Jag har skaffat mig en tvättmaskin till oc skulle vilja koppla in den på samma blandare som den andra sitter i. Går det att bara köpa en "T-koppling" och montera dit eller måste jag ha någon backventil eller något sånt?!

tack på förhand
Marcus

Sätt dit ett T du, det skulle jag gjort i alla fall.

Backventil behövs inte eftersom tvättmaskinerna inte kan trycka tillbaka vatten i röret/slangen.

lvedin skrev:
Backventil behövs inte eftersom tvättmaskinerna inte kan trycka tillbaka vatten i röret/slangen.
Tvättmaskin får väl bara kopplas in till kran med backventil. Vad är anledningen till det?

Jag kör med T, funkar utmärkt :)

Kör med T själv, fungerar fint.

Larsa skrev:
Tvättmaskin får väl bara kopplas in till kran med backventil. Vad är anledningen till det?
Säkerhetsåtgärd.
Om man gräver av en slang i gatan tex, så kan det bli häverteffekt som suger ut vatten från maskinen.
Extremfall, men jag har sett likande effekter själv när vi skulle skarva på mer anslutningar på en slang i backen.

Gammal tråd men testar, jag har samma bekymmer, bara en anslutning på blandaren och ska ansluta 2 tvättmaskiner, är det bara att ansluta ett t-rör hängandes i slangen eller hur hade ni grjort?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Supergammal tråd, men testar. Jag står nu inför samma. Vi har köpt en ny tvättmaskin och en ny tvätt/tork som skall till samma blandare. Hur löste det sig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.