Jag har införskaffat en tvättmaskin med störtavlopp (3", 76mm), och jag har lite begränsade möjligheter att sätta upp en buffert som ska gå ner i sagda avlopp med vattenlås på vägen. Golvbrunnarna där maskinen står är inte lika tillgängliga som sagda avlopp (som hänger ihop med en utslagsback), så önskvärt är att kunna använda denna.

En tanke är att köra störtavloppet rakt ner i i sagda avlopp, med ett egenbyggt vattenlås mha en 90 böj.

Rekommendationen är att störta ut det i en golvbrunn med minst 100mm utlopp, men då behöver man ha fullgott flöde för att undvika att det svämmar över. Om brunnen korkar igen så har du vatten över hela golvet, vilket aldrig kan vara bra... har ändå ingen brunn med den dimensionen, så det alternativet finns inte. Alternativet är att ha en buffer (luddlåda) och sen ett 32-50 rör från denna för att bromsa upp flödet. Gissar att den tömmer ca 20l per gång, trumman är på 65 liter. En luddlåda är dock dyr, och vid stopp kommer den också svämma över.

Om jag har "slutet" rör från maskin till avlopp så minskar översvämningsrisken, och gissningsvis om det börjar klogga igen så tar det bara längre tid för maskinen att tömma? Dock finns det ingenting som kan samla upp ludd och dylikt, så risken finns att avloppet stoppar upp längre ner. Vet ej hur långt 75mm röret går innan det ansluter till en 110 stam, men borde inte vara superlångt. Skick och kvalité på rören är dock okänt, det är ett gammal hus och det är förmodligen järnrör i stammen. Risk finns säkert också för att häverteffekten tömmer vattenlåset både till maskin och utslagsback, men det borde kanske gå att lösa med en avluftningsventil (?).

Det ska bara användas för hushållstvätt, så några maskiner i veckan. Frågan är om jag behöver oroa mig för att luddet sätter igen avloppet? När den störtar ut 60-gradigt vatten med tvättmedel så borde det väl samtidigt skölja rent rätt bra .

Tankar, ideér?

I tvättstugor med vanligt avlopp brukar det gå ut i en låda med galler som är kopplad till avloppet.

A Andy78 skrev:
I tvättstugor med vanligt avlopp brukar det gå ut i en låda med galler som är kopplad till avloppet.
Lådan kallas "luddlåda" om man vill googla.

A Andy78 skrev:
Jo, det vet jag, en sk luddlåda, men en golvbrunn har ett försänkt vattenlås, så då funkar det höjdmässigt. Jag vill få ner det i ett avloppsrör som är i golvhöjd så luddlådan måste upp över vattenlåset och då hamnar det troligtvis för högt för utloppet på maskinen.

En sån luddlåda kostar också över 5000 kr, så jag söker mer ekonomiska alternativ (samt, gärna mindre risk för översvämning).

Du måste ha något sorts avloppskar som du kan placera under maskinen. Testade att köra ner störtavloppet från min Wascator WE60 rakt ner i den stora gjutjärnsbrunnen i tvättstugan å det slutade med att det var vatten överallt på golvet. Finns inte en chans att en golvbrunn kan svälja undan vattnet från en maskin med störtavlopp utan någon form av avloppskar.
Jag har gjort mitt avloppskar av en stor back från Ikea där jag borrat in ett 32mm rör i nedre hörnet som går ut i brunnen

Tvättstuga, tvättmaskiner, torktumlare, vattenrör, träbänk, verktyg, källare, vitt, grått, DIY-installation, kablar, rör, sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär har jag gjort. Avloppskaret sitter under den vita maskinen, man kan se röret från stora maskinen snett under. Där i tömmer alla mina 3 tvättmaskiner sitt vatten, har aldrig runnit över

D Djävulssnickarn skrev:
Du måste ha något sorts avloppskar som du kan placera under maskinen. Testade att köra ner störtavloppet från min Wascator WE60 rakt ner i den stora gjutjärnsbrunnen i tvättstugan å det slutade med att det var vatten överallt på golvet. Finns inte en chans att en golvbrunn kan svälja undan vattnet från en maskin med störtavlopp utan någon form av avloppskar.
Jag har gjort mitt avloppskar av en stor back från Ikea där jag borrat in ett 32mm rör i nedre hörnet som går ut i brunnen
Tack för din input. Jag löste det genom att direktkoppla det mot avloppet, så det finns ingen möjlighet att svämma över. Det har funkat bra hittills, men det finns inget som direkt samlat upp textil-ludd. Men vi tvättar kanske 5-6 maskiner i månaden, till skillnad från en tvättstuga.

Byggde ett eget vattenlås med två 90-böjar. Tänkte sätta nån slags gallerboll eller dylikt I rensröret, men blev aldrig av.

• Avloppsrör i källare, råa betongväggar, rörsystem, kabel, del av möbel, tegelgolv.
    Skapa konto
Har samma problem, min 365H står på en gjuten uppbyggnad med golvbrunn.
Avloppet på maskin sitter ju inte speciellt högt upp så vet inte om det skulle funka om jag ens får dit en luddlåda.
Har en 110mm stam en bit därifrån som jag ev skulle kunna kapa och sätta i ett språng med 50mm och koppla direkt på.
Men behöver man vattenlås då tror ni?

Brunnen mellan maskinerna och stammen till höger i hörnet.
Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, rör, hyllor och hushållsprodukter, bild tagen upp och ner.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.