Demmpa
Demmpa: Det är inga problem, gäller bara att det blir rätt lutning mm. Exakt vilka delar som behövs beror på hur avloppet går idag och var man kan koppla in sig.
1 svar · 611 läst
S
saiter: Okej så du har ett kopparrör. Då är det en #8 men med utvändig gänga som passar i #9 Även en #6 stödhylsa behöver du. //AA
3 svar · 986 läst
·
J
jonaserik: Jepp så måste det bli för att förvärma till VVB.
2 svar · 635 läst
·
J
jonaserik: Brytaren sitte rpå tvären och skit samlas i röret och brytaren, här kan du se hur man gör rent, glöm inte att rensa röret från brytaren till röret till höger. https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/ EDIT samt kolla upp så det finns luft i kärlet, under plasten sitter det en bilventil och peta på piggen, ska komma luft, kommer det
2 svar · 1,4k läst
·
I
Iho: [citat] Tack för snabbt svar! 👍
21 svar · 6,7k läst
·
J
Josth: Tycker alla nya blandare har så smala röranslutningar så det borde vara nr 1. Men det krävs säkert nya klämringar som passar till den kopplingen du har.
1 svar · 874 läst
·
Krilleman
Krilleman: Kulventilerna i sig är det inget fel på. Armatur Johnsson, ett kvalitetsmärke från förr. (Armatec heter det idag) Men som vanligt skall kulventiler manövreras löpande. Gärna en gång/år för att funktionen skall upprätthållas. Jucka försiktigt fram och tillbaka så kan det släppa... Och ja, jag håller med tidigare talare, ser ut som avlopp av modellen limmade äggskal...
2 svar · 1,0k läst
·
A
arcile: Hej, Har ett fritidshus norrutöver utan vintervatten, där vi under sommaren kopplar in en hydrofor till det bräckta vattnet i viken utanför till dusch och disk och så vidare. När vi vintrar stugan så kopplar vi bort den och tar upp slangar från viken, öppnar kranar så ingenting ska frysa. Det är ju alltid en del meck att ta fram den, lägga ner slangarna i vattnet, trycksätta, osv.
0 svar · 447 läst
S
Saltvatten: Hej Vad gäller enligt Säker vatten när inkommande vattenledning och vattenmätare ska placeras i varmgarage utan golvbrunn? Som skyddsrör för vattenledningen tänkte vi använda avloppsrör som fortsätter ut utanför grunden i enlighet med kravet. Hur är det med vattenmätare då? I garaget finns ju ingen golvbrunn ( ve och fasa ) vilket ställer till det för mig när jag läser kraven i
0 svar · 1,0k läst
I
It01daniels: Tack för många bra svar och synpunkter, det har varit ett bra stöd i tankeprocessen 🙂. Jag ska kontakta en rörmokare och se vad de säger, viktigast är ändå att få till en säker lösning.
32 svar · 12,1k läst
·
N
Natalie 80: Jag har bett om offert av flera rörmake. Det verkar precis så som du säger.
3 svar · 1,1k läst
·
H
highstream: Testade och det stämmer, ett för avlopp och ett för dränering/stuprör Tack 👍
2 svar · 643 läst
·
Violina
Violina: Herrej...
9 svar · 1,4k läst
·
Violina
9 svar · 1,4k läst
·
R
Ring: [citat] Precis.. Och på verktygsforumet har förmodligen de flesta ett gäng av dessa.... Bara för att de är Knipex...
12 svar · 2,6k läst
·
TRJBerg
TRJBerg: [citat] Låter nästan som sabotage av förre ägaren.
16 svar · 10,6k läst
·
K
Kajja: Behöver backspola spetsen som är nedslagen 12 m längden på pm slangen är ca 13 m 32 mm Tänkte köpa en bensindriven vattenpump och ha en enkubikstank att ha vatten i.När spetsen vart nedslagen för en massa år sedan så användes en bensindriven vattenpump o 3 kubik vatten att spola rent spetsen med och jag har för mig att dom sa att ibland får man backspola Någon som vet om det
0 svar · 409 läst
U
Uppner: [citat] Juuust det, nu var det jag som inte tänkte hela vägen. Lätt att fastna i en tankebana och inte alltid se möjligheterna. Du har helt rätt, detta skulle definitivt kunna vara en lösning, tack!! 😀
16 svar · 3,5k läst
·
T
Timmermannen77: [citat] Ja,jag tror ju inte du kommer ångra dej när du är färdig med ditt nya badrum. Att du bytte rören. Ett fördelarskåp låter ypperligt, då har man kol på grejerna. Lycka till 😉
4 svar · 657 läst
Eklundh
Eklundh: Då är arbetet utfört och det blev till slut en övergångskoppling Flexibel Fernco 98-114 mm som blev den bästa lösningen för mig. Det som tog allra längst tid för mig i detta jobb var att få loss det vertikala röret, slutade med att jag tog fram vinkelslipen och kapade muffen längsgående (hade tyvärr inget bra blad till tigersågen som bet på röret). Eftersom man inte är VVS:are
1 svar · 1,0k läst
·
J
Josef9191: [citat] När vi öppnar varmvatten då blir det mer grönt än kallt vatten. Jag stängde hela värm vatten för att kontrollera om vatten blir grönt. Det ör bara lite grönt när man har bara kallt vatten på.
34 svar · 2,7k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Läste du vidare? Tex inlägg #5-6?
27 svar · 4,4k läst
N
Nygge72: [citat] Okej. Men det har jag sett många billigare är. Började dock fundera om det är en fmm blandare jag har
6 svar · 2,3k läst
·
D
Daniel 109: Ja, om det orsakar problem. Men det finns ju i allmänhet inget problem av ett sådant tapp. Precis som här.
93 svar · 24,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: I min förening så försöker vi flytta skarvarna till badrummen om möjligt. Ofta är det rätt enkelt eftersom folk älskar inbyggd takbelysning i sina nya badrum så de sänker de takhöjden från 3,6 m med ett nytt innertak. Och där finns då ett utrymme som är våtrumssäkrat för att lägga ledningsskarvar i
8 svar · 1,1k läst
Fario
Fario: Det tog en stund att demontera de gamla delarna. [bild] Jag kunde kapat dem med vinkelslipen men vill gärna testa att demontera så helt som möjligt. För att få loss gängorna fick jag värma, innan var det omöjligt att få loss dem. I alla fall med en kraft som inte gav mig blodstörtning eller drog loss rören på insidan. [bild] [bild] Jag stack in ett isoleringsrör i det gamla
1 svar · 1,3k läst
·
E
eva aurell: Ja komplicerat när man har två hus med två kök, men bara vill koppla in det ena initialt. Om de låter en koppla på vatten till bara det då. För egentligen har man ju 2 år på sig att koppla in öht, det hade ju känts vettigt att ha två år på sig totalt även om man bara kopplar in det ena. Men jag är rädd att de ska säga allt eller inget vad gäller påkoppling.
6 svar · 2,1k läst
F
f10l: [citat] Tack så mycket!
4 svar · 2,1k läst
J
jenslovgren: [citat] Ja den är lokaliserad. Jag har dålig koll på hur mycket flöde det bör vara ut från utloppet. Det "sipprar" som mest, vissa gånger så kommer inget vatten alls när jag kollat till den. Tack för bra tips igen, får försöka kontrollera imorgon om det är stopp i utloppet/dräneringen. //Jens
4 svar · 2,7k läst
·
M
mogge_73: Den som ger upp har förlorat! 😄 Ska försöka förklara så enkelt som möjligt. järn+syre=rost rost är järn som oxiderat. Tänk dig strösocker, i vatten kommer sockret lösa sig, man kan inte längre se att det finns socker i vattnet. Detta är järn i sk. FE II (syrelöst) form. Tillsätter man syre förvandlas sockret (järnet) till strösocker sk. FE III utfälld form. Har man borrad
74 svar · 30,2k läst
·
H
Harald Blåtumme: Borrade just ett 25mm dräneringshål i en stor gammal gjutjärnsgryta ca 15 mm tjockt extremt hårt gods i botten, det ska bli en odlingskruka. Vanliga HSS-borrar bet inte alls, fick ta en Hilti TE-CX hammarborr och slagborrade mig igenom med ett litet mindre hål först. Inga problem med den borren eftersom den är designad för håltagning i armerad betong, bara att man ser till att det kyls
6 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.