Hej!

Vår blandare i duschen har sen en tid tillbaka gett mindre och mindre varmvatten trots att övriga blandare på samma vattenledning ger bra värme. Efter att ha sökt runt lite på nätet tänkte jag att det förmodligen är något med termostaten i den blandaren som spökar.

Nu försöker jag få ut blandaren så att jag kan göra rent den eller se vad som är fel. Jag lyckas dock inte få ut själva termostaten ur blandaren.

Har försökt följa denna guide:

Duschhuvud saknas, kalkavlagringar synliga, blå kakelvägg bakgrund, duschkabinens hörn, avskalat duschmunstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalkig duschmunstycke nära upphängning mot kakelväggbakgrund med metallslang. Behöver rengöring eller utbyte.
Skapa konto
Duschhandtag och slang mot kakelvägg; blå kakel, temperaturvred, använd, inomhus, belysning från ovan.
Skapa konto

Jag har alltså fått bort både vredet och brickan som håller fast termostaten men termostaten åker inte ut ur blandaren trots att jag försökt dra i den ordenligt.

Svårt att hitta manualer på en så gammal blandare, är det något jag missat eller sitter den bara hårt pga smuts/kalk i blandaren? I videon ovan ploppar termostaten ut när man tar bort brickan men min sitter som berget.

Tacksam för all hjälp!

/Kim

Du kanske löst det eller gett upp men; ta en längre skruv och skruva in i stället för skruven till vredet, sätt fast skruvskallen i ett skruvstycke och knacka försiktigt på blandarhuset med en gummiklubba. Termostatinsatsen släpper så småningom. Smörj med armaturfett innan återmontering. Termostaten verkar inte finnas som reservdel längre så var försiktig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.