Hej,

Är det "godkänt" att ansluta lekande mutter g3/8 direkt på vatette som jag har idag? enligt vatette så nej (?)
Behöver jag göra en annan form av anslutning i sånna fall? (se höger av bild för förslag)
Tack

• VVS-installation med rör, ventiler och flexslangar mot kakelvägg. Metall, inomhus, detaljbild av anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Webbsida, supportforum, System Vatette, fråga om att blanda fabrikat, negativt svar, varningsinformation om garantier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

• Gilla
ådal och 4 till
  • Laddar…
tommib
Men det är inte givet att gängan passar. Klämringskopplingar kan ha olika gängsystem, det måste inte vara en normal rörgänga.

Kolla vad vatettekopplingen har för gänga. Har för mig att plankopplingar stödjs direkt på kopplingarna i klenare dimension.

Texten från vatettes hemsida tolkar jag mer som att blanda olika klämringar och muttrar.

• Gilla
chali405
  • Laddar…
Adaptern för att göra en klämringsgänga till en planända är bra. Vad jag har förstått har den tagits fram för att säkra montage med packningar med fel dimension eller fel typ. Det kan ju vara lite olika sorters packning i slangändan. En gummipackning kan man i princip drar för hand men kan skjuva i slangändan utan adaptern, en fiberpackning funkar bra direkt i klämringen men måste dras hårdare.

• Gilla
chali405
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är helt enligt reglerna att koppla valfri lekande koppling på en klämringskoppling OM man använder en planadapter från klämringskopplingens tillverkare,

[bild]

[länk]
Tack, Yes en sån har jag från vatette

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.