Vatten & Avlopp
fuentes: [citat] Ok! Ett alternativ är ju att bygga en isolerad ”tillfällig vägg” i ditt (och mitt kommande) pumphus. Jag tänkte bygga ”onödigt stort”. Kanske förvara trädgårdssaker på andra sidan väggen. Eller något. Ett andra alternativ (för mig) är att på något sätt utöka pumpgropens utrymme.
xxargs: lite sent men förslag på tråd att dyka ned i: https://www.byggahus.se/forum/threads/www-billigtminireningsverk-se-erfarenheter.278929/ Och är en lång tråd med den här typen av verk (inklusive smutskastning av konkurrerande leverantörer i första 1/3-delen av tråden vilket blir rätt uppenbart när man kommit till 2/3-delen av tråden) och man bör kanske försöka gå igenom hela tråden
xxargs: Luft och koldioxid (från när kalciumbikarbonat omvandlas till kalciumkarbonat och bildar pannsten på dina varma elementslingor vid hårt vatten) avgår ur vatten och samlar sig i toppen av beredaren när vattnet värms upp, trots att det är under tryck, mer luft/gas ju varmare beredaren är ställt. Röret inne i beredaren som går till nära toppen för att suga varmvattnet kommer att slurka
mexitegel: Vattenmätarplatsen ska utföras enligt vad som står i ABVA, dvs ditt avtal med va-bolaget. Det kan variera lite men typiskt gäller dessa mått: [bild]
Teresestridsberg: Hej, Jag behöver lite hjälp med hur jag går vidare i bytet av termorstatblandaren till min tapwell. Kranen droppar nämligen. Gick hyfsat bra i början men nu kommer jag inte längre då allt sitter fast. Hur många våld ska man ta till? Bifogar en bild på dit jag kommit. Jag har testat att skruva loss med polygrip både på den främre lilla och den bakre, ni ser märkena 🫣. Men allt
Krilleman: [citat] Absolut så går det. Men varför krångla till det?
Mazen: [citat] Du har rätt.. är nog enklast iaf. Får bara komma över att inte använda Vatette hela vägen.. men passar deras kulventil på den länkade konsolen? För en sådan är tänkt att monteras på utgående. Och vad ska man använda som passbit i väntan på den nya mätaren?
tergo: [citat] efter 1987 innan 1987 stod där inte gustavsberg på plasten
Demmpa: Är det säkerhetsventilen som läcker? Om det inte hjälper med att motionera/spola igenom säkerhetsventilen så är det byte av den. Kan även vara idé att försöka rengöra beredaren inuti, kan vara olika avlagringar som lossnar och sätter sig i säkerhetsventilen.
Totte_S: [citat] Man kan tolka det som båda… Det är ju rätt vanligt att det sitter en flödesbegränsare i kranens utlopp/sil eller vad nu det fiffiga namnet på delen är. Då kan det ta irriterande lång tid att få fram varmvattnet till tappställen långt från vvb. Hittar man en sil/flödesbegränsare som passar med högre flöde så får man fram varmvattnet fortare. Tänker att det kanske är
Krilleman: [citat] Tveksamt om dessa "rostfria" buntband är av högre kvalitet i normen för rostfritt... Finns syrafasta så är det ju helt klart ett alternativ. Edit: Ja dom finns... https://www.ahlsell.se/products/el/installationsmateriel-11-18/15-fastmateriel/buntband-och-tillbehor/buntband/1516653/ GEM-vikten ser ju väldigt trevlig ut då den inte har annat material än betong och gummi!
Erik Svensson2108: Det här är det enda jag hittar men den sitter över var jag tror avloppsröret går och rätt nära huset, så jag antar att det inte har med vattnet att göra. Blir till att köpa en metalldetektor o leta brunn? [bild]
NielsLarsen: Hej Finns där några som har någon kännsla av kostnaden att dra ny/drag om avlopp och vatten till ett kök? Vi vill gärna flytta köket in i vardagsrummet, men vi måste ha vatten och avlopp ditt. Det är ca 6 m mellan det befintliga avlopp och var det nya avlopp skall vara. huset står på en oisolerad betongplatta från 70-tallet: [bild] Huset skall totalrenoveras, så alla golv skall bort,
robert_m: [citat] Har du serienumret på diskmaskinen så är det enkelt att hitta rätt på elux hemsida.
Kapsyl: Alltså larm, måste det vara något elektriskt? När jag lade ner en 6 kubiks tank för länge sedan skippade jag larm och satte istället en enkel nivåmätare på tanken. I tanken finns en liten flytboj, typ som man har till småbåtar. I bojen sitter ett rör som går igenom en genomföring vid tankstosen. På utsidan tanken på röret är en liten röd boll fäst som semafor. När tanken är
Linus Larsson: Jag behöver hjälp med att få fram rätt kopplingar för att koppla in vattenfilter hemma. Jag har ett LK vattenmätarskåp och kommer gå ut till filtren från vattenmätarkonsolen (använder inte vattenmätare) koppling är lekande mutter G25. Jag vill ansluta ett PAL-rör 20 mm till G25. I andra änden av PAL-röret som kommer sticka ut ur väggen ovanför vattenmätarskåpet ska
MagHam: Mitt befintliga går igenom sulan, eller rättare sagt genom mur-stenarna som ligger precis på sulans breddning.
tergo: tapwell borde stå för självrisken på vattenskadan oxså
Tony_Nygren: Nu är det hela löst. Den som läckte pluggade jag, och den bredvid bytade jag till en nyare ventil. Slutet gott!
JohannaAG: [citat] Hej, jag flyttade till en annan lägenhet pga jobb så hann ej genomföra någonting :) Hoppas du löser det!
Ironside: Tack, blir till att efterfråga lite offerter då. I detta fallet får man troligen också hugga upp lite av golvet för att kunna koppla på avloppet. Vad jag förstår vill man ha ett filter med både flödeskontroll och backventil? Något mer man bör tänka på? Notera, vi har ingen egen brunn utan får vårt vatten från kommunens vattenverk som också mätvärdena kommer ifrån.
bergback: Vad hade ni för hårdhet på råvattnet, angivet som totalhårdhet dH eller tyska hårdhetsgrader på analysen?
goldfish1977: Jag bor i ett hus från 1974 och det är oklart om/när spolning av rör gjorts. Jag skulle därför vilja kontakta något företag som kollar rören och ev. spolar dem om det behövs, alternativt gör en bedömning om man behöver reline:a eller byta. Är det någon som har tips på i vilken ordning man ska göra ovanstående och tips på var jag kan hitta företag som inte är några skojare?
Gabbie B: [citat] Önskar jag kunde uppdatera trådstarten, men problemet är löst! Det var ett filter under krandelen på röret som var igengeggat, stängde av vattnet och skruvade loss och rensande och nu är allt ok igen. Ber om ursäkt för dumma frågor, sitter helt ensam här ute i skogen och har ingen annan att fråga och har verkligen inte råd med en rörmokare så blir lite nervös när nåt
GK100: Riktigt dåligt för livslängden på konventionella UV-källor är att manövrera dem till-från även lågfrekvent som tex per dygn. Och sen även se till att man förreglar så de inte är till utan flöde genom. Verkan om man har rätt spektrum kan man gissa lite kring om man vill den är i princip tillräcklig för bakterier man har i brunnen. För TS om det ordnas cirkulerande delflöde mot
joasag: Insåg att denna avstängning stänger av helt. Så får tänka om och köra på denna typ utan avstängning: https://www.bauhaus.se/mellankoppling-trio-perfekta-med-avstick-g15?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner Och ha en separat kulventil, tex. denna: https://www.bauhaus.se/avstangningsventil-wc-trio-perfekta-g15xg15 Tyvärr är vredet väldigt litet här, går det