Vatten & Avlopp
Yatzyman: [citat] Jag förmodar att du redan fixat problemet. Men jag lägger till detta om någon annan läser och kan bli hjälpt av det. Vi hade liknande problem och det visade sig att pumpen slog av och på ideligen. Lösningen var att det var förlite luft i tanken så trycket sjönk väldigt snabbt och pumpen slog på nästan omedelbart. Jag stängde av pumpen och tömde tanken på vatten genom
Kromad82: Hej Vi har ett 150l callidus järn och manganfilter i rostfritt med automatisk backspolning. Behöver inget kaliumpergamangat eller vad det nu heter. Misstänker att massan blivit mättad då backspolningen inte fungerat som det skulle innan vi köpte huset. Det är nu åtgärdat men senaste dagarna har vattnet blivit rejält missfärgat. Var i kontakt med callidus och dom gav mig förslag på
Demmpa: [citat] Kanske körs avhärdaren för ofta. När jag bodde på Öland så hade vi kalkavhärdare, den kördes två/tre gånger i veckan (två vuxna + två barn/ungdomar, med bara två vuxna räckte det med en gång i veckan).
Argastesnickaren: Det klassiska, finns ett litet hål ner till avloppet. Tex golvbrunnen varit uppe och rensats och inte kommit helt hundra på plats. Samma med toastolen, har packningen runt stosen kasat lite vid montering eller vikit sig lite så har man direkt en liten springa rakt ner i avloppet. Sen drar ju ventilationen upp lukten genom springan så ner med näsan runt alla genomföringar ner i avloppet och
Moistman: Hej, Tack för ditt svar. De försäljare jag pratat med menar att deras avhärdare skulle filtrera bort 0,5mg/l. Som jag förstått det är det utan några separata filter jag har kikat på : https://www.waterboss.com/water-softener-model-700/ ser ut att vara exakt samma som JMS 700 https://www.filter-online.com/se/smartflow-125-inkl-salt
ådal: [citat] R20 har utvändig gänga på ca 26mm, R15 på 21mm. När man pratar om M-storlekar är det millimetermått på stigningen, vilket skiljer sig från R-gängorna. R20 ≠ M28
Oeiee: [citat] Det är sant, där sa du nåt! Lägenheten kommer ju besiktas innan så.. 😅 Jag har bestämt nu och det blir att trycka in en regel under befintlig plastmatta så kommer det iaf bli en kant på säg 3 cm. Det får räcka. Alternativt så limmar jag nån dusch ”sarg” runt vvb. Det löser sig iaf på nåt sätt. Tack för input👌🏼
jonaserik: Vid svetsning ligger värmespiralen ca 1 cm in i muffen och aggregatet måste ställas in för just den muffen, annars kan det bli för varmt och det smälter. Sen det med att svetsa, precis i mellanrummet i ytterkant blir det liten glipa som inte är tät. Har man otur och får en KB med många minusgrader kan det frysa i glipan och spräcka muffen med läcka som följd. Har bara sett det 2
Vardagsrum: [citat] Vilket avskum till säljare.. Hur tänker folk? Problemen måste förstås lösas, men läs på vad som gäller om du tänkt kräva säljaren på ersättning. Akuta problem är just det, akuta. Mindre akuta kan du ta in firmor för att få en offert på vad det skulle kosta att åtgärda. På så vis får du en uppfattning kring vad som är rimligt att avkräva säljaren.
Du och 19till: Om du vet att inte slangen går någonstans där läckan kan orsaka skada så hade jag nog satt på vattnet och väntat till det syns var det blir blött.
InsidersUnited: Byt till en med elektronisk fuktsensor istället. Finns flera märken, jag har kört en biltemamodell i 3 år nu i ett minireningsverk utan något stopp. Pajjar den så är det bara byta, den kostar inte skjortan. Har du grova partiklar så virar du ett nät (myggnät exvis) runt den så att den sitter i en säck. Givetvis hänger du den en bit upp från botten.
cpalm: [citat] Jag vet inte - jag har en renoverad FMM 4000 som är still going strong mer än 20 år efter renovering (byte av insats, spak och kåpa) och den såg minst lika illa ut. Ett mindre internt läckage så hela botten på spaken hade korroderat sönder.
Sängrökaren: [citat] Du protesterar mot något som jag inte påstår. Vattentäkterna ligger av naturliga skäl nästan alltid på lågpunkter och för att uppfordra vatten därifrån via vattenverk till högreservoar eller vattentorn krävs som du mycket riktigt påpekar el. Mitt resonemang om leverans med självtryck från högreservoar förutsätter normala driftförhållanden , då denna vanligtvis är
Bananskalare: [citat] Jag pratade med grannen idag, han tror också på min teori att det är kommunens fel. Det passar bra in på tidigare problem. Grannen är själv drabbad. sen är det sluttningen. Den har ingen rört på länge sedan har vi en väg. Ovanför har vi ett flerbostadshus som är byggt för 10år sedan Så det finns ingen granne att skylla på. Självklart måste jag skylla på någon. Alltså
asadan: [citat] Har precis samma problem :) Lyckades du lösa ditt?
Mattixx: Behöver hjälp att förstå om jag köpt rätt delar. Var på Bauhaus och förklarade att jag behövde avloppslösning till det nya tvättställsskåpet och handfatet (Svedbergs Skapa 25cm djupt) jag köpt där. De rekommenderade detta easyclean från Prevex med flexibelt rör https://www.bauhaus.se/vattenlas-prevex-easy-clean-popup-c4-vit-40mm. Så köpte det. Bra att kunna rensa vattenlåset
Sne4: Faktiskt aldrig googlat på järnbakterier tidigare, men de långa trådarna kändes igen: https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnbakterier https://fof.se/artikel/2005/2/bakterier-tar-sig-ett-jarn/
Jaaakob: [citat] Stort tack alla för hjälpen och diskussionerna. Så här blev resultatet till slut. Blir en ny vattenenutkastare vid ventilen i vår, så den hamnar efter filtret.
trojlee: Har ledit undan takavvattningen från en attefallare jag byggt till en slänt. Hade velat att röret skulle bli tinat på tidig vår med hjälp av värmekabel därav några frågor: 1 Vilken värmekabel ska jag köpa för detta? 2. Hur ansluter jag bärmekabeln mot markavloppet där stuprören leds ner? Finns det någon sorts genomföring man kan använda sig av? Tack på förhand..
masive: [citat] Okej, det va det jag var rädd för.. Ska kolla upp vad det kostar 🙂
ARZ: [citat] Jag gjorde som du skrev och jag tror att det kan ha varit problemet! Köpte en sån snippel och kopplade på! Sen såg jag att det fanns en golvbrunn som var igenkorkad så den rensade jag också…
jonaserik: [citat] Bara en liten sak till, i fördelningsröret där KV går in är det även en backventil och den kan skramla och då blir det byte av hela armaturröret med termostat/säkerhetsbrytare/backventil. Du kan prova med att en spolar VV och du känner på röret som har en ventil med text avstängning
Fredrik Bystedt: [citat] Hahaha ja fy fan. Det var tur det här. Men nu blir det åtgärder för att klara kallare klimat. Det har inte varit några problem med detta senaste 15 åren. Tack för svar jag ville bara vara säker på hur den funkar. Har även kopplat fjärrstyrt av och på stängning till pumpen så vi kan slå av den hemifrån om någon glömt. Tack för ditt engagemang!
Fredrik_1976: [citat] Gick bra, kom inget varmvatten. Hur lätt som helst att byta termostaten, tog typ 1 min 😊