H
hensvik88: Någon som vet om det går att tejpa om spruckna tankar ( sönderfrusna ) . Undrar oxå vad det är för tryck i tankarna ?
0 svar · 398 läst
T
top_boy: [citat] Jaså, så det är inte ens en koppling... skrapade försiktigt på rören och mycket riktigt så är det stora i plast och lilla i metall. Så då kan ju läckan sitta var som helst... Får nog ta och ringa rörmokare trots allt. Tack för svar!
2 svar · 908 läst
·
B
BSOD: Men bygga in den känns väl tveksamt? Den dagen den ska bytas så ska man väl gräva sig ner ca 2m till ventilen, om det är ditt vatten. Med lite rasvinkel på schaktet så blir det en del yta. Jag hade nog tänkt mig både en och två gånger innan man bygger en dyr mur, om ventilen ser ut så där. Kanske läge att fundera på att byta ventil och inkommande vattenledning till huset...?
4 svar · 792 läst
·
H
hogdalen: Ja, det var den jag menade men uttryckte mig fel, tack för rättelsen!
7 svar · 783 läst
·
CLL8
CLL8: [citat] Tack för bra tips. Jag lyckades också byta delar till denna typ av toalettspolning. Tack alla som bidragit med info.
11 svar · 29,5k läst
·
B
Björkskär: [citat] Hej Det är inte så svårt att räkna ut hur mycket spackel och klinker kommer bygga utan det handlar mer om vad man bestämmer vilken höjd det ska bli. Sedan tar stosen upp ytterligare någon cm om det behövs. Känner man sig väldigt osäker så kan man sätta plyfa och gips i en remsa längs ner på väggen att spackla mot. Att försöka trä avloppsdelar genom ett hål gör det
10 svar · 2,2k läst
·
M
Marcussjogren: [citat] Jag tycker nog inte att ledningar ska se ut så där efter ett par år iofs :) Men vi har mycket av den där sörjan i våra. Bypassventilen var nästan helt igensatt så vi har ju ett sju jäkla flöde nu med det nya filtret.
6 svar · 2,8k läst
·
offlarjon
offlarjon: [citat] Nej har inte lyckats hitta något mer jag heller. Enda jag sett i form av omdömen är i en lokal FB-grupp där ämnet avhandlades, & det var ganska spridda skurar vill jag minnas. Några var helnöjda men fanns även de som inte märkte någon skillnad alls. Pratade med en säljare av deras produkter för ett tag sedan & han var noga med att påpeka att deras filter inte tar bort kalket
4 svar · 2,1k läst
·
S
sepani: ser ut som står ett kärl på golvet bredvid pannan [bild]
11 svar · 1,4k läst
·
A
Avemo: Jag har haft att göra med två liknande pumpar. Dessa har haft en axelkoppling mellan motor och pump så att motorn kan monteras bort utan att öppna något i pumphuset. Asynkronmotorer är i stor utsträckning en standardprodukt. Så det går säkert att hitta en ny motor som passar på samma fläns. Det är i huvudsak flänsen, axeldiametern, varvtalet och effekten som behöver stämma. Det
1 svar · 868 läst
·
B
Blåhimmel: [citat] Hur löste du detta? Sitter i ungefär samma sits just nu då jag ska bygga Pax i ett hörn där det sitter rör till element.
3 svar · 3,3k läst
·
H
Hybro: Lyft ur bl a bilmotor på detta sättet. Tyngden på det man lyfter delas lika på störarna, alltså behövs inga kraftiga sådana. Däremot måste repet klara vikten. Och man lägger bara ett öglevarv med repet på varje stör, när man binder ihop dem. Det räcker gott.
18 svar · 2,7k läst
·
andreascarlsson
andreascarlsson: Hehe, nej. Helsvenska anställda på ett stort VVS-bolag med gott rykte. Har varit supertrevliga och duktiga! Som sagt, vill inte tro det och börjar mer och mer tro på en olycklig slump.
2 svar · 920 läst
·
M
Mikael Dudas: [citat] Absolut. Innderdiam och tjocklek är bra. Om ytterdiam tar i putsar du av, om inte monterar som den är. Beställer du köper jag gärna några av dig :)
9 svar · 3,1k läst
·
P
Anonymiserad 348485: Hej, Vattnet verkar vara lite intressant installerat i min lägenhet. Vattnet kommer in bakom diskmaskinen till köket och går sedan till badrummet. Är inte helt förtjust i detta, skulle hellre velat ha ballofixerna under diskhon som är placerad till höger om där diskmaskinen är. [bild] [bild] Skulle också vilja sätta igen det där hålet, men känns lite halvknepigt att få dit en
0 svar · 1,1k läst
·
X
xxargs: Om du tittar rakt uppifrån och ned i en högt glas med hyfsat raka kanter så kommer utspädning med ny klar vatten inte påverka grumligheten speciellt mycket - så försvinner det eller minskar det med kolsyrat vattentillsats så tyder det på att grumset består av kalciumkarbonat då en del av det löses upp av kolsyran som tillsätts. - nu kanske kolsyrad bordsvatten inte är det bästa att
10 svar · 1,1k läst
G
g.kraft: [citat] Förstår, kolla om det rör på sig vid nästa kraftiga regn för att se så du inte har kommunal habrovink av dagvatten där. Bra att veta om ifall det dyker upp problem. För det kan inte vara din spolbrunn till husets avlopp?
6 svar · 2,6k läst
·
engs
engs: [citat] Köpte denna, fungerade fint fortfarande ivf. https://amzn.eu/d/4TW3uiu
4 svar · 2,4k läst
Purre
Purre: Starta med pluggen borta och se om den rostfria brickan lossnar. Ja om det nu finns vatten vill säga.
2 svar · 890 läst
·
A
Andy82: Har bilat bort 95% nu. Tyvärr har stammen gått från ena gaveln till den andra , ca 15m. Den vikar aldrig av med någon kraftigare vinkel ut frpn huset. Istället en smal vinkel som går leder ut röret, ca 40-50cm under plattans överkant, under källarväggen och ut. Är lite osäker…vill inte riskera något med väggen…..har fortf rn liten bit kvar så vet ej exakt vart skarven sitter
0 svar · 574 läst
A
AG A: Det kommer fungera väldigt bra, det snickaren föreslår. Dock är det nog lika olagligt som att koppla det på dagvattnet, och vanliga avloppet. Det måste väl finnas oljefälla från garaget, om jag inte förstått saken fel. Dock kommer nog ingen ställa några frågor om brunnen, så det är nog lugnt. Kommer ändå frågan, så bara att du inte vet hur byggarna gjort.
4 svar · 1,2k läst
J
jonaserik: [citat] Självreglerande i all ära men inte helt, den ligger alltid på och förbrukar en del. Att ha timer är inte fel det heller, om det inte fryser mellan drifttiderna, men då är det 100 % drift på den. Nu ska jag inte säga vad som är bäst, men en temostat som håller + 5 C är näst intill oslagbart. Och blir det varmt i backen med + 5 C så stängs den av helt.
6 svar · 4,0k läst
·
W
wolfgang1: Mysteriet är löst. Den låg under trätrallen som förre ägaren byggt. Där hittades även brunn för spillvatten ;0) Blev tvungen att byta avloppsrör och då behövdes trätrallen vid kortsidan tas bort. Nu bygger jag ny trätrall men denna gång med en lucka så man kommer åt brunnarna.
3 svar · 4,6k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Nja, vitt så ligger kopparn på runt 60:- idag. 40:- svart lät som en dålig affär...
4 svar · 1,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Det är ganska normalt att ventiler läcker i "mitt-i-mellan-läget" trots allt. Då är det oftast axeltätningen som blivit lite trött. Men i helt stängt läge eller i helt öppet läge så tätar dom flesta som man manövrerar med flera varv. Läcker det inget nu, gör inget förutom att luta dig tillbaka i soffan och avnjut en öl! 👍 Dessutom finns det ganska många hantverkare
5 svar · 1,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Succé! 👍
8 svar · 1,4k läst
·
P
Phanton: [citat] Jepp käglan verkar vara fastgängad i spindeln, och följer lätt med ut.
4 svar · 3,7k läst
·
M
Micheal Swiggs-Malmevik: [citat] Bra tips! Jag behövde inte värme upp 22mm röret när jag använder sand. Jag köpte ett billigt ZELCAN Pipe Bender som direkt fungerar bra för 12mm och 15mm. För 22mm behöva jag använder sand och lite silver tejp på form delener annars få man djup repor på röret.
7 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.