Som rubriken säger...
Jag är i full gång att riva ut allt gammalt i mitt badrum, och ska nu börja dra om avlopp.
Lägger upp två bilder med hur det var draget från början och en bild på hur vi vill ha det.
Tittar man på original ritningen så har toalletten stått där vi vill ha den i vårt framtida badrum.
Bild 1 är hur det var draget.
Bild 2 är hur vi har tänkt oss.
Jag är i full gång att riva ut allt gammalt i mitt badrum, och ska nu börja dra om avlopp.
Lägger upp två bilder med hur det var draget från början och en bild på hur vi vill ha det.
Tittar man på original ritningen så har toalletten stått där vi vill ha den i vårt framtida badrum.
Bild 1 är hur det var draget.
Bild 2 är hur vi har tänkt oss.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vad var frågan ?Thyselius skrev:
Som rubriken säger...
Jag är i full gång att riva ut allt gammalt i mitt badrum, och ska nu börja dra om avlopp.
Lägger upp två bilder med hur det var draget från början och en bild på hur vi vill ha det.
Tittar man på original ritningen så har toalletten stått där vi vill ha den i vårt framtida badrum.
Bild 1 är hur det var draget.
Bild 2 är hur vi har tänkt oss.
Det viktiga är väl att tänka på fall och ev avstånd till vägg osv, annars torde ni bara kunna köra ?
Vägleding om hur det skall dras för att få bästa flöde, vi vill ha dusch rännan längst in, WC i mitten och handfat/kommod längst ut. Vill ju inte att det skall krocka i rören osv.klaskarlsson skrev:
Bjälklaget är endast 150mm.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du bör inte använda 90 graderskrök som vi ser på bilden, antingen 2x45 grader, eller en 90 graders "långsväng". En ren 90 graders krök får vatten från en toaspolning att studsa tillbaka och stoppar flödet i röret.
Sedan med den layouten du har finns ju även risk att vatten från en toaspolning går bakvägen mot komoden. Du behöver ordna kopplingarna där så att toaavloppet verkligen tvingas in på rätt väg. Tror det kan bli svårt om båda avloppen ligger så nära väggen
Sedan med den layouten du har finns ju även risk att vatten från en toaspolning går bakvägen mot komoden. Du behöver ordna kopplingarna där så att toaavloppet verkligen tvingas in på rätt väg. Tror det kan bli svårt om båda avloppen ligger så nära väggen
Börja med en dubbel y-gren från vilken du drar 110 till wc, 75 till dusch och 50 till kommod.
Med rätt fall för resp stam.
https://www.hornbach.se/p/dubbelt-p...MIzLqTgPbz_AIV2AUGAB2bMQ0bEAQYHiABEgLFO_D_BwE
Med rätt fall för resp stam.
https://www.hornbach.se/p/dubbelt-p...MIzLqTgPbz_AIV2AUGAB2bMQ0bEAQYHiABEgLFO_D_BwE
Hade inte tänkt det, gjorde bara provisoriskt för att kunna använda handfatet i wc utrymmet vägg i vägg.H hempularen skrev:Du bör inte använda 90 graderskrök som vi ser på bilden, antingen 2x45 grader, eller en 90 graders "långsväng". En ren 90 graders krök får vatten från en toaspolning att studsa tillbaka och stoppar flödet i röret.
Sedan med den layouten du har finns ju även risk att vatten från en toaspolning går bakvägen mot komoden. Du behöver ordna kopplingarna där så att toaavloppet verkligen tvingas in på rätt väg. Tror det kan bli svårt om båda avloppen ligger så nära väggen
Enklast (om jag ser rätt på bilden) är väl att grena wc höger, dusch rakt fram och handfat vänster.Thyselius skrev:
Borde åxå minimera risken skit från wc kommer upp i duschen.
Något såhär? Jag har köpt en låg golvbrunn med 50 anslutning för att inte behöva bila så djupt i mitt bjälklagMazen skrev:
Kollat runt lite och det blir nog att beställa från Rinkaby Rör.
När det kommer till WC anslutning och mitt betongbjälklag som endast är 150mm kan man använda sig av en WC anslutning med 88.5° böj eller blir det för snävt?
När det kommer till WC anslutning och mitt betongbjälklag som endast är 150mm kan man använda sig av en WC anslutning med 88.5° böj eller blir det för snävt?
Jem & Fix 50 mm är godkända..
https://www.jemfix.se/avloppsrör/8100/9058639/
Dom har dock inte en Y-gren, men personligen gillar jag deras modell bättre (tror det är Pipelife) än Biltemas, framförallt känns muffarna mer gedigna och böjar / skarvar är mer stumma, men iofs svåra att ta isär om så skulle behövas.
Biltemas har/hade muff där packningen var demonterbar och av erfarenhet hamnade ibland snett.. men möjligheten att plocka dän för att lättare kunna provmontera..
https://www.jemfix.se/avloppsrör/8100/9058639/
Dom har dock inte en Y-gren, men personligen gillar jag deras modell bättre (tror det är Pipelife) än Biltemas, framförallt känns muffarna mer gedigna och böjar / skarvar är mer stumma, men iofs svåra att ta isär om så skulle behövas.
Biltemas har/hade muff där packningen var demonterbar och av erfarenhet hamnade ibland snett.. men möjligheten att plocka dän för att lättare kunna provmontera..
Produkter som diskuteras: "avloppsr"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer



