H
Harald Blåtumme: Borrade just ett 25mm dräneringshål i en stor gammal gjutjärnsgryta ca 15 mm tjockt extremt hårt gods i botten, det ska bli en odlingskruka. Vanliga HSS-borrar bet inte alls, fick ta en Hilti TE-CX hammarborr och slagborrade mig igenom med ett litet mindre hål först. Inga problem med den borren eftersom den är designad för håltagning i armerad betong, bara att man ser till att det kyls
6 svar · 3,2k läst
J
jonaserik: Det med att kopplingar går isär vid frysning har jag sett tidigare. Isen spänner i kopplingen och på sidorna om den. och klämringen orkar inte hålla emot i sidled. Som sägs så har det funnits vatten i rören. är det inte självfall ut, så ett tips blir att öppna en del kopplibgar som är på lägsta nivån. Klart att det kan komma vatten som måste tas om hand i bunke/hink om det inte
24 svar · 3,9k läst
E
Edlunn: [citat] Byt element!
1 svar · 1,3k läst
·
C
cpalm: [citat] Kolla: https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/43 Jag gjorde som det var gjort tidigare och satte rensluckor på varje stående stam, samt rensrör precis utanför fasaden. Men jag rationaliserade bort rensbrunnen i inre änden av den liggande huvudstammen. Återstår väl att se om det var ett misstag, men den gick helt enkelt inte att få till på något vettigt sätt
5 svar · 1,0k läst
F
fri.liv: Har en stensatt brunn som jag använder i ett 150 år gammalt torp, har funderingar på hur jag både snyggt och smidigt ska göra en kant runt för att hålla brunnen fri från löv m.m som lätt blåser ner. Har ett provisoriskt trälock sedan ett par år så att hålet inte är helt öppet, har också tömt och skrubbat rent brunnen ett par gånger. Idag tar jag upp vatten med hink och rep som
0 svar · 1,3k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det är garanterat R15 denna. I och med att den är tätad med lin (och pasta) är det konisk rörgänga. G15 är cylindrisk och tätas med packning eller klämring. Det är dock G15 invändig i ventilfästet
5 svar · 1,1k läst
·
T
Trrttsch: Hej! Hur effektivt är ett partikelfilter typ Blå Björn mot järn och mangan? Är det kolfilter eller bomull i så fall man behöver? Det finns ju speciella järn/ manganfilter men de är ju mycket dyrare.
0 svar · 777 läst
G-83
G-83: [citat] Om Leifiskåne är den jag tror så var jag med på samma projekt. Man dränerade inte ur myren då den låg långt bort. Det man gjorde var att ändra riktning på vattnet som kom från myren så det rann ut i ett dike 100 meter längre upp än tidigare. Detta påverkar inte myren alls då den som sagt ligger någon km bort. Den metod som användes i detta fallet är den effektivaste
20 svar · 5,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Alternativet är att dra en sugledning. Eller som redan nämnts, leda ned avloppsvattnet från huset på höjden och lägga slamavskiljaren på plan lägre mark som kan nås med slambil. Kan ju lösas med servitut om man inte har egen mark men en granne som är förhandlingsvillig.
4 svar · 1,9k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ja, de gav priset 1599 kr utan ROT-avdrag så det är det pris ni har kommit överens om och ska betala. du hade ett fast prisavtal.
2 svar · 1,5k läst
·
S
Sleepmaskinen: Tack för svar! Det blev en klämringskoppling 10/15, egentligen borde man ju ha en kulventil där men orkade inte med det nu...hoppas det blev rätt, det är torrt iaf 🙂 Hur viktigt är det att det är samma märke (Vatette) även på klämringskopplingen? Nu fanns det inte hos de stora kedjorna här tyvärr.
3 svar · 868 läst
·
Krilleman
Krilleman: Det är FMM kopplingssystem du har monterat på befintliga kopplingar, det är inte någon form av blandarfäste tråkigt nog. Det finns "konavdragare" att köpa om så behövs, produkter för detta på sidan 18. http://www.e-magin.se/paper/c1kv1g0d/paper/1#/paper/c1kv1g0d/1
3 svar · 959 läst
·
Thyselius
Thyselius: [citat] Fint, och tack för hjälpen. Nu måste det handlas och tappa ur värmesystemet 🥳
8 svar · 815 läst
·
MultiMan
MultiMan: [MEDIA=youtube]aThPCCvVGAg[/MEDIA]
18 svar · 7,4k läst
T
Thullen: Ser likadant ut som i vårt förra hus från 60-talet. Om det är samma så är spygatten (brunnen utanför garaget) kopplad direkt till brunnen inne i garaget, som sedan i sin tur är kopplad till avloppsstammen ut ur huset via en rensbrunn. Så kort sagt ja allt vatten från brunnen utomhus leds först in i huset innan det går ut i avloppet, inte kopplat till nått dagvattensystem. Se till att
17 svar · 2,8k läst
·
Juan Pablo
Juan Pablo: Tusen tack!
2 svar · 551 läst
·
Juan Pablo
2 svar · 551 läst
·
L
Lamarider: [citat] Tack, japp, jag trodde det var en annan typ av ventil men du har helt rätt.
2 svar · 753 läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Där jag bor kostar det minst 300 000 kr att ansluta till kommunalt VA (då har jag inte räknat in kostnaderna på den egna tomten) och värdena i husen som har anslutits har inte gått upp så mycket. Man ser ingen skillnad på priserna för egen brunn och kommunalt VA i området. Dessutom så är de löpande kostnaderna mycket högre med kommunalt VA. Det går inte generalisera och
90 svar · 18,7k läst
·
W
widb3rg: Hej! Håller på och grejar i sommarstugans badrum. Undrar om det finns en anledning till att det är utformat just så här. Känns som att det kanske är onödigt högt. Det är ca 60 cm upp till kopplingen på inkommande vatten. Hur skulle detta kunna gå att lösa på ett snyggare sätt?
0 svar · 555 läst
·
cashew75
cashew75: Hej, Tack för snabbt svar. Då kan jag slappna av. Den gick i klämkopplingen utan problem. Men är mer spänd än den var tidigare.
2 svar · 855 läst
·
tippz
tippz: [citat] Jag gjorde som jag tänkte, drog 75mm från diskbänksskåp genom vägg till brunn och dockade an röret mot brunnen. Har funkat bra hittills.
4 svar · 2,2k läst
ullet
ullet: Finns inspektionsluckor för ingjutning, kanske en sån hade kunnat vara en lösning. Då kan du flyta upp golvet till en jämn nivå men ändå komma åt brunnen under vid behov. [bild]
1 svar · 1,9k läst
·
S
Sputnic: Tack för svar. Tycker det är märkligt att det inte går att finna bra mått tex i sidled hos WC-tillverkaren. Jag har inte köpt någon stol ännu.
2 svar · 855 läst
·
S
Stockholms: [citat] Japp, tog ut det. Var fullt med allt möjligt konstigt och packningen fanns knappt kvar.. Förklarar nog stoppen! Beställde ett nytt nu🙏
9 svar · 2,8k läst
·
Tomture61
Tomture61: Den får det bli https://www.kamstrup.com/se-se/vattenlosningar/smarta-vattenmatare/meters/multical-21
7 svar · 1,2k läst
·
S
skydiver: [citat] Så ditt system skulle se ut så här: - 13m PEX 20 mellan BVP och kök: 2,3 liter vatten - 15m PEX 20 mellan badrum och kök: 2,7 liter vatten Om du då inte har VVC igång så kommer du att ha 5 liter vatten att spola innan du får varmvatten i fördelaren i badrummet, plus ytterligare lite inom badrummet. Med en normal blandare innebär det åtminstone 40 sekunder väntetid beroende
8 svar · 1,5k läst
·
To66e
To66e: [citat] Tusen tack, rätt !
2 svar · 1,0k läst
·
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Gänga tillbaka? Hur tänkte Du då?
11 svar · 3,4k läst
·
ricebridge
ricebridge: Ja.
1 svar · 1,0k läst
·
Thyselius
Thyselius: [citat] Ja, kanske... jag tänkte att det inte skulle behövas då det fortfarande gällde samma sak 😅 Och inte belasta forumet med fler trådar 😂
20 svar · 4,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.