Jag har nyligen fått kommunalt vatten indraget och tog i samband med detta bort den tidigare hydroforen och tanken är att sätta in en mindre hydropress och sedan sätta en ny vattenutkastare för det egna brunnsvattnet och även något sätt att kunna tappa upp vatten inomhus (vid hydropressen).
Jag tänker mig en något i stil med en glasfiberhydropress som jag kan ställa på en vägghängdhylla och är inne på Wellmate 60-liters:
https://billigtvvs.se/vattenpumpar/...embranhydrofor-hydropress-glasfiber-60-liter/.
Utkastare utomhus tänker jag mig en frostfri från t.ex FMM:
https://www.fmmattsson.com/sv/tradgardskranar-spolblandare-och-diverse-kranar/42930400
Jag har kvar delar från den tidigare installetionen:
* backventil (det sitter en nere vid pumpen också) - några år gammal
* tryckströmbrytare, Telemechanique - vet inte hur gammal, minste 16 år då den inte bytts sedan jag flyttade in 2008) men gissningsvis bra mycket äldre
* säkerhetsventil - ålder antagligen som tryckströmbrytaren
Jag har även några andra delar som har stått ute under vintern - vet inte om man vill använda dem:
* en manometer med lite rostfläckar - om den går att få dit.
* en kulventil som ser ganska bra ut och går lätt att vrida, bara lite rost på själv handtaget
Vattnet utifrån kommer in i en gammal 32 mm PEM.
Det jag funderar på:
1. Vad är lämpligt för att kunna tappa vatten inomhus? Det är tänkt att främst vara reservvatten om kommunen stänger av och man vill ha till toaletter osv. Skulle vara bra att kunna ansluta trädgårsslang utan allt för mycket bekymmer.
2. Några av de gamla delarna man bör byta eller är de OK för en ny installation?
3. PEM hela vägen till hydropressen eller övergång till koppar så tidigt som möjligt?
4. Något uppenbart jag saknar? Ett T-rör för anslutning till hydroforen förstår jag.