4 344 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Bauhaus byter leverantör för avloppsrör
Hej!
Väcker liv i den här tråden igen. Hoppas det funkar för min fråga, även om den kanske är lite off topic.
Vi vill köpa en ny köksblandare som inte finns med i "säker vatten"s-lista över godkända blandare. Listan är extremt kort i min mening och som konsument har man inte mycket av välja på om man vill ha lite annorlunda blandare i t.ex mässing.
Vad tror ni gäller i fallet om min vvsare väljer att:
1. installera denna samt skriver en avvikelse
2. om olyckan skulle vara framme? Gäller någons försäkring då eller är det risken jag får ta för att blandaren inte finns med i listan?
Jag har själv aldrig hört om detta med 'säker vatten'-märkningen tidigare och dessutom sett otaliga kök, från samma leverantör som vi använder oss av, där man byggt kök och installerat "icke-godkända" blandare(samma som jag har kikat på själv).
Är det ren okunskap som är problemet här eller struntar folk i detta och tar risken?
Tacksam för bollning!
Väcker liv i den här tråden igen. Hoppas det funkar för min fråga, även om den kanske är lite off topic.
Vi vill köpa en ny köksblandare som inte finns med i "säker vatten"s-lista över godkända blandare. Listan är extremt kort i min mening och som konsument har man inte mycket av välja på om man vill ha lite annorlunda blandare i t.ex mässing.
Vad tror ni gäller i fallet om min vvsare väljer att:
1. installera denna samt skriver en avvikelse
2. om olyckan skulle vara framme? Gäller någons försäkring då eller är det risken jag får ta för att blandaren inte finns med i listan?
Jag har själv aldrig hört om detta med 'säker vatten'-märkningen tidigare och dessutom sett otaliga kök, från samma leverantör som vi använder oss av, där man byggt kök och installerat "icke-godkända" blandare(samma som jag har kikat på själv).
Är det ren okunskap som är problemet här eller struntar folk i detta och tar risken?
Tacksam för bollning!
Bara att köra den kranen du vill önskar o ha, säkert vatten har blivit en lite galen verksamhet om dom börjar och lista kranar till och med…
Säkert vatten är bra att följa vid vatten och avloppsdragningar och det byggtekniska..
Men vilka kranar man ska ha då går man för långt..
Försäkringen gäller..
Säkert vatten är bra att följa vid vatten och avloppsdragningar och det byggtekniska..
Försäkringen gäller..
Skönt att du säger det, men min vvsare säger att han bara vill installera de som står där och att han annars skriver en avvikelse... Jag vågar kanske inte trotsa det? Eller bör det vara okej tänker du? Det läskiga är väl om olyckan är framme tänker jag...
J jliedberg skrev:
Menar du deras ansvarsförsäkring eller min hemförsäkring?Rejäl skrev:Bara att köra den kranen du vill önskar o ha, säkert vatten har blivit en lite galen verksamhet om dom börjar och lista kranar till och med…
Försäkringen gäller..
J jliedberg skrev:
I Sverige gäller Boverkets Byggregler. Där står det bla:
Tappvatteninstallationer ska utformas för ett statiskt vattentryck på lägst 1 MPa och med hänsyn tagen till den påverkan som tryckslag medför.
1 Mpa är ungefär 10 bar...
Sen är det norm att följa Säker Vatten och då ska man provtrycka tappvattensystemet med 14,3 bar.
6.2.2 Tryck- och täthetskontroll av plaströrssystem
eller blandade plast- och metallrörsystem
Fas 1 – Tappvattensystem ska trycksättas till ett kontrolltryck
av 14,3 bar och värmesystem till 8,6 bar under minst 30
minuter. Ledningssystemet kan komma att behöva fyllas på
under kontrolltiden.
Så en tillverkare som hävdar att 5 bar är "upper limit" och allt över det är "illegal" har tyvärr inget på den svenska marknaden att göra.
Stort tack för svar och förtydligande!useless skrev:
I Sverige gäller Boverkets Byggregler. Där står det bla:
Tappvatteninstallationer ska utformas för ett statiskt vattentryck på lägst 1 MPa och med hänsyn tagen till den påverkan som tryckslag medför.
1 Mpa är ungefär 10 bar...
Sen är det norm att följa Säker Vatten och då ska man provtrycka tappvattensystemet med 14,3 bar.
6.2.2 Tryck- och täthetskontroll av plaströrssystem
eller blandade plast- och metallrörsystem
Fas 1 – Tappvattensystem ska trycksättas till ett kontrolltryck
av 14,3 bar och värmesystem till 8,6 bar under minst 30
minuter. Ledningssystemet kan komma att behöva fyllas på
under kontrolltiden.
Så en tillverkare som hävdar att 5 bar är "upper limit" och allt över det är "illegal" har tyvärr inget på den svenska marknaden att göra.
Klicka här för att svara