Vatten & Avlopp
BirgitS: [citat] Borde inte vara några konstigheter att stoppa in ballofixer på olika rör i diskbänksskåpet, det är ju vanligt. Det finns olika typ av vattenlarm som ofta rekommenderas för att öka chansen att små vattenläckage upptäcks tidigt. Sen är det förstås inte förbjudet att ha golvbrunn i kök men det är inte normalt, inte ens i nyproduktion.
rsa: Hade fogskum hemma. Bort med den gamla proppen. Sprutade in rikligt med fogskum i röret och snsbbt in med en prop för att förhindra att allt åker ut med vattnet innan det expanderar. Hoppas det expanderande rätt trots att en del blandades med vatten. Det som åkte ut och ner i brunnen expanderande trots att det låg i vattnet. Nu är det i varje fall tätt så när som på en liten droppe
Henke_01: Jag har råkat ut för ett litet problem med vattnet i mitt fritidshus. Det började helt plötsligt när jag stod och diskade och satte på vattnet för att skölja av disken, då hoppade vattenkranen till (precis som det brukar göra när det är luft i vattenledningarna) och sen startade vattenpumpen och det var som att den inte kunde pumpa upp nåt vatten och sen började även låta och
Krilleman: Den grönmarkerade sitter fast på ventilen likt min andra bild.
Smed242: En gödselplatta låter väl mer rimligt i anslutning till kohagen. De andra betongbitarna kan ju vara kanten, som välts/fallit.
Vector: Skräp i blandare.....
HasseTeknik: Du glömde inte kvar någon tillfällig täckbricka vid anslutningen av kallvattenröret ? Är ventilkäglan för kallvatten rörlig eller har den fastnat ?
snaggletooth: [citat] Nej, ingen tejp, möjligtvis lite Locher-pasta, men det varierar beroende på vem man frågar. Ja, "röris" gör så här. Men du borde nog anlita en "röris" istället tror jag, en vattenskada skojar man inte bort så lätt....
Sibirien: Jag har en Tapwell 5200 takdusch. När jag drar på varmvattnet blir det lägre tryck. Jag har demonterat och rengjort termostatinsatsen och har även bytt den en gång för ett par år sedan. Nu var den inte igensatt och såg bra ut. Är det någon som vet om 5200 har filter/silar vid inkommande vatten som kan vara igensatta? Jag vill gärna slippa skruva ner alltihop från vägen och upptäcka
Anders Hising: [citat] Hej, Kom tillbaka till fritidshuset på lördag kväll. Jag öppnade sedan ventilen för inkommande vatten till VVB och varmvatten kranen i gästhuset. Lite luft kom och när bara vatten kom ut stängde jag kranen. Efter 45 min var beredaren fylld. Jag tryckte då på återställningsknappen som satt mycket riktigt under VVB. Jag satte sedan på strömmen till VVB. Märkte att den lät
AG A: [citat] Då du nu har åkt hem, har du inte någon glädje av informationen. Men jag tänker om någon annan kanske läser tråden. Den cylinderformade bruna saken, med blått lock, är bara ett vattenfilter. Den grå fyrkantiga lådan, är tryckströmbrytaren. Sista bilden med den stora cylinderformade saken, var hydroforen, och manometern.
Drömmensomblevsann: Vi vet inte om filtret någonsin varit inkopplat eller bara köpt och ditställt för att börja användas vi kan ju tyvärr inte fråga någon inte heller fråga om vattenprover tagits. Vi kommer ta prover givetvis men misstänker inget farligt/dåligt. Vi har ännu inte flyttat dit utan just nu hyr vi en gård med liknande läge på landet och vi har tagit vattenprover flera gånger och de har
Krilleman: Jaha, det var 8mm. Då behöver du 8x1mm stödhylsor. 👍 Miss av mig.
Jagheterinteolof: Long story, men det låg nåt ton ved där brunnen fanns av nån anledning. Efter jag flyttat all ved, staplat upp den igen och frigjort brunnen och lyft det astunga brunnslocket och lyft upp bottenventilen såg jag inga uppenbara fel (inget grus i den eller så). Jag vet ju inte vad jag pysslar med här haha. Men den kanske behöver bytas ut. Är det lurigt? Behöver man greja med en massa
ricebridge: Börja med att vresa dän den gamla klämringen. Använd polygrip.
P.O.: Hej igen Nu vet jag mer. Vatten pumpen är troligtvis inte trasig, inte heller hydropressen. Jag testade att stänga av vatten pumpen under natten och nästa dag så var vatten strömmen normal samt att hydropressen fylldes på, dock var vattnet brunt i början. Allt verkade vara som vanligt fram tills kvällen då det började hosta igen. För mig så verkar det som att tillrinningen av vatten i
glomde: [citat] Kunde skruva i den rätt många varv till med ditt trick men kommer fortfarande vatten när jag luftar 😞 Det kommer även vatten ur returen när jag öppnar "locket/mutter" där den sitter. Hur långt ner ska returen gå att skruva ner egentligen
Krilleman: I bjälklag går det väldigt bra med bredare hålband och träkloss. Fungerar finemang! En vanlig lösning som mängder med rörisar använder sig av.
BSOD: [citat] Man kan ju alltid prova att ta isär, göra rent, se om den börjar fungera igen. Annars byts mot en ny från t.ex..jula eller biltema eller.liknande. Typ denna: (är inte säker på att den passar rakt av, har ingen aning om dina rördimensioner) https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/pumptillbehor/tryckstrombrytare-710508/
Claes Sörmland: [citat] Vatette har designat dem för just det ändamål som du eftersträvar. Ingen planadapter krävs för denna del. Har använt dem själv.
Stefan N: Jag skulle ta bort allt ink ballofixen och sätta dit en ny med rätt anslutning direkt istället för allt det där joxet.
gusvo085: Fryssäkra kranar har avstängningen på insidan av väggen även om vredet ärpå utsidan. Du har alltså kanske 20 cm från ventilen timmar utsidan av väggen, på dessa 20 cm kan du ha en läcka...
karlmb: Har en 110l Thermia från 1965. Nu behövs en ny elpatron, men det verkar inte finnas några alls till Thermia ? Ngn som vet var det säljs alt vilka som passar ?
Tompafix: [citat] Tror det det är justerskruven för radiatorflödet om du har 1-rörs system. Kan vara så att du måste tömma hela systemet för att kunna plocka bort elementet.
fixarpelle: [citat] Jag använde vanliga avloppsrör. Jag har inbyggd väggtoalett och avloppsstam till ovanvåning i väggen med en säng direkt mot samma vägg på samma ställe på andra sidan och därför funderade jag på ljuddämpat. Även med vanliga avloppsrör och fixtur i väggen så låter det väldigt lite och är inte störande trots att det endast är en spånskiva i mellan.
hempularen: Helst skall man ha lite smörjmedel på gummipackningen eller röränden. Diskmedel duger.
Olofsson89: Hej! Har en ny IFÖ Silia och 110mm rör ur golv. 7924929 följer med toan. Ska 110 röret kapas typ 10mm över golv? Får inte ihop det annars. Hittar inga monteringsanvisnigar. Mvh Erik
Demmpa: Det är inga problem, gäller bara att det blir rätt lutning mm. Exakt vilka delar som behövs beror på hur avloppet går idag och var man kan koppla in sig.
saiter: Okej så du har ett kopparrör. Då är det en #8 men med utvändig gänga som passar i #9 Även en #6 stödhylsa behöver du. //AA