1 276 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Trög spolning
Hej, vi har nyligen fått problem med spolningen i huset. På båda toaletterna stiger vattnet väldigt mycket vid spolning för att sedan sakta sjunka till normal nivå.
Spolar jag på toaletten bredvid duschen ser jag även att vattnet i duschens vattenlås stiger för att sedan sjunka. Om jag tömmer vattenlåset i duschen eller tar bort den helt så fungerar allt som det ska. Har även hällt flera hinkar vatten i både toalett och dusch. Så länge vattenlåset ej sitter monterat i duschen så spolar den undan allt som vanligt.
Jag misstänker avluftningen till systemet, eller vad tror ni? Känns väl inte som stopp i avloppet då allt fungerar med vattenlåset demonterat så luft trycker på?
Spolar jag på toaletten bredvid duschen ser jag även att vattnet i duschens vattenlås stiger för att sedan sjunka. Om jag tömmer vattenlåset i duschen eller tar bort den helt så fungerar allt som det ska. Har även hällt flera hinkar vatten i både toalett och dusch. Så länge vattenlåset ej sitter monterat i duschen så spolar den undan allt som vanligt.
Jag misstänker avluftningen till systemet, eller vad tror ni? Känns väl inte som stopp i avloppet då allt fungerar med vattenlåset demonterat så luft trycker på?
Jag kan dock spola vatten rakt ner i duschens avlopp (med vattenlåset borttaget) och samtidigt hälla en stor hink med vatten i toaletten 1m ifrån duschen utan att det börjar stiga. Hör samtidigt att det forsar ner i avloppet utan att ”samlas”. Känns ju som att det inte är stopp någonstans, eller tänker jag fel?D Dilato skrev:
Ok, men en avluftning blir ju knappast tät bara sådär, det är ju ett eller flera rör som sitter på stammen i direkt kontakt med luft?V Villa1981 skrev:Jag kan dock spola vatten rakt ner i duschens avlopp (med vattenlåset borttaget) och samtidigt hälla en stor hink med vatten i toaletten 1m ifrån duschen utan att det börjar stiga. Hör samtidigt att det forsar ner i avloppet utan att ”samlas”. Känns ju som att det inte är stopp någonstans, eller tänker jag fel?
Men då får du leta reda på avluftningen och kolla....
Vakuumventilen såg OK ut.. även med den demonterad kan jag spola som vanligt från alla ställen. Men med den på får jag övertryck igen och vattnet stiger. Då måste det väl som nämnt vara stock någonstans och det enda som hjälper är lite luft för att få tillräckligt med flöde att dränera allt i normal takt, men utan ”hjälp” - så som det är tänkt att fungera - räcker inte pga hinder i flödet?
Vacuumventil vet jag inte vad den gör i detta fallet, jag har aldrig haft någon i mina avloppsrör vad jag vet.
Vacuumventil släpper ju bara in luft, inte ut.
Jag har haft det i tillloppsrör för att förhindra sifoneffekt men aldrig i avlopp.
Ditt problem är ju det motsatta, att luften inte släpps ut så du får övertryck i vätskan som då gör att nivån stiger i brunnar..
Jag kan ha helt fel men nog tycker jag att problemet är att det inte rinner undan tillräckligt fort...
Jag har haft det i tillloppsrör för att förhindra sifoneffekt men aldrig i avlopp.
Ditt problem är ju det motsatta, att luften inte släpps ut så du får övertryck i vätskan som då gör att nivån stiger i brunnar..
Jag kan ha helt fel men nog tycker jag att problemet är att det inte rinner undan tillräckligt fort...
Redigerat:
Ja precis, jag ska försöka rensa imorgon..D Dilato skrev:Vacuumventil vet jag inte vad den gör i detta fallet, jag har aldrig haft någon i mina avloppsrör vad jag vet.
Klicka här för att svara