Vatten & Avlopp
MöIIer: Tack för hjälpen, ni verkar kunna detta med Plattvärmeväxlare, Jag hade en fråga till men skapade en ny tråd, ni kanske kan hjälpa mig där också? https://www.byggahus.se/forum/threads/parallell-vs-serie-plattvaermevaexlare.511350/
Harald Blåtumme: Råkade ut för exakt samma, skaffade en lämplig bimetall-hålsåg på Biltema och borrade bort pluggen enkelt. Tror dimensionen var 25 mm, kan inte kolla just nu för grejorna är i stugan där detta var aktuellt. Snabbt och enkelt, en kork fixar man av en vinkork, champagne-kork eller vad som kan passa som sagt. __ Hah... kolla här jag hittade min tråd om exakt detta :-)
Busbosse: När man räknar avstånd från golv vatten och avlopp? räknar man med med spackel då?
Demmpa: Ser ut som att det sitter en muff/adapter i den löpande muttern. Kläm med pollygripen över gängan av skruva på muttern.
noone70: Håller på att avsluta jobbet på vårt enskilda avlopp. Allt tom bädden är klart, det som återstår är utloppet. I normala fall så avslutar man det med en stenkista, men vi vill ha utloppet i en (blivande) damm då frun ska börja med permakultur. Men eftersom röret kommer ut att nära ytan i dammen så riskar det att bli en ispropp om det blir riktigt jävla kallt (bor i stockholm) Hur
xxargs: en större badkar som töms fort kan ändra förutsättningarna helt för en 3-kammarbrun. nu är er brunn uppdelad i 2 brunnar (för samma funktion som 3-kammarbrunn) och det är inte omöjligt att hög vattenflöde drar med sig gojs från kammaren innan - speciellt om det sker genom avbräddningen (övre öppningen av liggande T-röret) då det defintivt får med en del av det som flyter
Jessica Eriksson: [citat] Precis som jag trodde och har stängt av den nu , då kanske Jaguar backspola några gånger så vattnet får en skjuts och blir bättre? Jag har även salt i en behållare och hällde en hel säck i den , är det rimligt?
MagHam: Som jonaserik och BSOD skriver så är det bra om slangar är bortkopplade från kranen. Man vill ju inte dra åt packningar för hårt, men jag har märkt att man också måste dra nåt 1/4 varv efter att utflödet stoppat tills dess att självdräneringen verkligen blir aktiv.
Simon Löfqvist: Har i dagsläget en ejektorpump av äldre variant som läcker och droppar överallt. Det medför att det blir fullt med rostfläckar överallt där den är placerad. Nu funderar vi på att renovera badrummet och således skall denna pump ersättas med en djupborrad variant. Jag har tidigare haft upp sugslangen på pumpen och mätt den till ca 70-80 m. Vi utgår från att den är 80. Detta
reinvent: [citat] Det är trästomme, så bör väl bara vara markradon det rör sig om i så fall?
TommyC: Där utseendet inte är viktigt som t ex i "pannrum" fungerar klämringskopplingar utmärkt. En klämringskoppling är enkel att dela på och återmontera vid behov.
Krilleman: Den ser väldigt överdragen ut tråkigt nog. Är slätändan i stucken i botten? Får du loss den undre delen över huvud taget på förminskningen? Följde du monteringsanvisningen? https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
Sitika Lynch: [citat] Slutbesiktningen är godkänt, men jag har inte fått någon dokumentation for brunn och avlopp, vilket är ett problem då jag inte kan abonnera till slamtömning eller göra besiktning av avloppet. Efter att jag har har varit på de ett tag nu, har de lovat att komma med handlingarna snart. Vi får se om de håller sitt löfte.
bassetasse: Har oxå en köksblandare Nautic som börjat "läcka" när drar upp engreppshandtaget "högst upp" för att fullaste speeden på vattenflödet, men det är BARA då inte annars, vid normalflöde och så. Ringde Gustavsbergs support som sa dom inte kunde svara på min undran eller hjälpa mig och hänvisade mig att kontakta återförsäljaren där jag hade köpt blandaren...?! What!!! (då hör dt
BirgitS: [citat] Menar du att det är hål in i väggen kring varm- och kallvattenrören? Det är svårt att se något hål där på bilden.
hapazard: sök på dränkbar hydroforpump eller pumautomat
Huvudbrytaren: Om varmvatten, eller i värsta fall smutsvattnet i en skurhink där en slang ligger kvar i, går baklänges in i kallvattenledningarna riskerar man att få ut det i kallvattenkranen i någon annan del av byggnaden och med det föroreningar som hamnat i det "rena" dricksvattnet. I extrema fall kan det förorenade vattnet från fastigheten gå ut bakåt till det allmänna nätet. Duschhandtaget på
sebbeosv: Då läser jag detta lite som att jag borde egentligen försöka se om jag kan dra den nedre ventilen åt vänster för att se om jag kan istället öppna den, om det är möjligt så kan jag stänga den igen och på så vis säkert tömma hydroforen på vatten utan att något åker i returen. Sen kanske jag inte måste tömma den helt på vatten utan bara så vattennivån kommer till 2/3 av
Pelotard: [citat] Skulle du kunna utveckla det där något? Menar du att det gäller någon sorts undantag för just kopplingar, att det inte uppstår skadlig galvanism mellan ädla och oädla metaller om den ädla metallen sitter i en koppling? Det är ju i så fall bra men låter konstigt.
Pelotard: Tack så mycket! Man bör förstås helst inte blanda alls, men om man nu ändå har det så vill man ju ta vara på alla möjligheter att minska skaderisken.
Demmpa: De röda pluggas med följande plugg, https://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-g10-m22-/ Välj rätt storlek.
StefanMJ: [citat] Är det säkert att det är jord? Det är inte så att det har spolats ner en massa löv och annat skräp en längre tid? Efter ett tag förmultnar det och bildar jord. Men jag ser på bilden i början att där fanns en lövsil, och om den har suttit på hela tiden så borde det inte spolats ner så mycket skräp. Annars kan man testa med att trycka ner en lång smal stång, t.ex.
jonaserik: Klart dom debiterar för vatten. För att dom inte ska fortsätta med det, så måste ni sätta in en vattenmätare på ert eget vatten. Då vet man hur mycket avloppsvatten som går ut att renas och inget kommunalvatten. Vatten vid tomtgräns, inget ni kan använda då. I det stora hela så kan vara med på avlopp, men finns inget hinder att ha eget vatten. problemet är lite så att ni då får
Henrik 75: https://www.saljex.se/en/Produkter/VVS/Installationsror,_kopplingar/Massingdelar/Muff,_Massing,_G40?id=Q152 Men finns naturligtvis på många andra ställen.
Lillekitte: Jättegammal tråd som jag råkade se - men svarar, eftersom jag vet att många läser äldre trådar. @huggan: Du efterfrågade exempel på kommuner. Sollentuna Kommun kräver lägenhetsavgift om man bygger Attefallshus - även om man låter avloppet gå in i huvudbyggnaden och på huvudbyggnadens avlopp. Spelar ingen roll om det bara är egna barnen som skall bo där, eller om man skall hyra
challeasp: [citat] Precis, frågan är om det som är i behållaren är en filterpatron av något slag? Tänkte först att det inte satt något filter i behållaren.
Krilleman: Då får du köra en 15mm T kulventil med förminskning 15x12 till dom ändarna du behöver det och 16 kopplingsset i dom ändarna du behöver det. https://www.vatette.se/produkter/kulventiler/kulventil/product/fg077050005/kulventil-t-ror-forkromad-dy15 https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/klamringskoppling/product/fg0603981/forminskning-15-x-12-fornicklad
Kjellcod: [citat] Tack för svar så en sådan Dim 22xG15 https://www.vvsbutiken.nu/product.html/vatette-klamring-for-stalror-ss-326/327-svarta-blaa-grona-och-roda och en bit 22mm kopparrör då?