4 013 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Bakfall på avloppsrör i nybyggt
Vi byggde nytt hus för 3 år sen och har från första början haft problem med avloppen. Det har runnit dåligt lite varstans i huset. Men det var inte förrän nu i våras då det svämmade över i både köket och tvättstugan som VVS-företaget tog tag i problemet istället för att fortsätta komma med svepskäl och köpa sig tid. De filmade ner i avloppet i tvättstugan och hittade först en stor skruvmejsel som täppte till hela röret, men det var tyvärr inte det enda problemet. Det var bakfall på en sträcka i tvättrummet vilket troligen orsakade de övriga problemen i huset.
Första förslaget på åtgärd som vi fått är att tömma hela tvättstugan, hacka upp golvet (med golvslingor) och återställa allt efter att de rättat till felet.
Nu har de även kommit med ett annat förslag - att gräva en tunnel utifrån och in, alltså borra sig in i den gjutna plattan. Och på så sätt främst skona värmeslingorna antar jag. Jag har aldrig hört talas om att man borrar sig in från utsidan tidigare... känns riskabelt.
Inga av alternativen känns helt bra, känns som att man borde kräva skadestånd av VVS-företaget vilket som, även om de rättar till problemet.
Har ni erfarenhet eller råd att ge i vårt fall?

Första förslaget på åtgärd som vi fått är att tömma hela tvättstugan, hacka upp golvet (med golvslingor) och återställa allt efter att de rättat till felet.
Nu har de även kommit med ett annat förslag - att gräva en tunnel utifrån och in, alltså borra sig in i den gjutna plattan. Och på så sätt främst skona värmeslingorna antar jag. Jag har aldrig hört talas om att man borrar sig in från utsidan tidigare... känns riskabelt.
Inga av alternativen känns helt bra, känns som att man borde kräva skadestånd av VVS-företaget vilket som, även om de rättar till problemet.
Har ni erfarenhet eller råd att ge i vårt fall?
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Vad hände sedan? Vilken lösning blev det?M Maskros81 skrev:Vi byggde nytt hus för 3 år sen och har från första början haft problem med avloppen. Det har runnit dåligt lite varstans i huset. Men det var inte förrän nu i våras då det svämmade över i både köket och tvättstugan som VVS-företaget tog tag i problemet istället för att fortsätta komma med svepskäl och köpa sig tid. De filmade ner i avloppet i tvättstugan och hittade först en stor skruvmejsel som täppte till hela röret, men det var tyvärr inte det enda problemet. Det var bakfall på en sträcka i tvättrummet vilket troligen orsakade de övriga problemen i huset.
Första förslaget på åtgärd som vi fått är att tömma hela tvättstugan, hacka upp golvet (med golvslingor) och återställa allt efter att de rättat till felet.
Nu har de även kommit med ett annat förslag - att gräva en tunnel utifrån och in, alltså borra sig in i den gjutna plattan. Och på så sätt främst skona värmeslingorna antar jag. Jag har aldrig hört talas om att man borrar sig in från utsidan tidigare... känns riskabelt.
Inga av alternativen känns helt bra, känns som att man borde kräva skadestånd av VVS-företaget vilket som, även om de rättar till problemet.
Har ni erfarenhet eller råd att ge i vårt fall?
![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden