enklast (om jag ser rätt på bilden) är väl att grena wc höger, dusch rakt fram och handfat vänster.
Borde åxå minimera risken skit från wc kommer upp i duschen.
 
Mazen Mazen skrev:
Enklast (om jag ser rätt på bilden) är väl att grena wc höger, dusch rakt fram och handfat vänster.
Borde åxå minimera risken skit från wc kommer upp i duschen.
Något såhär? Jag har köpt en låg golvbrunn med 50 anslutning för att inte behöva bila så djupt i mitt bjälklag
 
  • Renovering pågår, rör och mått angetts på golvet, avstånd markerade för installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thyselius Thyselius skrev:
Något såhär? Jag har köpt en låg golvbrunn med 50 anslutning för att inte behöva bila så djupt i mitt bjälklag
Ja, typ.
 
Mazen Mazen skrev:
Ja, typ.
Då ska jag leta reda på var man kan köpa godkända rör för ingjutning (BD).
 
Kollat runt lite och det blir nog att beställa från Rinkaby Rör.

När det kommer till WC anslutning och mitt betongbjälklag som endast är 150mm kan man använda sig av en WC anslutning med 88.5° böj eller blir det för snävt?
 
Thyselius Thyselius skrev:
Då ska jag leta reda på var man kan köpa godkända rör för ingjutning (BD).
Tror att Biltemas är godkända..
 
  • Gilla
Beskow93
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Tror att Biltemas är godkända..
Dem är det, men inte deras 50mm enligt dem själva. Dem är bara märkta B vilket i sin tur är godkänt enligt Gelia så länge rören är märkta S14 eller S16 :thinking:
 
Jem & Fix 50 mm är godkända..
https://www.jemfix.se/avloppsrör/8100/9058639/
Dom har dock inte en Y-gren, men personligen gillar jag deras modell bättre (tror det är Pipelife) än Biltemas, framförallt känns muffarna mer gedigna och böjar / skarvar är mer stumma, men iofs svåra att ta isär om så skulle behövas.
Biltemas har/hade muff där packningen var demonterbar och av erfarenhet hamnade ibland snett.. men möjligheten att plocka dän för att lättare kunna provmontera..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.