Hej!

Vi har elektriska varmvattenberedare 2 st.
De har klart termostat för styrning av uppvärmningen, men någon temperaturindikering finns inte. Man vet alltså inte vad temperaturen verkligen är på varmvattnet inne i beredaren. Vi skulle vilja veta den temperarturen. Visserligen går det att ställa in en temperatur på termostaten på den ena varmvattenberedaren, men om den stämmer är oklart. Vi vill helt enkelt mäta temperaruren med annat oberoende temperurinstrument, som ständigt indikerar temperaturen. Det är inte frågan om att mäta temperaturen vid ett enda tillfälle, utan ständigt. Man är litet orolig för legionella. Det bästa är att kunna se temperaturen.

Frågan är var man kan stoppa/fästa temperatursensorn någonstans på/i varmvattenberedaren.
Vi har skaffat ett temperaturinstrument, nämligen Voltokraft SLT-10 för mätning av temperatur mellan minus 50 till plus 80 grader Celcius. Den har en solcell, så några batterier behövs ej, bra.
Se bild. Voltcraft SLT-10 panelmonteringstemperaturmätare med solcell och sensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är för panelmontering och har 1 meter sladd till sensorn.

Den ena varmvattenberedaren är en:
NIBE Compact Modell 300 rostfri.
Elpatronen drivs med 2 faser 400 Volt.
Termostaten kan ställas på max 80 grader.
Vi har en montageanvisning över denna, men man ser inga direkta detaljer tycker vi.
Man ser att termostathuset sitter fäst på den undre gaveln på varmvattenberedarkärlet.
Termostathuset ser man också i verkligheten, om tittar.

Den andra elektriska varmvattenberedaren är på 80 liter.
Det går inte att ställa in någon temperatur alls på termostaten(billig modell).
Drivs med 1 fas 230 Volt.

Frågan är var man kan fästa temperatursensorn?
Man skulle kunna klämma den på varmvattenröret ut från varmvattenberedaren, innan blandningsventilen, men då måste man spola litet varmvatten innan den börjar visa korrekt temperatur.

Här är måttskiss Nibe 300,
Mått- och komponentplaceringsskiss för en NIBE Compact Modell 300 varmvattenberedare.
Skapa konto

Med vänlig hälsning
Arnodt

Redigerat:
För att få rätt temperaturvisning behöver du ha givaren inne i tanken, men den är väl tät?

Givaren sitter dessutom med sladd som bara är en meter lång, funkar det? Och har du verkligen såpass ljust i utrymmet där du har din VVB?

Om belsyningen inte skulle räcka, lyser man med en ficklampa på solcellen på sifferfönstret, det räcker.

Så enkelt är det nog inte heller att temperatursensor kan vara var som helt inne i varmvattenberedarkärlet, som du tror. I botten kommer det kalla nya vattnet in, så där är kanske inte helt lämpligt att ha den.

Vidare är inte den korta 1 meters-sensorsladden det stora problemet. Vi kommer att montera sifferfönstret i en plastvinkel och fästa den plastvinkeln med dubbelhäftande tejp utanpå täckplåten på varmvattenberedaren. Alla kan ha synpunker på kabellängd, någon tycker 1,1 m en annan 0,9 m. Detta behöver alltså inte diskuteras. Jag har inte nämnt färgen på täckplåten, för att undvika diskussioner över snyggaste färgen.

Redigerat:
Krilleman
För att montera din termometer på tanken finns det väl bara en väg att gå.

Lyft bort fronten
Hacka hål på den hårda isoleringen på toppen av beredaren
Rensa till metallrent så givaren får plats
Placera sensorn på stålet och tejpa fast
Fogskumma
Skär bort överflödigt efter torktid
Återmontera fronten med givarkabeln i lämplig position.

Jag skulle dock aldrig rekommendera att göra detta ingreppet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Arnodt skrev:
Så enkelt är det nog inte heller att temperatursensor kan vara var som helt inne i varmvattenberedarkärlet, som du tror. I botten kommer det kalla nya vattnet in, så där är kanske inte helt lämpligt att ha den.
Nej, man bör förståss ha en mätare upptill och en nertill.

Sedan behöver du inte vara otrevlig och raljera över att du tycker att mina kunskaper är undermåliga, jag har inte på något sätt påstått att det är enkelt att sätta en termometer inne i beredare, det jag skrev var att det är där du behöver ha den om du ska få en korrekt mätning. Och då kan det som jag ser det, vara lite tight med en meter lång sladd om man ska få displayen på ett ställe som är bekvämt att titta på.

Personligen tycker jag inte det är lämpligt att göra åverkan på en VVB för att man är nojjig över legionella, det är bättre att lägga nån krona på att ha tillräckligt hög temperatur i VVB istället. Då räcker ju varmvattnet längre också.

Om platsen för offeranod är ledig, viket kanske inte är så troligt, så finns ju möjligheten att montera ett rostfritt rör ( pluggat i ena änden) med mutter (lika långt som den avsaknade anoden, så den doppar i vattnet) och träda in givaren i detta.

Redigerat:
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
Krilleman
HasseTeknik skrev:
Om platsen för offeranod är ledig, viket kanske inte är så troligt, så finns ju möjligheten att montera ett rostfritt rör ( pluggat i ena änden) med mutter (lika långt som den avsaknade anoden, så den doppar i vattnet) och träda in givaren i detta.
Jag har aldrig tittat, men jag tror inte den anslutningen finns proppad på Cu & R.

Anna_H skrev:
Nej, man bör förståss ha en mätare upptill och en nertill.

Sedan behöver du inte vara otrevlig och raljera över att du tycker att mina kunskaper är undermåliga, jag har inte på något sätt påstått att det är enkelt att sätta en termometer inne i beredare, det jag skrev var att det är där du behöver ha den om du ska få en korrekt mätning. Och då kan det som jag ser det, vara lite tight med en meter lång sladd om man ska få displayen på ett ställe som är bekvämt att titta på.

Personligen tycker jag inte det är lämpligt att göra åverkan på en VVB för att man är nojjig över legionella, det är bättre att lägga nån krona på att ha tillräckligt hög temperatur i VVB istället. Då räcker ju varmvattnet längre också.
X antal utanpåliggande termometrar under isoleringen som monteras som tidigare beskrivits.
Att mäta på ett ställe med en givare i ett dykrör som Anna förespråkar ger inte så bra mätning annat än just där

Att mätningarna på utsidan ger längre responstid är okej, eftersom legionella påväxt inte är ett snabbt förlopp.

Håller du övrr 50C har du dessutom ingen påväxt alls. Du har däremot massor av påväxt i det 20-40C varmvattnet i dina varmvattenrör, ialla fall till dess du spolaar ut det.

Är du orolig, se till att termostaten ger 60C vatten. Du kan ex tappa av direkt från vvb genom att motionera säkerhetsventilen, ta bort utloppsröret och tappa flöde ner i en balja som du har din givare i.

Här är en bild undertill vid varmvattenberedarkälet. Man ser att det verkar vara värmeisolering av frigolit.
Man ser varmvattenröret ut från varmvattenberedarkärlet, sitter en röd krage på det. Det röret måste nog börja vid toppen av beredarkärlet. Men det visas inte på den usla skissen, tyvärr.
Man kanske kan sticka upp temperatursensorn där mellan kopparröret och frigoliten?
och linda ett par varv med koppartråd runt?
Men då måste man tappa litet vatten innan det det kopparröret antar ungefär samma temperatur som inne i kärlet.
Värmesystem med varmvattenberedarkärl, kopparledningar och frigolitisolering i ett utrymme.
Skapa konto

Det kanske syns dåligt på fotot, men termostaten är ställd på ca 75 grader C.
Blandningsventilen blandar ner det till skållfri temperartur, lägre än 60 grader.

Kärlet är av rostfritt och har följdaktligen ingen offeranod.
Det finns nog ingen plugg för offeranod heller.
Beredaren är väl ca 10 år gammal.

Kanske är isoleringen även vid toppen en frigolitskål. Då kanske man kan lyfta på den och stoppa emellan temperatursensorn. Men jag misstänker att temperatursensorsladden är av PVC, och tål nog inte långvarigt 75 grader, smälter nog.

Redigerat:
Är inte detta ett ickeproblem, skapat av journalister som älskar att alarmera och skrämma upp oss vanliga husägare?

Visst, vem vill få i sig legionellabakterier i duschen och dö i legionärssjuka?
Men den enkla kuren är inte att övervaka temperaturen via (otillförlitliga ?) termometergivare och displayer.

Nej, var 14:e dag ställer man upp varmvattenberedarens termostat till max, dvs ca 80°C, och nästa morgon ställer man ned den igen till vanlig driftstemperatur, kanske 55°C.

Svårare än så är det inte.
Och de varmvattenberedare, som finns integrerade i värmepumpar, har redan denna regelbundna temperaturhöjningsautomatik inbyggd.

• Gilla
Dr4co och 1 till
  • Laddar…
Som nämnts redan tidigare i tråden, vill vi närhelst kunna se temperaturen i varmvattenberedaren. Vi kommer klart inte att ständig sitta klistrade på tremperaturinstrumentets sifferfönstret. Men då och då, vill vi kunna se temperaturen.
Vi vill inte i tråden diskutera huruvida vissa induivider eller ej skrämmer upp folk med legionella. det skall intev alls diskuteras i denna tråd. Här gäller det teknik och hur man bästa kan mäta temperaturen inne i ett kärl, utan att borra hål i kärlet och hur kunna komma åt att placera en temperatursensor. Jag tänkte att någon på forumet kanske hade haft itu en varmvattenberedare och vet hur de är byggda. T.ex. om temperaturgivaren för termostaten sitter den i ett dykrör som munnar en bit in i kärlet eller ligger den helt simpelt an kärlets yta?

Temperatursensorn på vårt temperaturinstrument är 5,0 mm i diameter och längd ca 30 mm.
Om denna får plats i ett evnetuellet befintligt dykrör utöver termostatens temperaturgivare, är oklart.

Redigerat:
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
Den där termostaten ser ut att vara av typen som har en känselkropp, denna känselkropp måste isf ha ett dykrör, pula in tempgivaren där.

Sätt en T-koppling mellan utlopp och blandningsventil. Gå in med sensorn genom kopplingen upp i beredaren, bör räcka med 1 dm av sladden.
Vet inte riktigt hur du får tätt, halvkoppling för 8-mm rör samt vulktejp?
Du åker antaglingen på att skarva kallvattenintaget med motsvarande längd som T-kopplingen.

Tack för alla synpunkter.
Lillmalen, vi vill emellertid inte ändra på rördragningen, och skarva på rörstumpar eller något i den stilen. Vi vill inte tömma varmvattenberedaren på vatten. Det är ca 6 bars övertryck i varmvattenberedarna. (Vi har nämligen montera en fast manometer på kallvatteninloppsröret på den ena varmvattenberedaren. Det fanns inte heller något tryckinstrument. Det är ganska högt tryck tror jag.)

Det är skandalöst att det inte redan finns temperaturinstrument på varmvattenberedarna.

Redigerat:
Man bör nog mer överväga vad man vill åstadkomma. En vanlig enkel mekanisk termostat (installerad) har ett ganska stort reglerområde (inkopplingsdifferens). Termostadelen är lätt utbytbar på denna typ av beredare (reservdel). För att åtgärden skall vara meningsfull, bör istället en konstanttemperaturreglering installeras (triacreglering) En sådan termostat kan enkelt anskaffas från ex vis ELFA el. Conrad mm. för samma pris som reservdelen., och möjliggör då en inställning av en mer konstant temperatur, oavsett last, där då även tempmätare kan ingå eller inkopplas som en enkel spänningsmätare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.